Hardwareacceleration problemer
Fra : Peter

Dato : 14-12-06 22:27

Davs i gruppen

Har gennem et par måneder, været udsat for, at skærmen pludselig slukker
nogle få sekunder,
og vender tilbage med besked om, at hardwareaccelerationen er slået fra, da
Windows ikke
kan kommunikere med hardwaren.
Til sidst endte det med blå skærm, og efter at have udtømt alle muligheder
for at starte systemet op igen, blev computeren lagt om.

Dette er nu ca. 2 uger siden, og en tid, kørte alt uden problemer, men nu er
det begyndt igen, dog således at jeg pludselig har sort skærm,
og må genstarte computeren for igen at få alt til at køre. Dette er nu sket
ca. to gange pr dag, de sidste to dage.
Problemet opstod i starten altid i forbindelse med video klip på nettet, nu
opstår det spontant, og under alle forhold.

Hvor er det mest sandsynligt, at problemet ligger - grafikkort eller CPU ?

Grafikkortet er et AGP ATI Radon 9200 (har ønsket et nyt i Julegave)
Bundkortet et AsRock K7S8X
CPU - Athlon XP 2400+
Kører Win XP Pro+SP2

Grafikkortet kører med sidst opdaterede ATI drivere.
Har været taget ud, rengjort for støv og atter isat.

Bundkortet kører med originale bundkorts driver.
Har endnu ikke tjekket om der er opdateringer, da jeg ikke tror det er der
problemet ligger.

PeterB

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-12-06 22:41

On Thu, 14 Dec 2006 22:27:26 +0100, "Peter" <doc_069@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>opstår det spontant, og under alle forhold.
>
>Hvor er det mest sandsynligt, at problemet ligger - grafikkort eller CPU ?

Gætter på grafikkortet, selv om jeg ikke vil udelukke at det er
bundkortet der har problemer...

CPU'en tror jeg vi kan udelukke i denne sammenhæng...

Der er vel ikke andet for end udskiftning - VGA er jo sådan set helt
yt. Måske skal du overveje at give dig selv en større julegave i form
af helt ny computer

<mlr>

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-12-06 23:02

"Peter" <doc_069@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bundkortet kører med originale bundkorts driver.
> Har endnu ikke tjekket om der er opdateringer, da jeg ikke tror det er der

Det kan godt være driveren som er problemet. 9200 er jo et ældre kort, og
jeg har ofte oplevet, at sådanne kort rent faktisk kører bedre med ældre
drivere. Det er ikke altid at det sidste nye er det bedste.
Så afinstaller driveren og find en ældre, evt. den du fik med grafikkortet
og se om det ikke afhjælper problemet.

Kurt

Fra : Peter

Dato : 17-12-06 13:16

> [...]
> Til sidst endte det med blå skærm, og efter at have udtømt alle muligheder
> for at starte systemet op igen, blev computeren lagt om.

Takker for indput.
Er gået tilbage til de gamle drivere, og systemet har nu kørt stabilt
de sidste par dage, så må jeg jo ønske en ny putter i Julegave,
selv om jeg ikke rigtig tror på at Julemanden, kommer med en .

PeterB