Spørgsmål vedr. Core2Duo
Fra : Jakob

Dato : 09-12-06 13:43

Hej!

Er det korrekt at en Core2Duo processor ikke bliver udnyttet fuldt ud så
længe ens software (herunder styresystem - windows XP) ikke understøtter
dual core? Og vil man i så fald ikke få mere performance for pengene ved
f.eks at købe en AMD 64 X2 4600+ som er billigere end Core 2 Duo E6600?

Håber I har en god weekend!

--
Jakob

Fra : Esben

Dato : 09-12-06 14:00

"Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Er det korrekt at en Core2Duo processor ikke bliver udnyttet fuldt ud så
> længe ens software (herunder styresystem - windows XP) ikke understøtter
> dual core?

Men XP har da altid understøttet flere CPU'er.

--
Esben

Fra : Hans

Dato : 09-12-06 14:10

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> "Jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men XP har da altid understøttet flere CPU'er.

Mon dog.

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 09-12-06 14:18

Hans wrote:
> "Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse

> Mon dog.

XP Pro understøttere 2 stk CPU'er

Mikkel

Fra : Hans

Dato : 09-12-06 14:27

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> XP Pro understøttere 2 stk CPU'er
>
> Mikkel

Enig.

Fra : Villy Jensen

Dato : 09-12-06 17:23

> XP Pro understøttere 2 stk CPU'er

har nyligt læst hos Micro$oft i licensbetingelserne
XP Home understøtter flere kerner, hvis de fysisk sidder i samme hus (f.ex.
Core 2 Duo E6600)
XP Pro understøtter også flere kerner, der fysisk IKKE sidder i samme hus

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 09-12-06 17:57

"Villy Jensen" <diy4wd@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> (f.ex. Core 2 Duo E6600)
> XP Pro understøtter også flere kerner, der fysisk IKKE sidder i samme hus

Dell Inspiron 6400 (Intel Core Duo Mobile)/ XP Pro virker. Jobliste~ydeevne
viser to processore/kerner. Og ikke altid med samme belastning.
Meget overbevisende i blandet drift. Intet problem at rippe film medens du
laver andet. Trods 2 x 100% belastning iflg joblisten er den ikke død endnu
!

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-12-06 14:12

On Sat, 09 Dec 2006 13:43:25 +0100, Jakob <jtonospam@mail.dk> wrote:

> [...]
>dual core? Og vil man i så fald ikke få mere performance for pengene ved
>f.eks at købe en AMD 64 X2 4600+ som er billigere end Core 2 Duo E6600?

Core 2 Duo er for øjeblikket den bedste processor på markedet - AMD er
desværre teknologisk noget bagefter...

Fra : Jakob

Dato : 09-12-06 14:14

Michael Rasmussen wrote:

> Core 2 Duo er for øjeblikket den bedste processor på markedet - AMD er
> desværre teknologisk noget bagefter...

Okay. Så det vil sige, hvad? At Core2Duo generelt giver mærkbart mere
performance end AMD 64 X2, - også på en WinXP SP2?

--
Jakob

Fra : Nicolai

Dato : 09-12-06 17:47

> Okay. Så det vil sige, hvad? At Core2Duo generelt giver mærkbart mere
> performance end AMD 64 X2, - også på en WinXP SP2?

Ja, det siger diverse tests i hvert fald. Så vidt jeg husker, fik selv den
største AMD på daværende tidspunkt, AMD 64 5000+ X2 AM2, røv af en mellem
størrelse C2D.

> --
> Jakob

Nicolai

Fra : bo

Dato : 09-12-06 17:22

at købe en AMD 64 X2 4600+ som er billigere end Core 2 Duo E6600?

>Core 2 Duo er for øjeblikket den bedste processor på markedet - AMD er
>desværre teknologisk noget bagefter...
Sådan har det jo altid været pånær et par tilfælde, men amd math
processor har latid sparket mere en røv til intels.

Hvordan der forholder sig i dag, det ved jeg ikke.

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 09-12-06 21:51

> [...]
> dual core? Og vil man i så fald ikke få mere performance for pengene ved
> f.eks at købe en AMD 64 X2 4600+ som er billigere end Core 2 Duo E6600?

Som andre har svaret så understøtter Windows XP dual core, men de fleste af
dine programmer vil sikkert ikke gøre det endnu, så medmindre du kører flere
tunge programmer på samme tid vil du ikke udnytte begge kerner 100% hele
tiden, men det vil stadig være hurtigere end en enkelt.
Men at dette skulle være et argument i forhold til Athlon 64 X2 kan jeg ikke
se. Athlon 64 X2 er jo også dual core, og vil blive udnyttet på samme måde.
AMD kalder 2 kerner for X2 og Intel kalder det Duo, hvis du skulle være i
tvivl.

Til næsten alle opgaver er Core 2 kernen dog bedre end Athlon 64, så jeg
ville helt klar tage Core 2 Duo.

Hvis budgettet tillader det, så er Core 2 Duo det bedste køb.
Hvis budgettet er mindre end hvad Core 2 Duo kræver, så er det bedste køb
som regel Athlon 64 frem for Pentium 4.

Mvh Martin

Fra : Jakob

Dato : 10-12-06 15:28

Martin Sinkjær wrote:

> [...]
>
> Hvis budgettet tillader det, så er Core 2 Duo det bedste køb.
> Hvis budgettet er mindre end hvad Core 2 Duo kræver, så er det bedste køb

Mange tak for dit, og I andres svar. Budgettet tillader det meste inden
for rimelighedens grænser, så jeg tror jeg prøver med en Core2Duo. Nu
skal jeg så bare ha fundet et passende bundkort osv

--
Jakob