Måling af varme på computeren
Fra : Ditte H

Dato : 15-01-07 09:00

Hej NG

Jeg mener jeg er i den rette gruppe, selvom jeg efterspørger et stykke
software.
Jeg har lige købt en ny bærbar Acer Travelmate 4233WLMi med Intel Core
2 Duo processor. Den kører fin fin.
Kunne godt tænke mig at tjekke temperaturen nu, hvor den kører fejlfri,
så jeg kende den. Men hvilket program kan jeg bruge?
Og hvilke temperaturer bør den ligge under?

På forhånd tak.

Hilsen Ditte

Fra : Kim S

Dato : 15-01-07 11:48

"Ditte H" <sporg@.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg kende den. Men hvilket program kan jeg bruge?
> Og hvilke temperaturer bør den ligge under?

http://www.lavalys.com/

Mvh, Kim

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 15-01-07 12:13

"Ditte H" <sporg@.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg mener jeg er i den rette gruppe, selvom jeg efterspørger et stykke
> software.

Du behøver ikke være bekymret for temperaturen. Den skal nok selv skrue ned,
hvis temperaturen bliver for høj.

Fra : Nicolai

Dato : 15-01-07 18:31

"-=* DANELAW *=-" <jegerdumoggrimogharingenvenner@topbanana.dk> skrev i en
meddelelse news:XqKdnRTU04Mv_DbYnZ2dnUVZ8sCvnZ2d@giganews.com...

> Du behøver ikke være bekymret for temperaturen. Den skal nok selv skrue
> ned,
> hvis temperaturen bliver for høj.

At holde øje med temperaturen, kan det være godt som indikator til om
blæserne er støvet til og deraf ikke virker optimalt. Nu skriver hun jo
heller ikke noget om at hun er bekymret.

Nicolai

Fra : Taba

Dato : 15-01-07 12:14

> Kunne godt tænke mig at tjekke temperaturen nu, hvor den kører fejlfri, så
> jeg kende den. Men hvilket program kan jeg bruge?

Jeg bruger NHC (notebook hardware control) til at monitorre CPU og harddisk
temperatur. Det kan også regulere hastigheden på CPU'en så f.x. kan du køre
med en lavere hastighed selvom du er koblet på lysnettet og dermed nedsætte
varmeafgivelsen; resultatet er at bærbarens køler ikke bliver brugt så meget
som i sidste ende nedsætte støjen (ouha sikke en omgang).

Desuden kan NHC også reducere spændingen på CPU'en så batteritiden kan
forlænges endnu mere.

Programmet kan findes på http://www.pbus-167.com/ (det kræver .NET
framework) også er det gratis!

> Og hvilke temperaturer bør den ligge under?

Den kritiske temprratur er 100 grader celsius - herefter begynder CPU'en at
tage skade/brænde af (kilde: http://users.erols.com/chare/elec.htm ). Men i
praksis bør den gerne holde sig under 60-70 grader, som ikke burde være
noget problem. Har ikke selv en Core 2 Duo, 'kun' en Pentium-M 1,5Ghz i min
bærbar og den overstiger sjældent 50 grader ved normalt brug (uden brug af
NHC).

--
/Taba - www.ITzonen.dk - Anmeldelser, Nyheder og Forum

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-07 18:53

Ditte H wrote:

> [...]
> Kunne godt tænke mig at tjekke temperaturen nu, hvor den kører fejlfri,
> så jeg kende den. Men hvilket program kan jeg bruge?

Til at se den interne temperatur i processoren kan du bruge CoreTemp -
http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/

--
Mvh. Lars

Fra : Ditte H

Dato : 15-01-07 19:13

Følgende er skrevet af Ditte H:
> [...]
> jeg kende den. Men hvilket program kan jeg bruge?
> Og hvilke temperaturer bør den ligge under?

Hej alle sammen

Tak for jeres svar.
Det er kun for at vide hvor varm den er pt, og for at kunne holde øje.

Hilsen Ditte

Notebook Hard Control:
HD 48 grader
CPU 49 grader