CHMOD
Fra : Jesper

Dato : 27-06-01 18:56

Hvad er CHMOD, og hvordan sætter jeg en fil til CHMOD 766?

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Jonas Delfs

Dato : 27-06-01 19:07

"Jesper" <jesper_sn@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er CHMOD, og hvordan sætter jeg en fil til CHMOD 766?

CHMOD - change mod - specificerer en given fil, eller mappes rettigheder på
systemet.
Du kan gøre det i dit FTP-program eller via PHP's funktion CHMOD:
http://php.net/chmod

--
Mvh. Jonas Delfs, http://delfs.dk
e72bd3e51a7937c87d28b85d677a97b2

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-06-01 12:11

Jonas Delfs skrev:

> [...]
> rettigheder på systemet.
> Du kan gøre det i dit FTP-program eller via PHP's funktion CHMOD:

I de fleste tilfælde kører Apache (og dermed PHP) dog som uprivilegeret
bruger (f.eks. nobody), og derfor vil chmod-funktionen ikke virke, med
mindre filen rent faktisk ejes af nobody. Bare en lille advarsel : )

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-06-01 12:18

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> I de fleste tilfælde kører Apache (og dermed PHP) dog som uprivilegeret
> bruger (f.eks. nobody), og derfor vil chmod-funktionen ikke virke, med
> mindre filen rent faktisk ejes af nobody. Bare en lille advarsel : )

Jeg har faktisk selv haft lidt problemer med det, og undrede mig over at jeg
ikke havde adgang til at slette selvom filen havde fået chmod - hvad gør
man?

Fra : Rasmus E. Simonsen

Dato : 28-06-01 12:43

"Jonas Delfs" <jonas@nospam.delfs.dk> wrote in message
> [...]
jeg
> ikke havde adgang til at slette selvom filen havde fået chmod - hvad gør

På Windows kan du også bruge WS_FTP til at ændre rettigheder på en fil.
Venstre klik på filen->Højre klik på filen->Vælg CHMOD

/rs

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-06-01 12:59

"Rasmus E. Simonsen" <rasmus@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> jeg
>
> På Windows kan du også bruge WS_FTP til at ændre rettigheder på en fil.
> Venstre klik på filen->Højre klik på filen->Vælg CHMOD

Ja?

Fra : Rasmus E. Simonsen

Dato : 28-06-01 14:04

> "Rasmus E. Simonsen" <rasmus@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> uprivilegeret

> Ja?

Du har ikke adgang til prompten vel, derfor WS_FTP. Du kan nu give nobody
(==webserveren) adgang til at skrive ved at give alle adgang. Ikke større
hul end at give Apache adgang.

/rs

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-06-01 12:53

"Jonas Delfs" <jonas@nospam.delfs.dk> writes:

> Jeg har faktisk selv haft lidt problemer med det, og undrede mig over at jeg
> ikke havde adgang til at slette selvom filen havde fået chmod - hvad gør
> man?

chown nobody:nobody minfil

Ellers se 'man chown' ...

--
Jacob
"VB Script kan jo næsten tales, præsis lige som svensk, det lyder nemt

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-06-01 13:22

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> chown nobody:nobody minfil

Jeg kan da ikke ændre filens ejer som nobody ?

> Ellers se 'man chown' ...

Som er? -hvor?

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-06-01 13:28

Jonas Delfs skrev:

> Jeg kan da ikke ændre filens ejer som nobody ?

Med ovenstående kommando ændrer du jo filens ejer *fra* din bruger
*til* nobody. Problemet er så, at du så senere vil få problemer med at
slette filen (fordi den ikke længere tilhører dig), med mindre du har
sørget for at chmode den ordentligt.

Pas i øvrigt på med "chown nobody:nobody minfil". For det første er det
slet ikke sikkert, Apache kører som nobody på lige netop *din* maskine.
For det andet er nobody på en del systemer med i gruppen "nogroup",
ikke "nobody".

> Som er? -hvor?

Skriv "man chown" på kommandolinjen.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-06-01 13:42

> [...]
> *til* nobody. Problemet er så, at du så senere vil få problemer med at
> slette filen (fordi den ikke længere tilhører dig), med mindre du har

Nej, men det gør jeg så. :)

> [...]
> slet ikke sikkert, Apache kører som nobody på lige netop *din* maskine.
> For det andet er nobody på en del systemer med i gruppen "nogroup",

Af en-eller-anden grund tror jeg nok at Apache/PHP kører som noboy på
serveren (det er ikke min), men hvordan finder jeg ud af det?
oO(... jeg har ikke adgang til serveren via SSH eller lign. så det kan jeg
sikkert kun ved at kontakte udbydern...?)

> Skriv "man chown" på kommandolinjen.

Som jeg ikke har adgang til :(

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-06-01 13:46

"Jonas Delfs" <jonas@nospam.delfs.dk> writes:

> Af en-eller-anden grund tror jeg nok at Apache/PHP kører som noboy på
> serveren (det er ikke min), men hvordan finder jeg ud af det?

Laver en phpinfo();

> Som jeg ikke har adgang til :(

Så find dig en anden *nix-dunk at skrive det på ...

--
Jacob
About the use of programming language: "It is impossible to sharpen a

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-06-01 13:43

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> writes:

> [...]
> *til* nobody. Problemet er så, at du så senere vil få problemer med at
> slette filen (fordi den ikke længere tilhører dig), med mindre du har

Hvis den nu er ejet af nobody (og ens webserver, og dermed PHP kører
som nobody, hvilket jeg egentlig bare tog for givet), så kan man jo i
værste fald slette filen fra et PHP-script

.... selv om det nok er en bedre idé at chmod'e den på en fornuftig
måde eller have en adgang som root eller lignende.

> [...]
> slet ikke sikkert, Apache kører som nobody på lige netop *din* maskine.
> For det andet er nobody på en del systemer med i gruppen "nogroup",

Jeg tog det bare for givet at Apache (og dermed PHP) kørte som
nobody i gruppen nobody, da jeg mener det er standard i den httpd.conf
der følger med sovsen til Apache. Men man kan selvfølgelig starte
Apache til at køre som alle mulige andre brugere i forskellige
grupper, så man skal selvsagt lige checke hvilken bruger og i hvilken
gruppe Apache kører.

--
Jacob
Always remember that you are unique, just like everyone else.

Olicom Crossfire 8400 switch til salg, send et bud ...

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-06-01 13:36

> Jeg kan da ikke ændre filens ejer som nobody ?

Du skal naturligvis være logget ind som ejer af filen (eller en med
rettigheder til at ændre andre brugers filer, fx root). Det burde vel
ikke være noget problem at logge ind som ejer af filen, hvis det er
dig der har lagt filen hvor den nu ligger.

> Som er? -hvor?

Manualsiden for chown på en *nix-spand.
Se den hvor du plejer at se den slags. Jeg plejer bare at åbne en
xterm og se den slags der ...

--
Jacob
It's not an optical illusion, it just looks that way.

Olicom Crossfire 8400 switch til salg, send et bud ...

Fra : Rasmus E. Simonsen

Dato : 28-06-01 14:01

> chown nobody:nobody minfil
>
> Ellers se 'man chown' ...

Jeg ville nu hellere beholde filen som ejer og istedet give all rettigheder
til at skrive i den. Det er vist ikke et større sikkerhedsbrud end hvis
Apache har disse rettigheder på de fleste webhoteller.

altså en 'chmod 666 minfil'

En anden løsning kunne være at droppe gruppe skiftet og nøges med en
'chown nobody minfil' Husk at give gruppe adgang til at skrive 'chmod 664
minfil'

Men jeg synes nu at den første er nemmere at have med at gøre.

/rs

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-06-01 14:24

> [...]
> til at skrive i den. Det er vist ikke et større sikkerhedsbrud end hvis
> Apache har disse rettigheder på de fleste webhoteller.

Har jeg prøvet - endda med 777

Fra : Rasmus E. Simonsen

Dato : 28-06-01 15:19

> "Rasmus E. Simonsen" <rasmus@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> rettigheder

> Har jeg prøvet - endda med 777

Hvad er fejlen?
Kunne det være at du ikke peger rigtigt på filen(absolut sti måske)?
Er det når du laver chmod´en eller når scriptet bliver udført?

/rs

Fra : Jonas Delfs

Dato : 28-06-01 15:24

> Hvad er fejlen?

Det er faktisk lidt en mærkelig situation, da det var et php-script der
uploadede en fil, og gav den chmod - men senere havde samme script ikke
adgang til at slette den.

> Kunne det være at du ikke peger rigtigt på filen(absolut sti måske)?

Jeg brugte chmod() og gav den relative sti.

> Er det når du laver chmod´en eller når scriptet bliver udført?

Jeg tror jeg vil lade det så indtil jeg engang får sat mig ind i det igen -
jeg kan sq ik helt huske det :)

Fra : Rasmus E. Simonsen

Dato : 28-06-01 15:53

> [...]
> adgang til at slette den.

> Jeg brugte chmod() og gav den relative sti.

Kunne godt være fejlen. (Har ikke prøvet)

/rs