Nyere PC slukker under spil!?
Fra : L.Støvring

Dato : 31-12-06 16:46

Godt Nytår til gruppen...........................og hjææælp.

( Jeg håber dette er den korrekte gruppe at kaste min nød i - ellers send
mig venligst videre.)

Min søn fik i konfirmationsgave i maj en Toshiba bærbar PC. Den fungerer
faktisk upåklageligt til hans brug. Han gør en del i programmering af
webdesigns, og vedligeholdelse af hjemmesider. Indimellem spiller han
"Counterstrike". Under et spil i torsdags slukkede PC'en pludseligt. Han
tændte igen, men spillede ikke mere. Igår fik han spillet "World of
Warcraft", og har efter installation forsøgt at komme igang med det mindst
20 gange. Men hver gang han har spillet 10-15 minutter, slukker computeren!

Hvad pokker kan der være galt? Nogen kvalificerede bud?

Sys.konfig.:

Pentium M 740 1.73 Ghz
1024 Mb. ram
60Gb HD
ATI Mobility Radeon X600SE 256 Mb. grafikkort
OS: Win XP

+ alt det løse.

Så systemkravene til spillene er fint opfyldt - og han har jo spillet CS
uden problemer i 8 måneder!

Men hvad hulen går der så lige galt?

Mvh. Lisbeth

Fra : SKOVTROLDEN

Dato : 31-12-06 17:21

Tjek Blæsere for støv
lyder meget som et varme problem

Fra : Lasse Hoelgaard

Dato : 31-12-06 17:22

> Men hvad hulen går der så lige galt?

Måske det kunne være varme. Prøv evt og installere SpeedFan og tjek
temperaturen på de forskellige dele.

-Lasse

Fra : L.Støvring

Dato : 31-12-06 19:02

"Lasse Hoelgaard" <snoop@fedt.dk> skrev i en meddelelse

> Måske det kunne være varme. Prøv evt og installere SpeedFan og tjek
> temperaturen på de forskellige dele.
>
> -Lasse

Ja, varme har også været vores første tanke, men umiddelbart er det ikke
logisk for mig ( men jeg er jo også kun jeg er jo quinde ;) ) at den kan
køre i 8 måneder, og så pludselig bliver for varm fra den ene dag til den
anden!?

Eftersom det er en bærbar er der ikke mange "huller" som kan stoppes til i
snavs, og jeg skulle også kende Junior dårligt hvis hans isenkram fik lov at
gro til i støv. Men jeg har efterset de køle-ribber som er, og de ser fine
og rene ud. Vi har dog lige for en sikkerheds skyld givet dem en tur med
støvsugeren for at eliminere den faktor.

Der er dog "lufthuller" under bunden af PC'en ( det var dog også et tåbeligt
sted at anbringe dem ), så vi har lige hævet computeren med første bind af
"Hulebjørnens klan" og sat sønnike igang med at spille.

Jeg vender tilbage med facit.

Mvh. Lisbeth

Fra : F.Larsen

Dato : 31-12-06 22:07

"L.Støvring" <lbs@SPAMpcv.dk> wrote in message

> [...]
> køre i 8 måneder, og så pludselig bliver for varm fra den ene dag til den

Kig her, støv på "hjernen" :
http://home.cbkn.dk/LOWNOISE/Dust\index.htm

Maskinen "gik" ned / frøs ved stor belastning ...

--
Flemming

Fra : KsNa

Dato : 01-01-07 13:01

> [...]
> tåbeligt sted at anbringe dem ), så vi har lige hævet computeren med
> første bind af "Hulebjørnens klan" og sat sønnike igang med at spille.

Jeg har en stationær PC som var begyndt et larme meget - blæserstøj, jeg
støvsugede alle revner og sprækker uden resultat, men da jeg skilte PCen ad
og så selve køleribberne, ja - det kan næsten ikke beskrives, men de var
totalt fyldt med støv. Støvet blev forsigtigt blæst væk med trykluft, (pas
nu på ikke at give den fuld kraft, brug evt. trykluft på dåse), men efter
denne omgang blev blæserstøjen "normal" igen og temp. på CPUen faldt 7
grader.

Mvh
Kim

Fra : L.Støvring

Dato : 01-01-07 13:13

> [...]
> efter denne omgang blev blæserstøjen "normal" igen og temp. på CPUen faldt

Vi har søgt på en del fora idag, og fundet frem til at det slet ikke er
ualmindeligt at bærbare får varmeproblemer. Især programmer med 3D-animation
trækker rigtigt mange resourcer. Så nu har jeg lavet en intermistisk blæser
af en gammel cpu-køler, og hævet computeren med en bog, så der kan blæses
luft ind. Og så har jeg naturligvis bestilt en notebook-køler, til snarlig
levering.

Mvh. Lisbeth

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-01-07 07:55

> [...]
> ikke logisk for mig ( men jeg er jo også kun jeg er jo quinde ;) ) at
> den kan køre i 8 måneder, og så pludselig bliver for varm fra den ene

Har den også kørt med spil i de otte måneder?

Spil er noget, som trækker ALLE resourcer ud af maskinen.

Dernæst er det muligt, at han i mellemtiden har installeret en del software,
som ogs bruger for mange resourcer. Måsk noget spyware e.lign.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-12-06 17:26

> Hvad pokker kan der være galt? Nogen kvalificerede bud?

Måske den bliver for varm...

Sørg for, at der ikke er noget, som blokerer blæserhullerne. Sæt den evt. på
noget, så der kan komme luft under maskinen.

Dernæst er det en god ide at slukke for alt unødigt hardware, når man skal
bruge maskinen til noget, der fordrer mange resourcer.

Sluk f.eks. for modem, trådløsnetkort, printerport osv. Opret evt. en
speciel hardwareprofil til spil, så der kun er tændt for det absolut
nødvendige. Se under "enhedshåndtering".

Ellers er der kun tilbage at ringe til producenten...

Claus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-01-07 13:30

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> Måske den bliver for varm...
>
> Sørg for, at der ikke er noget, som blokerer blæserhullerne. Sæt den evt.
> på noget, så der kan komme luft under maskinen.

Ja, men kunne det måske tænkes at blæserne slet ikke starter på bærbaren?
Jeg har lige købt en bærbar og undres over hvorfor blæserne aldrig starter
med at køre.. Nu er det en rimelig langsom en af slagsen og kan ikke bruges
til det helt store kraftudfoldelser... celeron M 420 1,6Ghz.. Men hvis man
lukker "låget" på den og afspiller fx noget video over DVI... Så bliver den
RET så varm synes jeg, og blæserne kører stadigt ikke!

Fra : Flemming Joensson

Dato : 02-01-07 21:13

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*hotmail.com> wrote in

> [...]
> celeron M 420 1,6Ghz.. Men hvis man lukker "låget" på den og afspiller
> fx noget video over DVI... Så bliver den RET så varm synes jeg, og

Prøv at tjekke blæsere/temperaturer med SpeedSwitchXP
http://www.diefer.de/speedswitchxp/, RMClock
http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml, eller Speedfan og se om
der er droslet ned så varmeudledningen er minimal. Tjek evt. også
indstillingerne for dit grafikkort. På mine laptops kan man nedsætte
strømforbruget(varmeudviklingen) ved at slå forskellige former for hardware
acceleration fra i driveren og det kan måske hjælpe på temperaturen.

Jeg har tre laptops lige for tiden. Den ældste har en pentium M (Banias) på
1.3 GHz og et dedikeret Radeon 9000 grafikkort - der hører jeg kun blæserne
når den har stået og kørt virusscan eller lignende konstant belastning i et
par timer eller mere.

Den næstældste er en 2.0GHz Pentium M Core Duo (Yonah) maskine med et
dedikeret nvidia nvs 110m grafikkort og der kører blæseren meget oftere -
eller i et mere hørbart leje.

Den nyeste er en 2.0GHz Pentium M (Dothan) med et dedikeret ATi grafikkort
og der kører blæserne ca. lige så meget som med core duo'en under
belastning.

Min lillesøster har en ældre Celeron M - det kunne faktisk godt være en
M420 nu jeg lige tænker over det. Og der hører det også til sjældenhederne
at blæseren kører.

/flemming

Fra : L.Støvring

Dato : 02-01-07 21:54

..

> [...]
> M420 nu jeg lige tænker over det. Og der hører det også til sjældenhederne

Tak til alle for gode, og velmenende råd! Problemet er nu ( midlertidigt )
løst, med en hjemmelavet ekstern blæser under PC'en. Junior har spillet løs
på WoW hele dagen, uden et eneste nedbrud - så der er ingen tvivl om at
overophedning har været årsagen til miséren.

Mvh. Lisbeth