workstation performance
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-12-06 10:47

Hej,

Jeg står med et beregningsintensivt program, som vi har prøvet at afvikle på
2 relativt ens pc'er (se nedenfor), hvor vi dog opnår meget forskelligt
resultat. Programmet bruger ca. 1 GB RAM, når det kører, er 32-bit, anvender
stort set ikke harddisken og endelig er det multi-trådet (4 tråde), så alle
CPU'er udnyttes maksimalt - 100% load hele tiden. Beregningerne er en
blanding af heltal og flydende tal.

PC 1:
(bygget af www.midtdata.dk)
2 Dual Core Intel Xeon 5110 Processor, 1.6 GHz
4 GB DDR2 667MHz EEC (4X1GB)
Intel S5000XVN (workstation bundkort)
Win XP 64 bit
83 beregninger pr sek

PC 2:
Dell PowerEdge 1855 Blade
2 Dual Core Intel Xeon Processor, 2.8 GHz, 800MHz FSB
8 GB DDR2 400MHz (4X2GB), Dual Ranked DIMMs
Windows 2003 Server Enterprise 64 bit
15 beregninger pr sek

Som det kan ses, er der endog meget stor forskel på dem. Er der nogen gode
bud på årsagen? Jeg forestiller mig noget i denne stil:

1) Intels bundkort er meget bedre end Dells
2) Dell maskinen er designet som server
3) RAM hastighed
4) OS

Julehilsen
Uffe

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-12-06 11:35

On Sat, 23 Dec 2006 10:46:35 +0100, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

> [...]
>Dell PowerEdge 1855 Blade
>2 Dual Core Intel Xeon Processor, 2.8 GHz, 800MHz FSB
>8 GB DDR2 400MHz (4X2GB), Dual Ranked DIMMs

Jeg er bare en luset amatør, men mit gæt er at en væsentlig del af
forskellen ligger i CPU'en.

Xeon 5110 er da vist Intels nyeste Woodcrest platform baseret på Core
2 Duo teknologi. CPU'en i Dell'en er nok en generation eller to
ældre...

<mlr>

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-12-06 12:02

"Michael Rasmussen" <mic@HaderSpam.dou.dk> wrote in message

> Xeon 5110 er da vist Intels nyeste Woodcrest platform baseret på Core
> 2 Duo teknologi.

PC'en er ret ny, ja (september 2006).

> CPU'en i Dell'en er nok en generation eller to ældre...

Måske, poweredge 1855 sælger Dell i alle fald ikke mere.

Jeg har mistet enhver fornemmelse af CPU hastigheder i dagens marked. I de
gode gamle dage kunne man bare kigge på frekvensen, så 66 MHz var bedre end
40 MHz etc. Sådan er det ikke mere.

Hilsen
Uffe

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-12-06 15:27

Michael Rasmussen wrote:

> [...]

CPU som Michael har skrevet
RAM hastighed (BUS hastighed)
Systemindstillinger (forgrund/baggrund boost)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!