Ekstra harddisk tilsluttet
Fra : Ukendt

Dato : 27-12-06 22:11

Hej.

Vi har prøvet at sætte en ekstra harddisk i en computer, men hvordan får vi
maskinen til at virke igen.

Er det noget i BIOS? Er der en vejledning?

mvh
MS

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 27-12-06 23:05

M&J wrote:

> Vi har prøvet at sætte en ekstra harddisk i en computer, men hvordan
> får vi maskinen til at virke igen.
>
> Er det noget i BIOS? Er der en vejledning?

Hvis det er en tudsegammel maskine skal man ind i bios, men med min der
er 5-6år skal man ikke.
Harddisken skal jumpes rigtigt. Maser og slave. På gamle maskiner, som
min, skal master drevet sidde på enden af kablet og slaven på midten. Nyere
maskiner er det ligegyldigt.

Når maskinen er bootet op kan I sikkert ikke se harddisken i DenneComputer
I Start, Kør skriv diskmgmt.msc
I det program der starter op skal harddisken initalliseres og formateres.
Formatering kan tage lang tid. Når formatereingen er færdig er harddisken klar
til brug.

mvh
Henning

Fra : J. E.

Dato : 28-12-06 01:40

"M&J" <nospam tak,> skrev i en meddelelse news:4592e173$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej.
>
> Vi har prøvet at sætte en ekstra harddisk i en computer, men hvordan får vi maskinen til at virke igen.

Hvad er problemet - i har jo åbenbart fjernet den ekstra og alt er ved det gamle
hardwaremæssigt efter hvad du skriver ? Så burde den jo køre som før i forsøgte.

Fra : Pico

Dato : 28-12-06 19:37

J. E. wrote:
:: "M&J" <nospam tak,> skrev i en meddelelse
:: news:4592e173$0$4151$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
::: Hej.
:::
::: Vi har prøvet at sætte en ekstra harddisk i en computer, men
::: hvordan får vi maskinen til at virke igen.
:::
::
:: Hvad er problemet - i har jo åbenbart fjernet den ekstra og alt er
:: ved det gamle hardwaremæssigt efter hvad du skriver ? Så burde den
:: jo køre som før i forsøgte.

Du er meget karig med oplysningerne. Fortæl lidt om hvilke fejlmeldinger
i evt. får, hvilke PC det er, hvor gammel den er, hvilke type hardiske
det er, styresystem osv.
Kort får jul skulle jeg sætte en ekstra HD i datterens maskine, da jeg
tændte for den igen fik jeg meldingen om at XP ikke kunne boote og om
jeg villestarte i fejlsikker tilstand, det ville den heller ikke. Jeg
pillede så den HD ud jeg havde sat i og fik så den besked at der ikke
var nogen bootdevise. Det forvirede mig ærlig talt, først ville den ikke
starte XP og nu kunne den ikke finde en bootdevice, det lyder jo helt
skørt lige indtil jeg kom i tanke om at der var XP på den HD jeg satte i
maskinen og at det sikkert var den der ikke ville starte XP. Nu var jeg
sikker på at jeg havde sat jumperne rigtig og så var det bare at
undersøge den oprindelige HD, der var strømkablet gået løst, da det kom
på plads kørte det hele som det skulle. Så du må nok til at fortælle os
hvad du bruger og hvad du gør.
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-06 14:19

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det hele som det skulle. Så du må nok til at fortælle os hvad du bruger og

Hej.

Det virker nu.

Det var noget med "jumpes korrekt"

Har flyttet to hvide dutter omme bag harddisken og nu virker det.