Er min hub defekt?
Fra : K

Dato : 16-12-06 12:57

Jeg har en nylig indkøbt 4-ports usb-hub fra D-link med tilhørende
strømforsyningstrafo.
Nu har jeg så det problem, at jeg kan boote maskinen, og så virker musen
(Logitech MX1000) ikke.
Tastaturet (Microsoft Comfort Curve 2000) virker dog.
Tager jeg strømmen fra hub'en, før jeg booter, så virker musen fint, men
tastaturet gør ikke.
Tager jeg strømmen efter boot, virker begge dele.
Hvad i den hede hule hel... og så sgu pokker da også...
Til oplysning kan jeg fortælle, at der er 10m usb-kabel mellem PC og hub.
Er min hub defekt?

Mvh.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 16-12-06 13:08

K wrote:

> [...]
> Hvad i den hede hule hel... og så sgu pokker da også...
> Til oplysning kan jeg fortælle, at der er 10m usb-kabel mellem PC og hub.

Måske, men uanset hvad så er ti meter dobbelt så langt som standarden
tillader. Start med at forkorte det eller sæt en HUB til ind midt på.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : K

Dato : 16-12-06 14:14

"Lasse Jensen" <fafler@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Måske, men uanset hvad så er ti meter dobbelt så langt som standarden
> tillader. Start med at forkorte det eller sæt en HUB til ind midt på.

Nu er det sådan, at min PC står i et rum udelukkende til mit computerudstyr,
så det ikke tager plads op i stuen.
Og det bliver nok lidt svært at indrette det anderledes, så afstanden mellem
pc og resten (skærm, tastatur og mus) bliver max 5 m.
Men der nok ikke andet for, at jeg må prøve med en ekstra hub af samme
model, eller anden, der er powered.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-12-06 15:08

"K" <KKKKKKKK@Kpax.com> wrote in message

> [...]
> mellem pc og resten (skærm, tastatur og mus) bliver max 5 m.
> Men der nok ikke andet for, at jeg må prøve med en ekstra hub af samme

En extender, kunne være sådan en her:
http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=33546

men det kan da også være et problem med hub´en..

For jeg har også købt en lille 4-ports USB2.0 hub, og den kan jeg heller
ikke få til at du, og det er selvomden sidder direkte i computeren.

Fra : K

Dato : 16-12-06 15:40

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> For jeg har også købt en lille 4-ports USB2.0 hub, og den kan jeg heller
> ikke få til at du, og det er selvomden sidder direkte i computeren.
Og ja, det er msåke det, der skal til.
Men hvori består effekten?
For mig at se er det blot en forlænger.

Mvh.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 16-12-06 16:56

K wrote:

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
> [...]

Det er egentlig bare en USB HUB med en enkelt port. Pga. måden USB
protokollen fungerer kan kablerne ikke trækkes længere (jo, engang imellem
kan man være heldig) og derfor er det nødvændigt med aktive forstærkere.

Den HUB du indskyder midt på kablet kan få strøm via computeren, så du
behøber ikke en model med egen strømforsyning.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-12-06 17:38

Lasse Jensen skrev:
> [...]
> protokollen fungerer kan kablerne ikke trækkes længere (jo, engang
> imellem kan man være heldig) og derfor er det nødvændigt med aktive

I de tilfælde hvor USB er lige på kanten, har jeg ofte held med et bruge en
PS/2 forlænger istedet. Det er selvfølgelig ikke alle tilfælde hvor det er
en mulighed, men værd at overveje. Hvis det kun skal bruges til
usb-tastatur/mus, findes der jo adaptere til usb=>ps/2.

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Morten

Dato : 17-12-06 11:49

> [...]
> er en mulighed, men værd at overveje. Hvis det kun skal bruges til
> usb-tastatur/mus, findes der jo adaptere til usb=>ps/2.

Kræver så lige at mus/tastatur er bygget til det. USB og PS2 er to vidt
forskellige protokoller og nu omdage er det intet problem at finde USB
mus/keyboard der kun kan USB. Før i tiden var det dog mere almindeligt at
byge begge protokoller ind i enheden så man via et grønt el. lilla stik
kunne bruge enheden på PS2.

Ja, man kan få aktive USB->PS2 konvertere, dvs. det de gør er at give et par
PS2 stik via USB. Igen kræver det dog at de mus/tastaturer man slutter til
understøtter PS2.

Mvh
Morten