Skattefradrag i "kontant kr-værdi"
Fra : janehg@mail.dk

Dato : 07-01-07 21:25

Hej

Jeg har en gang af nogle skattefolk fået at vide at hvis jeg f.eks.
får forhøjet med skattefradrag med 3000 kr. vil det betyde at jeg i
kontante kr. får 1/3 af fradraget i kr. = ca. 1000 kr.

Jeg er 100% sikker på at det er rigtigt, men når jeg siger det til
andre mennesker tror de ikke på det, og jeg kan ikke forklare hvorfor
det er sådan.

Generelt tror alle at når de får et fradrag på 3000 kr. vil det
betyde at de får ca. 1500 kr. mere kontant udbetalt nemlig ca. 50 %.

Kan nogen forklare mig hvorfor det egentlig kun har en værdi på ca.
33%, ville jeg bliver meget, meget glad.

På forhånd tak
Jane

Fra : Sættenissen

Dato : 07-01-07 21:32

Det kommer jo lidt an på din trækprocent, hvor meget et fradrag er værd i
kroner. Er trækprocenten 33 har du helt ret - er den 50 får du halvdelen
hjem.

Der er derimod forskel på hvad fradraget er opstået på grundlag af - det får
konsekvens, når slutopgørelsen udføres. Er det fradrag som følge af renter
har det kun værdi på 33% cirka - medens et fradrag forårsaget af ratepension
kan have op til ca. 65% værdi.

Den trækprocent, som du løbende betaler med for dine lønudbetalinger er
'bare' et budgetteret gennemsnit, så den har kun effekt i forhold til en
aktuel udbetaling - ikke hvor meget skatten skal korrigeres med ved
slutopgørelsen.

Knud

Fra : peter Christensen

Dato : 16-01-07 22:58

Vil det sige hvis jeg har indbetalt 42.000 på en privat ratepension i 2006 -
vil jeg få 27500 udbetalt i overskydende skat ???

Det lyder da for godt til at være sandt !!!

Mvh
Peter

Fra : Sættenissen

Dato : 17-01-07 08:11

"peter Christensen" <nyhedsgrupper@palleskaervej.dk> skrev i en meddelelse
> Vil det sige hvis jeg har indbetalt 42.000 på en privat ratepension i
> 2006 -
> vil jeg få 27500 udbetalt i overskydende skat ???
>
> Det lyder da for godt til at være sandt !!!

Det vil ikke desto mindre ske - i hvrt fald hvis du ikke forlods i din
forskudsopgørelse har indregnet de 42000 kr. I så fald vil du jo have fået
fordelt de 27000 kr hen over året i form af fradrag.

Knud

Fra : peter Christensen

Dato : 17-01-07 17:35

> [...]
> forskudsopgørelse har indregnet de 42000 kr. I så fald vil du jo have fået
> fordelt de 27000 kr hen over året i form af fradrag.

Ja jeg får 27000 i fradrag men det er vel ikke det samme som udbetalt !! jeg
indbetale først den 28/12 42.000 og har derfor ikke lavet noget med dette på
forskudsopgørelsen.

Mvh
Peter

Fra : Sættenissen

Dato : 17-01-07 17:57

> [...]
> jeg
> indbetale først den 28/12 42.000 og har derfor ikke lavet noget med dette

I så fald vil du også få de ca 27000 udbetalt som overskudende skat -
forudsat den øvrige del af forskudsregistrering og indtægtforhold har været
angivet 'lige i øjet'

Knud

Fra : peter Christensen

Dato : 18-01-07 01:10

Tak for svaret !!

Du kommer med i min aften bøn

Fra : S@ndman

Dato : 18-01-07 10:03

> dette

> været

Har lige et sprg. som ikke helt tilhører denne kategori, men prøver
alligevel. Jeg
har sammen med min kone haft 77.000,- i renteudgifter sidste år som jeg ikke
registrerede på forskudsopgørelsen 2006 - hvor meget kan jeg forvente at få
tilbage i skat af dem??

Jimmy

Fra : Sættenissen

Dato : 18-01-07 10:13

"S@ndman" <sandman@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke
> registrerede på forskudsopgørelsen 2006 - hvor meget kan jeg forvente at

Du vil få i omegnen af 25000 kr. - renteudgifter påvirker ikke topskatten -
derfor en noget lavere 'fordel'.

Knud

Fra : S@ndman

Dato : 18-01-07 10:27

> Du vil få i omegnen af 25000 kr. - renteudgifter påvirker ikke
> topskatten - derfor en noget lavere 'fordel'.
>
> Knud
Tak for hurtigt svar - det svarer til ca. 30%......troede selv jeg ville få
77000,- - 41%....men sådan forholder det sig ikke....

Jimmy