Printerhukommelse
Fra : Jes Søndergaard

Dato : 10-01-07 21:01

Jeg overvejer at købe en af HPs billigste laserprintere. Hastighed har ingen
betydning, men modellerne har kun 2 MB hukommelse. Betyder det at jeg ikke
kan skrive sider ud som fylder mere end 2 MB, eller er det kun et spørgsmål
om hvor hurtigt at store sider bliver udskrevet?

/Jes

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-01-07 13:39

Jes Søndergaard wrote:
> [...]
> det at jeg ikke kan skrive sider ud som fylder mere end 2 MB, eller
> er det kun et spørgsmål om hvor hurtigt at store sider bliver
Du bruger computerens hukommelse, det er helt normalt, men lidt langsommere
når det er en laser.
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 7.6.2006)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-01-07 13:51

Hej Jes Søndergaard, du skrev i dk.edb.hardware:

> Jeg overvejer at købe en af HPs billigste laserprintere. Hastighed
> har ingen betydning, men modellerne har kun 2 MB hukommelse.

Udover Michaels korrekte svar
(news:<45a62ff4$0$13967$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> lige en
ekskursiv tilføjelse:

Jeg bruger selv deres 1020 LaserJet og har gjort det sidste 1-1½ år
eller så. (Det var primært størrelse og facon, der bestemte valget).

Udover den fungerer fremragende - lynhurtig, knivskarp og problemfri -
er jeg mig bekendt endnu ikke stødt ind i, at de 2 MB RAM i selve
printeren ikke er nok.

"Mig bekendt" fordi det da er muligt, at den har brugt noget af
maskinens RAM på et eller andet tidspunkt. Men hvis den har, har jeg
i hvert fald ikke bemærket nogen hastighedsforskel.

Den har kun forbløffet mig positivt.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-01-07 13:54

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.hardware:

> Udover Michaels korrekte svar
> (news:<45a62ff4$0$13967$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>

(<news:45a62ff4$0$13967$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>).

Sådan.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-01-07 15:00

Rudi Stegen wrote:
> Udover den fungerer fremragende - lynhurtig, knivskarp og problemfri -
> er jeg mig bekendt endnu ikke stødt ind i, at de 2 MB RAM i selve
> printeren ikke er nok.

Hvis du udskriver et S/H billede der er større end 2 MB hvor tror du så de
resterende MB er ?

Prøv at printe et A4 billede.

Vi er enige om at det ikke har nogen betydning i praksis.

Men man må ikke tro at det er som i gamle dage hvor en laser med 2 MB ram
kun kunne bruge det og røg i Out of Memory hvis der var billeder på siden.

Fra : ShutEye

Dato : 13-01-07 19:13

> Hvis du udskriver et S/H billede der er større end 2 MB hvor tror du så de
> resterende MB er ?

Er det ikke den opgave Windows "print spooler" udfører?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-01-07 01:22

Hej Michael Lund Sørensen, du skrev i dk.edb.hardware:

> Hvis du udskriver et S/H billede der er større end 2 MB hvor tror
> du så de resterende MB er ?

I billedet vil jeg gætte på

> Prøv at printe et A4 billede.

Jeg har lige - for trådens skyld - fundet et på over 2 MB. Før og efter
printede jeg et alm. tekstark ud, simpelthen for at tjekke, om jeg
kunne mærke forskellen.

Den *må* nødvendigvis kunne måles med en tilpas fin måledims, men mærke
den kunne jeg ikke.

> Vi er enige om at det ikke har nogen betydning i praksis.

Fuldstændig enige. Det er blot for trådens skyld, at jeg lige testede
og skriver dette her, da jeg ikke kan finde noget, vi er uenige om.

NB: Min næstsidste strofe i forrige indlæg ("'Mig bekendt' fordi det da
er muligt, at den har brugt noget af maskinens RAM på et eller andet
tidspunkt. Men hvis den har, har jeg i hvert fald ikke bemærket nogen
hastighedsforskel.") skyldtes, at jeg ikke umiddelbart kunne huske,
*om* jeg havde printet noget over 2 MB/side ud. Og det ville jeg så
lige tilføje.

NB: Det er faktisk et nydeligt billede og Crater Lake i Oregon. Og
altså også udprintet på et A4-ark (primært en oplysning til Jes).
Og jeg har ikke engang ulejliget mig med at sætte den til noget optimal
udprintning, blot standard som alt andet jeg printer.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 14-01-07 10:46

Rudi Stegen wrote:
> [...]
> Og jeg har ikke engang ulejliget mig med at sætte den til noget optimal
> udprintning, blot standard som alt andet jeg printer.

Tak for testen, 1 stk. HP printer på vej til mig nu

/Jes

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 14-01-07 12:11

On Sun, 14 Jan 2007 01:22:16 +0100, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk>
wrote:

> [...]
>kunne mærke forskellen.
>
>Den *må* nødvendigvis kunne måles med en tilpas fin måledims, men mærke

Jeg har haft problemer med en efterhånden ældre HP LaserJet 5L, da den
kun havde 1 MB hukommelse, hvis jeg ville udskrive store pdf filer ud.
Efter jeg satte ekstra 4 MB i, forsvandt problemerne. Andre filtyper
gav ingen problemer.

Men jeg ville ikke betænke mig med at købe en HP igen. Faktisk bruger
jeg nu en HP LaserJet 6L, hvor jeg har sat de 4 MB RAM i.

Har dog ikke tjekket om det var nødvendigt, men når jeg nu havde dem,
kunne jeg jo lige så godt sætte dem i.

--
Slet transportmidlet før dk
__o