Hvad kalder man den slags?
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 07-01-07 19:28

Hej gruppe

Endnu engang fik jeg lyst til at eksperimentere i køkkenet, og denne gang
gik det så ud over lidt rødbeder, et halvt løg, lidt hvidløg og et par
stilke bladselleri, der røg i en stegepose og derefter i ovnen, der
alligevel skulle bruges til franskbrød og rugbrød.

Da grøntsagerne var bagt møre, røg de (minus stegepose...) en tur i
blenderen sammen med lidt æblecidereddike, salt og peber. Nam nam, lige til
at kyle på det nybagte rugbrød , men eksperimentet var ikke slut her, for
efterfølgende kørte jeg et tyndt lag af mosen ud på bagepapir og tørrede det
i ovnen.
Nu er det lige til at pille af bagepapiret i fine, sammenhængende, tørrede
"kager", og min første tanke da jeg smagte det var - hvor bizart det end
måtte lyde - at det ville passe godt til is

Nå, tilbage til spørgsmålet: hvad dælen kalder man egentlig den slags? Flan?

Fra : Peter Westh

Dato : 07-01-07 22:50

"Mads Thorning Pedersen" <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:45a13c08$0$14000$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> måtte lyde - at det ville passe godt til is
>
> Nå, tilbage til spørgsmålet: hvad dælen kalder man egentlig den slags?

Flæsk?

Læder? (som i abrikoslæder)
http://www.waitrose.com/food_drink/wfi/ingredients/fruitandvegetables/9911048.asp

/P

Fra : Spang

Dato : 08-01-07 16:02

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev

> Flæsk?

Ja, vegetar-flæsk....lyder som et sjovt eksperiment
der har været gang i der.

Spang

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 11-01-07 23:24

Mads Thorning Pedersen wrote:

> Nå, tilbage til spørgsmålet: hvad dælen kalder man egentlig den slags? Flan?

Dit spørgsmål for mig til at tænke på, at man ofte ser sprøde vafler og
forskellige "gitre" serveret som "flan". Senest til et bryllup jeg
deltog i i sommer på en "fin" restaurant. Hvorfor nu denne benævnelse,
når flan er budding eller finere former for stivnet cremè i
dessertkøkkenet? Længere fra sprøde vafler kommer man næppe...

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Padre

Dato : 12-01-07 00:49

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> Hvorfor nu denne benævnelse,
> når flan er budding eller finere former for stivnet cremè i
> dessertkøkkenet? Længere fra sprøde vafler kommer man næppe...

Jeg overvejede det samme, jeg kender nemlig også kun flan som en créme
ikke-brûlée. Måske er der noget, vi ikke ved?
--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : Padre

Dato : 12-01-07 08:57

http://en.wikipedia.org/wiki/Flan

Iflg wiki er flan i Storbritannien en slags kage, mens det i US er en créme,
ligesom det er det i Frankrig (og resten af verden?)

Pudsigt.