RAM-info
Fra : laxxe@nospam.dk

Dato : 18-01-07 13:34

Jeg har en hel del HP-maskiner stående (2 forskellige typer), hvoraf
et par stykker skal have noget mere RAM.

På RAM-klodserne i den ene maskine (A) står der:
Samsung:
CN 05060
PC3200U-30331-A1
M368L3223ETM-CCC
256 MB DDR PC3200 CL3

I den anden (lidt nyere) maskine (B) står der:
Ramaxel
256MB 1RX16 PC2-4200U-444 LF

Klodserne kan ikke byttes rundt, da hullet ved benene er forskudt lidt
i forhold til hinanden - skyldes det "PCxxxx-forskellen"? Er der tale
om DDR eller DDR2-RAM (er disse "kompatible" med hinanden)?

Der er 512MB i alle maskinerne (2x 256MB). Er det smartest at have sæt
af to ens RAM-klodser (dvs. enten 2 eller 4 klodser), eller er det
underordnet?

Jeg går ud fra, at det mest optimale er, at det er fuldstændig de
samme RAM-klodser der sidder i maskinerne (mærke, størrelse, type,
hastighed), så lige nu har jeg fyldt 4x256 MB (de er helt ens, og fra
Samsung) i en af maskinerne - og har dermed en maskine uden RAM. Denne
RAM-løse maskine, kan jeg jo så frit vælge RAM-hastighed osv. til.

Jeg skal have opgraderet en A-maskine fra 0 til i 512MB, og en
B-maskine fra 512 (2x256MB Ramaxel) til 1024MB. Hvilke typer RAM skal
jeg have fat i?

Jeg har en ekstra B-maskine med 2x256MB som jeg kan flytte til den
B-maskine der skal have 1024MB, men mangler så 512MB til denne (men
her er så igen frit slag).

Det blev noget af en smøre, men kan nogen gøre mig klogere?

Fra : Taba

Dato : 18-01-07 14:06

>På RAM-klodserne i den ene maskine (A) står der:
>Samsung:
>CN 05060
>PC3200U-30331-A1
>M368L3223ETM-CCC
>256 MB DDR PC3200 CL3

Lyder til at være alm. PC3200 DDR RAM

>I den anden (lidt nyere) maskine (B) står der:
>Ramaxel
>256MB 1RX16 PC2-4200U-444 LF

Lyder til at være alm. DDR2 RAM, PC4200. Med almindelig mener jeg non-ECC

>Klodserne kan ikke byttes rundt, da hullet ved benene er forskudt lidt
>i forhold til hinanden - skyldes det "PCxxxx-forskellen"? Er der tale
>om DDR eller DDR2-RAM (er disse "kompatible" med hinanden)?

Ja, der er tale om DDR og DDR2. Nej, de er ikke kompatible med hinanden

>Der er 512MB i alle maskinerne (2x 256MB). Er det smartest at have sæt
>af to ens RAM-klodser (dvs. enten 2 eller 4 klodser), eller er det
>underordnet?

Hvis man skal køre dual channel kan man købe nogle ram klodser der 'parret'
og giver en lille ydelsesforbedring, men til alle praktiske formål, kan man
sagtens mixe ram mærker; medmindre man vil have det bedste af det bedste.

> [...]
>Samsung) i en af maskinerne - og har dermed en maskine uden RAM. Denne
>RAM-løse maskine, kan jeg jo så frit vælge RAM-hastighed osv. til.

Tjoahh....

>Jeg skal have opgraderet en A-maskine fra 0 til i 512MB, og en
>B-maskine fra 512 (2x256MB Ramaxel) til 1024MB. Hvilke typer RAM skal
>jeg have fat i?

A: DDR RAM, PC3200 eller derover (d.x. kan PC4000 fint bruges; de er
bagukompatible)
B: DDR2 RAm skal du have fat i. Igen vil jeg sige den hastighed der er i
maskinen i forvejen eller derover (dvs. DDR2 PC4200 - men det afhænger også
at den CPU der sidder i maskinen og om rammene kører ved deres nomineret
hastighed eller lavere/højere).

Det håber jeg

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : laxxe@nospam.dk

Dato : 18-01-07 16:39

Taba skrev:
> Lyder til at være alm. PC3200 DDR RAM
>
> Lyder til at være alm. DDR2 RAM, PC4200. Med almindelig mener jeg non-ECC

På edbpriser.dk kan jeg se, at jeg både kan vælge mellem DDR og DDR2
samt fx PC4200 og PC2-4200 - hvad er forskellen på de to sidstnævnte?

> Ja, der er tale om DDR og DDR2. Nej, de er ikke kompatible med hinanden

Hvad med fx PC4200 og PC2-4200?

> [...]
> sagtens mixe ram mærker; medmindre man vil have det bedste af det bedste.

Jeg tænker bare, at når jeg alligevel har muligheden for at køre med
ens klodser i hver enkelt PC, så er det smart at gøre (de nye klodser
jeg køber kan så bruges i de PCere, jeg har taget RAM-klodser fra
nu).

> A: DDR RAM, PC3200 eller derover (d.x. kan PC4000 fint bruges; de er
> bagukompatible)

Hvordan kan jeg vide, hvor hurtige klodserne kan være (altså hvor
hurtige RAM PCen kan arbejde med)? Det er jo fjollet, at købe nogle
hurtigere (og dermed dyrere), hvis ikke jeg får noget ud af det.

> [...]
> at den CPU der sidder i maskinen og om rammene kører ved deres nomineret

Alle maskiner er med Pentium 4, 2.77/3.2GHz (alt efter hvor det
aflæses). Det er HP Compaq dc7100 og dc7600.

> Det håber jeg

Tak indtil videre i hvert fald!

Fra : Taba

Dato : 19-01-07 02:57

> På edbpriser.dk kan jeg se, at jeg både kan vælge mellem DDR og DDR2
> samt fx PC4200 og PC2-4200 - hvad er forskellen på de to sidstnævnte?

Det er om det er DDR2 eller DDR RAM.

> Hvad med fx PC4200 og PC2-4200?

Se ovenstående

> [...]
> ens klodser i hver enkelt PC, så er det smart at gøre (de nye klodser
> jeg køber kan så bruges i de PCere, jeg har taget RAM-klodser fra

Du har ret. Lige så godt bestille samme mærke og model nu hvor du skal ud og
have flere blokke.

> Hvordan kan jeg vide, hvor hurtige klodserne kan være (altså hvor
> hurtige RAM PCen kan arbejde med)? Det er jo fjollet, at købe nogle
> hurtigere (og dermed dyrere), hvis ikke jeg får noget ud af det.

Der skal du nok kigge i en manual til bundkortet for at se hvad max
hastigheden for RAM er på netop dit bundkort.
Du kan også hente CPU-Z og bruge det til at vise dig info om dit nuværende
system, inkl. hvilken hastighed hvormed dine RAM kører. URL:
http://www.cpuid.com/cpuz.php

> Alle maskiner er med Pentium 4, 2.77/3.2GHz (alt efter hvor det
> aflæses). Det er HP Compaq dc7100 og dc7600.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF05a/34307-968777-968777-968777-12222148-12222158.html
ang. dc7600 står der at du skal ud og have fat i PC2-4200 eller PC2-5300.
Hvilken hastighed du vælger af de er egentligt en underlig problemstilling,
fordi PC2-4200 kører med 533 Mhz (det samme som nogle af P4 CPU'erne gør)
mens PC2-5300 kører med 667 Mhz (ingen P4 kører med den FSB; enten 533 eller
800 når det er P4 vi snakker om). Så hvis dine CPU'er kører 533 i FSB kan du
nøjes med PC2-4200, men kører dine CPU'er med 800 Mhz i FSB, så er det et
fedt da bundkortet ikke kan tage RAM der kører med den hastighed (RAM der
kører med 800 Mhz hedder PC2-6400).

På dine B maskiner med alm. DDR RAM skal du bare ud og have nogle RAM der er
PC3200 eller derover, afhængig af vhad der billigst.

> Tak indtil videre i hvert fald!

Np...

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : dav

Dato : 19-01-07 20:58

Er det ok at jeg blander mig?

Jeg søger nemlig også mere ram til en HP Omnibook xe4500 (1.8 Mhz
pentium, 256 mb ram) som jeg kører en Suse Linux på.

Er det nødvendigt at købe original ram fra HP eller kan man købe
uoriginale mærker?

Jeg synes det er svært at få overblik over hvad man skal købe.

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Jes Petersen

Fra : Esben

Dato : 20-01-07 00:15

"dav" <davinci@REMOVEmail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uoriginale mærker?
>
> Jeg synes det er svært at få overblik over hvad man skal købe.

Originalt RAM er alt for dyrt, men du kan sagtens bruge fx Kingston til
sådan en fætter:
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=11865&mfr=HP%2FCompaq&model=OmniBook+xe4500+%28DDR%29&root=us&LinkBack=http%3A%2F%2Fwww.kingston.com&Sys=11865-HP%2FCompaq-OmniBook+xe4500+%28DDR%29&distributor=0&submit1=Search

Husk at læse hvad der står under comments.

--
Esben

Fra : dav

Dato : 20-01-07 09:06

Esben wrote:
> [...]
>
> Husk at læse hvad der står under comments.

Hej Esben

Det er kanon - tak for hjælpen.
Ja jeg syntes også priserne på HP ram var ret voldsomme.

God weekend.

Vh. Jes

Fra : laxxe@nospam.dk

Dato : 23-01-07 18:06

> Det er om det er DDR2 eller DDR RAM.

> Se ovenstående

Hmm, mærkeligt at man hos edbpriser.dk både skal vælge PCxxxx eller
PC2-xxxx og DDR eller DDR2 - og man kan få nogle resultater frem, som

> [...]
> Du kan også hente CPU-Z og bruge det til at vise dig info om dit nuværende
> system, inkl. hvilken hastighed hvormed dine RAM kører. URL:

Lidt info fra CPU-Z:

A-maskine:
CPU clocks, rated FSB: 800 MHz
RAM: RAM frequency: 200 MHz

B-maskine:
CPU clocks, rated FSB: 800 MHz
RAM: RAM frequency: 266 MHz

> [...]
> fedt da bundkortet ikke kan tage RAM der kører med den hastighed (RAM der

Hvad skulle fordelen ved at vælge PC2-5300 så være - hvis de reelt
ikke kan køre hurtigere end PC-4200?

> På dine B maskiner med alm. DDR RAM skal du bare ud og have nogle RAM der er
> PC3200 eller derover, afhængig af vhad der billigst.

Der er ikke noget formål med at købe RAM med bestemte hastigheder,
når vi taler DDR eller hvad?

Fra : laxxe@nospam.dk

Dato : 23-01-07 18:13

> [...]
> fedt da bundkortet ikke kan tage RAM der kører med den hastighed (RAM der

- og jeg kan ikke bruge PC2-6400 fordi maskinen ikke understøtter
disse, eller?

Man vil altid køre med den hastighed den langsommeste RAM-klods har,
ikke? Kan man i dag mikse som man vil - både DDR og DDR2 (samt RAM til
bærbare)? Jeg kan huske engang, hvor man skulle have to ens klodser,
men det er måske overstået?

I alle vores maskiner sidder der 2x256MB fra start - er det smartere
end 1x512MB? Kan jeg uden problemer sætte fx 1GB i en maskine, hvor
der i forvejen sidder 2x256 (og dermed have tre klodser og 1,5GB) -
hvordan skal disse klodser isættes, for at få den optimale ydelse
(slotsne har forskellig farve, så et eller andet system må der vel
næsten være).

Jeg takker igen for venlig hjælp - det er meget lang tid siden jeg har
kigget på den slags hardware.

Fra : laxxe@nospam.dk

Dato : 23-01-07 18:24

Flere spørgsmål!

- Jeg kan se, at der også findes fx PC2-4300, men disse kører
tilsyneladende 533 MHz (ligesom PC2-4200)?

- Jeg påtænker at købe Kingston, og kan se, at de har nogle de
kalder HyperX. Umiddelbart ville jeg tro, at de var dyrere (de ser jo
"fancy" ud), men det ser ud til, at de er billigere - hvad er det for
nogle klodser?

- Kan jeg uden problemer sætte en enkelt klodser (DDR såvel som DDR2)
i en maskine - fx 1x1GB eller 1x2GB?

- Jeg kan se, at der på edbpriser.dk står SDRAM ved flere af
DDRx-klodserne?

- Kan jeg finde et sted, hvor alle begreberne, betegnelserne osv. er
forklaret? - Hvor jeg kan se hvilke klodser der kan bruges hvornår,
hvordan de bruge optimalt (også i hvilke slots, hvor mange osv.)?

Det er jo en jungle!