aceto balsamico modena invecchiato
Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 07-01-07 19:25

Fruen har været på storvildtjagt i Magasin og har fanget en eddike ved navn
"Fattorie Giacobazzi", en ydmyg druemost til 300 dask for 0,25 liter, men
dog noget mere pebret end vores vante balsamico fra Ghetto. Jeg går ud fra,
at aceto balsamico modena invecchiato burde give mig et hint, men mit
italienske er blevet en kende rustent siden jeg sidste gang blev pisket
gennem Cæcars Gallerkrige . . .

Skal jeg drikke den, eller kan den anvendes til noget fornuftigt, hvor den
kommer til sin ret?

Der er en eddike-gennemgang på http://www.italy.dk/mad/aceto0901.htm men
surt nok ikke af de ikke adelige . . . hvor katten mon Sandra har gemt sig

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Harry Lund

Dato : 07-01-07 21:19

Jeg mener ikke det er godt at drikke aceta ..... = edike
Venligdst
Harry

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 07-01-07 22:29

"3140 Bjørgheim" <pialykke@SLETget2net.dk> wrote in message
> Fruen har været på storvildtjagt i Magasin og har fanget en eddike ved
> navn "Fattorie Giacobazzi", en ydmyg druemost til 300 dask for 0,25 liter,

Den må være hæjst 12 år gammel. Giacobazzi er en stor vin-producent af
"industriel" karakter. En 25+ gammel sag koster omkring 100 euro for 1dl. og
stammer fra små lokale producenter (=ingen branding).
Invecchiato betyder "lagret" - aged; det er "tradizionale" der har DOP og er
mindst 12 år gammel, extra vecchio er 25+.

> Skal jeg drikke den, eller kan den anvendes til noget fornuftigt, hvor den
> kommer til sin ret?

Den kan næppe drikkes, men kan anvendes i madlavning/dressing.
Se fx her: www.balsamico.it og italy.dk er ikke ved siden af.

Jeg smagt the real stuff (=den dyre) kun en gang og måske er jeg for rustik
til at værdsætte den; ja, smagte godt, men jeg er stadig svimmel over duften
af hvide trøfler på en carpaccio spist "on site" i Piemonte - og jeg har en
god duft/smag hukommelse!
Og jeg synes at der er SÅ meget kunstig skabt behov om produktet at man har
mistet originaliteten i de million litre produceret nu.
Det var en familiesag, hvor hver generation overtog bedstefars eddikke
produktion, og begrænset til et lille område i Emilia.
Hvad er der spændende i "balsamico" (den vi køber i supermarked) på andet
end salat, de gustibus etc...

Sandra

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 08-01-07 08:47

Mrs Krabappel wrote:
> [...]
> produktion, og begrænset til et lille område i Emilia.
> Hvad er der spændende i "balsamico" (den vi køber i supermarked) på

Havde nok fornemmelsen af at vi taler modeluner Men med lidt held, så
smager den godt og har ingen unoder! Tak.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'