ECS-kort og 320GB disk
Fra : SB

Dato : 29-12-06 22:14

Assistance ønskes

Har købt en hd på 320 Gb men denne detectes ikke i Bios (Phoenix award)
Bundkortet er et ecs L4VXA2.
Hvad pokker gør jeg?
Skal bruge disken til filmredigering så jeg har brug for meget plads.

OS: xp med servicepk2

--
SB

Fra : Ole Axelsen

Dato : 30-12-06 08:55

SB wrote:
> Assistance ønskes
>
> Har købt en hd på 320 Gb men denne detectes ikke i Bios (Phoenix
> award) Bundkortet er et ecs L4VXA2.
> Hvad pokker gør jeg?

Prøv med en BIOS-opdatering. Min svoger kører med et tudsegammelt K7S5A også
fra ECS, og da han for nyligt købte en 250 GB disk, skulle der en ny BIOS
til så fandt den hele disken. Se efter nyeste BIOS på www.ecs.com.tw

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : SB

Dato : 30-12-06 18:16

> Prøv med en BIOS-opdatering. Min svoger kører med et tudsegammelt K7S5A
> også fra ECS, og da han for nyligt købte en 250 GB disk, skulle der en ny
> [...]
Tak for svar - Jeg vil forsøge mig med en biosopdatering. Er grænsen mon på
de 250 gb eller kan man håbe på at en opdatering kan se alle 320 gb?
Hvis en biosopdat. slår fejl hvilke bundkort/bios skal jeg i bedste fald
satse på hvis jeg skal gøre mig forhåbninger om at bruge den nye hd?
Lidt ærgeligt at konstatere at man ikke kan ibrug tage disken og komme
videre med filmredigeringen.
Hilsen
SB

Fra : Rado

Dato : 31-12-06 08:15

On Sat, 30 Dec 2006 18:16:15 +0100, "SB" <sb@invalid.dk> wrote:

>Tak for svar - Jeg vil forsøge mig med en biosopdatering. Er grænsen mon på
>de 250 gb eller kan man håbe på at en opdatering kan se alle 320 gb?

Hvis den kan klare 250 GB kører den 48-bit LBA, der kan håndtere op
til 144.000.000 GB. Så der skulle ikke være nogen problemer her.

Iøvrigt. hvis du kører Win2000, så er der ikke umiddelbart 48-bit LBA
support i den, det kræver mindst SP3 plus en mauel tilføjelse i
registry. Ellers vil der ske korruption af data. Er det aktuelt, kan
du læse mere her: http://support.microsoft.com/kb/305098

XP og Vista håndterer 48-bit LBA uden videre.

--
Rado

"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 11:07

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du læse mere her: http://support.microsoft.com/kb/305098
>
> XP og Vista håndterer 48-bit LBA uden videre.

Den link takker jeg meget for. Kører selv Win2K sp4 på et Asus a8v Deluxe,
og har problemer med at min nye 250Gb hd (interne) bli'r korrupt når der er
lagt lidt ind, så det skal prøves

Godt nytår til hele gruppen.

mvh Ebbe

Fra : Rado

Dato : 01-01-07 09:25

On Sun, 31 Dec 2006 11:06:42 +0100, "Ebbe [7000]" <es44(at)pc(dot)dk>
wrote:

>Den link takker jeg meget for. Kører selv Win2K sp4 på et Asus a8v Deluxe,
>og har problemer med at min nye 250Gb hd (interne) bli'r korrupt når der er
>lagt lidt ind, så det skal prøves

Microsofts anvisning omkring registry tilføjelsen er iøvrigt lidt
uklar m.h.t. værdien. Efter nøglen er tilføjet, højreklikkes på
"EnableBigLba", her ændrer man værdien fra 0 til 1. Det færdige
resultat skal se sådan her ud:

EnableBigLba REG_DWORD 0x00000001 (1)

>Godt nytår til hele gruppen.

Tak i lige måde :)