"Pentium D" kontra "Pentium DuoCore"
Fra : Autocadster

Dato : 16-12-06 15:16

Hvad er forskellen på disse 2 ?
Hvilken er bedst ?

Autocadster / 2620

Fra : Karsten Vinding

Dato : 16-12-06 15:31

Det er Core Duo.

--
Mvh, Karsten.

Fra : Nicolai

Dato : 16-12-06 18:59

"Karsten Vinding" <karsten@vinding.adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4584031c$0$175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Det er Core Duo.

Tja, de bliver også kaldt DuoCore. Det er jo egentlig også den samme
betydning og er ikke til at tage fejl af. Det er tilgengæld forkert at bruge
det om Core 2 Duo.

> --
> Mvh, Karsten.

Nicolai

Fra : Villy Jensen

Dato : 16-12-06 17:59

| Hvad er forskellen på disse 2 ?
| Hvilken er bedst ?

Pentium D er sidste forårs design
Pentium DuoCore er sidste måneds design, der bruger forhodsvis mindre effekt
og med større ydelse.

Refefence:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-shootout_13.html

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Nicolai

Dato : 16-12-06 18:51

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Pentium D er sidste forårs design
> Pentium DuoCore er sidste måneds design, der bruger forhodsvis mindre
> effekt
> og med større ydelse.

Tja, det er næppe sandt. Core 2 Duo er "sidste" måneds design, selvom det nu
er Quadcore der er det. Core 2 Duo er nogle måneder gammel, ca 6 mdr.
DuoCore er meget gammelt.

> Refefence:
> http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-shootout_13.html

Ja, som er en Core 2 duo, hvilket ville være forkert at benævne som DuoCore,
som har eksisteret længe nu og egentlig er et forældet produkt. Det er vist
primært bærbare som bruger DuoCore.

> Mvh Villy
> http://hjem.get2net.dk/villy

Nicolai

Fra : Peter Martinsen

Dato : 16-12-06 21:39

"Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> nu er Quadcore der er det. Core 2 Duo er nogle måneder gammel, ca 6 mdr.

Du mener vel Dual Core ?

Mvh Peter

Fra : Nicolai

Dato : 16-12-06 22:51

"Peter Martinsen" <petermartinsen@thorsager.dk> skrev i en meddelelse

> "Nicolai" <news2004@mailme.dkvalid> skrev i en meddelelse

> Du mener vel Dual Core ?

Nej, jeg refererer til det jeg svarer på, for forståelsens skyld. Hvis det
skal være helt korrekt er det Core Duo.

Nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 16-12-06 18:58

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er forskellen på disse 2 ?
> Hvilken er bedst ?

Først og fremmest er socket forskellig. På CoreDuo/DuoCore er det en socket
479 og D er en 775.

Man kan ikke sige noget om forskellen og hvilken skulle være bedst, får du
angiver en mere præcis model.

Hvis du har skrevet forkert og du vil have sammenligning mellem D og Core 2
Duo, så er Core 2 Duo uden tvivl bedst.

> --
> Med venlig hilsen
> Autocadster / 2620

Nicolai

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 16-12-06 19:52

Folk ser ud til at have meget svært ved at holde styr på Cpu navngivningen
og Pentium duo core x2 og lignende flyver rundt overalt, men det er faktisk
slet ikke så svært.

Først har selve navnet på CPU modellen, der kan godt være flere kerner som
hedder det samme, men hvis der er lavet nogle afgørende ændringer får den er
nyt navn.
Intels modeller til desktop brug er fx:
Pentium
Pentium II
Pentium III
Pentium 4
Pentium D
Herefter blev de vidst trætte af pentium navnet og valgte bare at kalde dem
Core i stedet, så de følgende modeller hedder:
Core
Core 2
Med lidt held kommer næste design til at hedde Core 3
Ikke så svært.
De nyeste modeller (Core) findes og i versioner med flere kerner, så derfor
tilføjes der et efternavn til at beskrive antallet af kerner.

1 kerne hedder Solo
2 kerner hedder Duo
4 kerner hedder Quad

Pentium 4 kunne også fås i noget lignende 2 kerner, Pentium 4 HT
Pentium D var vidst også med 2 kerner, men D'et er ikke ens betydende med
Dual, da der også findes en Celeron D, der ikke er med 2 kerner.

Så Pentium og Core er 2 forskellige designs og ligeledes er Core og Core 2
også forskellige.

Så navne på CPU er fx:
Producent - Model - Model nummer/betegnelse - antal kerner
Intel - Core - 2 - Duo
AMD - Ahlon - 64 - x2

Så hvis Intel om et par år laver et helt nyt kernedesign og udsender den i
en model med 8 kerner ville den sikkert hedde:
Core 3 Octo eller noget i den stil.

Mvh Martin.

Fra : TommyF

Dato : 18-12-06 16:16

> [...]
>
>Så hvis Intel om et par år laver et helt nyt kernedesign og udsender den i
>en model med 8 kerner ville den sikkert hedde:

Pæn forklaring martin, jeg har ikke været på PC markedet siden jeg
byggede min gamle P4 3.0HT med 2*1Gb dual ram og GF Gfx 6600.

Vi de nye P4 kunne mærkes i forhold til min i windows brug eller
standard spil, glem grafikkortet i denne sammenhæng, det skifter jeg
ikke lige nu.
---
Brøndby
http://www.tommy-friis.dk/