Hvad ville en klog gøre?
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-01-07 18:06

Jeg fik for et par måneder siden et problem med en PC og nu synes jeg at jeg
har prøvet lidt af hvert...og søger hjælp/gode råd.

PC'en har kørt adskillige 100 timer før problemet opstod.

Det er en bambus med et Asus A7V333 bios 3.x og en Athlon 3000+ med en kæmpe
ThermalRight køler (600 g kobber plus blæser). Køleren sidder skruet til
bundkortet.

Efter at have været tændt i ca 60 sekunder (første gang lidt længere)
slukker PC'en. Den lukker pænt Windows XPSP2+NAV2005 ned.
Efter yderligere ca 30 sekunder tænder PC'en igen!

Har PC'en været tændt og slukket mange gange er on tiden reduceret til ca 10
sekunder - altså midt i opstarten! og pause intervasllet når op på 5
minutter. Men den starter stadig selv op!

Jeg fatter ikke at maskinen selv starter op!?!

Jeg har prøvet at tage alle harddiske, CD/DVD drev, tvkort,
videoredigeringskort mm fra, så der kun var AGP grafikkortet TI4200 passivt
kølet i, og maskinen opfører sig som beskrevet - så det er ikke en virus i
Windows.

Jeg har skiftet strømforsyningen uden positivt resultat.
Jeg har skiftet Ram klodserne (PC2700 2x ½ GB) uden Positivt resultat.

Jeg tog grafikkortet af og opdagede at den ene side af grafikkortets
køleplader (den der IKKE sidder på grafikchippen) sad løst. Det burde ikke
betyde noget da heatpipen sad fast til kølepladen.
Jeg har prøvet grafikkortet i en anden PC og der virker det. Jeg har dog
skruet den ene køle plade fast igen.

Men hvad ville en klog nu gøre ? Hvad skal være det næste jeg prøver?
Diverse forsøg er gennemført med åbent kabinet og køleblokken på CPU'en
bliver ikke varm (der er som nævnt også blæser på).

Jeg vil forsøge at finde et andet AGP grafikkort og sætte det i, men jeg
tror ikke at det er det.

Omvendt tror jeg det er et termisk problem - et eller andet der bliver for
varmt og lukker PC'en ned - eller kan der være virus i Bios ?
Alle indstillinger ser helt OK ud.

Hvad ville en klog gøre som det næste?
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
www.gromit.dk/dvd (opdateret 7.6.2006)

Fra : Hans

Dato : 08-01-07 18:11

Michael Lund Sørensen wrote:

> Omvendt tror jeg det er et termisk problem - et eller andet der
> bliver for varmt og lukker PC'en ned - eller kan der være virus i
> Bios ? Alle indstillinger ser helt OK ud.
>
> Hvad ville en klog gøre som det næste?

Har du tjekket om elektrolytkondensatorerne på bundkortet buler ud i toppen
eller lækker?

Hans

Fra : Henning

Dato : 08-01-07 19:26

On Mon, 8 Jan 2007 18:11:23 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Har du tjekket om elektrolytkondensatorerne på bundkortet buler ud i toppen
>eller lækker?

Præcis mit forslag - giver sig ofte udslag i denne fejl, ofte
efterfulgt af "thermal shutdown"-fejlmelding i næste opstart, hvis
biosen er så intelligent

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-01-07 20:25

Henning wrote:

> Præcis mit forslag - giver sig ofte udslag i denne fejl, ofte
> efterfulgt af "thermal shutdown"-fejlmelding i næste opstart, hvis
> biosen er så intelligent

Hvor gammelt skal bundkortet være før denne fejl er i lytterne ? Mine er vel
4 år ± 1 år, men har som nævnt kørt meget.

Fra : Henning

Dato : 08-01-07 22:02

On Mon, 8 Jan 2007 20:24:52 +0100, "Michael Lund Sørensen"
<duer-ikke@gromit.dk> wrote:

>Hvor gammelt skal bundkortet være før denne fejl er i lytterne ? Mine er vel
>4 år ± 1 år, men har som nævnt kørt meget.

Passer fint med serien af dårlige elektrolytter. Alle har været ramt,
både noname-boards samt mærkevare-producenter. De køber alle ind fra
samme fabrik

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-01-07 20:23

Hans wrote:

> Har du tjekket om elektrolytkondensatorerne på bundkortet buler ud i
> toppen eller lækker?

Et godt forslag takker. Jeg har ikke lagt mærke til noget, men vil tjekke
det af på onsdag (næste operations dag)
Jeg vender tilbage.

Og så er der vel ikke andet at gøre end at skifte bundkortet, vel?

Det e nok 4 år ±1 år gammelt

Fra : Henning

Dato : 08-01-07 22:01

On Mon, 8 Jan 2007 20:23:15 +0100, "Michael Lund Sørensen"
<duer-ikke@gromit.dk> wrote:

>Et godt forslag takker. Jeg har ikke lagt mærke til noget, men vil tjekke
>det af på onsdag (næste operations dag)
>Jeg vender tilbage.
>
>Og så er der vel ikke andet at gøre end at skifte bundkortet, vel?

Jo, skift de 5-7 ramte lytter. Kræver en loddekolbe, noget tin og en
flok elektrolytter. Fåes sammenlagt for under 100,-

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-01-07 00:02

> Jo, skift de 5-7 ramte lytter. Kræver en loddekolbe, noget tin og en
> flok elektrolytter. Fåes sammenlagt for under 100,-

Loddekolbe og brændte fingerspidser har jeg, og lytterne koster vel en daler
stykket, så jo hvis der er løsningen.
Jeg troede bare ikke at man kunne lodde på flerlags print (med succes).

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-01-07 01:03

Hans wrote:

> Har du tjekket om elektrolytkondensatorerne på bundkortet buler ud i
> toppen eller lækker?

Der er ingen teg på dårligdomme at se på lytterne. Jeg kan selvfølgelig ikke
afskrive dit forslag, mem jeg tror jeg har ´fundet en anden løsning.
Tak for forslaget.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-01-07 18:19

On Mon, 8 Jan 2007 18:06:18 +0100, "Michael Lund Sørensen"
<duer-ikke@gromit.dk> wrote:

...cut

> [...]
>slukker PC'en. Den lukker pænt Windows XPSP2+NAV2005 ned.
>Efter yderligere ca 30 sekunder tænder PC'en igen!

* Nulstille BIOS ved at flytte reset-jumperen frem-og-tilbage - Bare
for at udelukker der er gået ged i ACPI opsætningen.

* Checke / udskifte on/off knap inklusive kabler dertil - Det kan jo
være den 'hænger' en anelse.

* Udskifte bundkortet - Det er vist den sidste komponent du mangler at
checke

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-07 20:17

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev
>Hvad ville en klog gøre som det næste?

Købe et nyt bundkort!

Jeg har haft samme fejl med et andet Asus bundkort.
En udskiftning løste problemet.

/Martin

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-01-07 20:29

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
>
> * Nulstille BIOS ved at flytte reset-jumperen frem-og-tilbage - Bare
> for at udelukker der er gået ged i ACPI opsætningen.

Ja, det burde jeg have prøvet straks. Vil ske onsdag.

> * Checke / udskifte on/off knap inklusive kabler dertil - Det kan jo
> være den 'hænger' en anelse.

Det er faktisk et godt forslag og kan forklare både nedlukning og automatisk
genopstart.
Må prøves af. Ledningen der går til bundkortet kan jeg jo pille af og se om
det har nogen indflydelse på genstart.

> * Udskifte bundkortet - Det er vist den sidste komponent du mangler at
> checke

Ja bundprop og CPU. Teknisk set kan CPU'en være blevet beskadiget, måske
presser køleren for meget, måske er der luft mellem køler og CPU (jeg tror
det nu ikke der blev brugt "Ative Silver" kølepasta (eller hvad den nu hed).

Takker, vender tilbage.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-01-07 20:49

On Mon, 8 Jan 2007 20:29:24 +0100, "Michael Lund Sørensen"
<duer-ikke@gromit.dk> wrote:

> [...]
>det nu ikke der blev brugt "Ative Silver" kølepasta (eller hvad den nu hed).

CPU'en er det næppe - Det ville nærmere resultere i 'Blue Screen of
Death'.

Men hvis du alligevel udskifter bundkortet, ryger CPU'en nok ved samme
lejlighed....

Må jeg anbefale Core 2 Duo ?

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-01-07 21:06

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> Death'.
>
> Men hvis du alligevel udskifter bundkortet, ryger CPU'en nok ved samme

Helt klart. Jeg venter på at der kommer nogle flere med HDMI udgang
kan den også bruges som video afspiller, det er faktisk den rolle den havde,
mediestorrage (ikke center).

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-01-07 01:12

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> for at udelukker der er gået ged i ACPI opsætningen.
>
> * Checke / udskifte on/off knap inklusive kabler dertil - Det kan jo

Jeg tror du rammer noget her. De giver også den bedste forklaring på at
PC'en kan finde på at starte umotiveret.
Men jeg gjorde det at jeg startede PC'en og hev PowerSwitch ledningen af og
så kørte PC'en i ca 10 minutter før jeg slukkede den ved at tage 230 v
ledningen. Jeg er ikke sikker, men noget tyder på at du ramte plet her -
mange tak!

Computeren ses her -siden har ikke været opdateret længe, men det er
nogenlunde rigtigt det der står A7V333, Athlon XP 3000+. Qtec
strømforsyning.

> * Udskifte bundkortet - Det er vist den sidste komponent du mangler at
> checke

Jeg tror du har sparet mig for nogle tusind kroner (øv!)

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 14-01-07 12:21

> [...]
> af og så kørte PC'en i ca 10 minutter før jeg slukkede den ved at
> tage 230 v ledningen. Jeg er ikke sikker, men noget tyder på at du

Jeg har nu afmonteret Power ledningen og bruger Reset ledningen og knappen i
stedet og det virker perfekt. Maskinen kørte 10 timer i går/nat og
grafikkortet blev da lidt varmt, men ikke voldsomt og maskinen kørte bare.

Der er nogle software problemer, men det er noget andet.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-01-07 01:13

Michael Rasmussen wrote:

> * Checke / udskifte on/off knap inklusive kabler dertil - Det kan jo
> være den 'hænger' en anelse.

Computeren ses her skrev jeg og glemte linket

http://www.dhd.dk/computer/putter.htm

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-01-07 22:26

On Thu, 11 Jan 2007 01:13:18 +0100, "Michael Lund Sørensen"
<duer-ikke@gromit.dk> wrote:

>Computeren ses her skrev jeg og glemte linket
>
>http://www.dhd.dk/computer/putter.htm

Den ser godt ud - Selv om den er voldsom stor efter min smag. Tre
optiske drev, er det ikke at overdrive

Anyway: Hvad er det for harddisk skuffer du anvender ?

<mlr>

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 12-01-07 13:55

Michael Rasmussen wrote:

> Den ser godt ud - Selv om den er voldsom stor efter min smag. Tre
> optiske drev, er det ikke at overdrive
>
> Anyway: Hvad er det for harddisk skuffer du anvender ?
>
> <mlr>

Jo det er stort. Det kan lige stå under skrivebordet, men det er min
sekundære pc nu (og den virker jo ikke .
3 optiske drev, jo det er to DVD brændere og et Yamaha F1- CD-R drev, som
skriver AudioCD'er specielt godt, hvis man bruger en CDA-mode (68 min på 80
min skiver, så 'nullerne' og 'etterne' er ekstra lange

Der er ikke nogen harddiskskuffer i, men der er én Titan 5 1/4" -> 3½" bay
med to blæsere og to noname af det samme. Nonamerne larmer som et ondt ord
og er udskiftet med to Titaner.

PC'en skal bruges som Medie server, dvs indeholde min CD og DVD samling og
via HDMI kunne vise DVD'er på tv'et og spille lyden over surround anlægget.

Der skal sættes en Raid 5 controller og 4 stk 250 GB harddiske i for neden -
det giver næsten 700 GB lagerplads.