Gas eller induktion?
Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 06-01-07 15:57

Hej
Er der en der har et godt bud på hvad man skal vælge af subj. Gas har
jeg erfaringer med og er begejstret - induktion har jeg aldrig prøvet.
Vi står for at skulle skifte vores lidt ældre helt alm. komfur med 4
kogeplader. Hvis vi vælger induktion er jeg klar over at en del af det
gamle køkkengrej ikke længere kan bruges - gælder det også gas?
Men som skrevet. Praktiske erfaringer efterlyses.

PFT

otn

Fra : Peter Westh

Dato : 06-01-07 16:39

<otnfjern@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gamle køkkengrej ikke længere kan bruges - gælder det også gas?
> Men som skrevet. Praktiske erfaringer efterlyses.

Emnet var oppe i forsommeren. Se her: http://shor.ter.dk/921895828

Jeg har selv gas. Du behøver ikke udskifte noget af dit køkkengrej for at gå
over til gas. Dog kan du opleve at tynde pander og gryder med en ringe
varmefordeling fungerer lidt dårligere på gas, idet gasflammen jo ikke
fordeler varme over et lige så stort område som en elkogeplade gør.

/P

Fra : Max

Dato : 06-01-07 17:33

Hej

> Men som skrevet. Praktiske erfaringer efterlyses.

Det primære er at du får et komfur der er meget nemt
at gøre rent.

--
Mvh Max

Fra : Kim

Dato : 07-01-07 13:25

> [...]
> gamle køkkengrej ikke længere kan bruges - gælder det også gas?
> Men som skrevet. Praktiske erfaringer efterlyses.

Vælg induktion... Dét duer...
Har haft det i 6 år, og det er virkelig dejligt.
Du har gassens hurtige opvarmning og regulering af varmen,
men du slipper for rengøringen. Gas fedter køkkengrejet og
omgivelserne. En induktions kogeplade er mindst ligeså nem at
rengøre som et alm. glaskeramisk komfor, og det bliver ikke
beskidt af gryderne.
Næsten alt nyt kogegrej kan bruges, blot ikke rent kobber og
alu. Tag en magnet med i byen når du handler gryder & pander...

Mvh, Kim

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-01-07 13:39

On Sun, 7 Jan 2007 13:25:05 +0100
"Kim" <No@money.dk> wrote:
> [...]
> Næsten alt nyt kogegrej kan bruges, blot ikke rent kobber og
> alu. Tag en magnet med i byen når du handler gryder & pander...

Der er dog virkeligt meget forskel på varmefordelingen i dem. Eva Trio
har f.eks. flere rustfri stål serier som virker på induktion, men deres
Multi serie er bedre end deres stainless steele serie - meget bedre og
det er virkeligt noget man kan mærke når man steger.
Men omvendt så er mine billige "køkkenchef" gryder fra føtex
fantastiske til induktion, så pris er ikke altid den afgørende faktor.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-01-07 13:00

<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> gamle køkkengrej ikke længere kan bruges - gælder det også gas?
> Men som skrevet. Praktiske erfaringer efterlyses.

Jeg ville starte med at undersøge hvormange restauranter, der bruger gas
eller induktion. Uden at vide det ville jeg gætte på at langt de fleste
bruger gas. Det må der jo være en årsag til ?!

Hvis jeg kunne vælge, så ville jeg vælge gas.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 08-01-07 13:21

otnfjern@stofanet.dk writes:
> [...]
>gamle køkkengrej ikke længere kan bruges - gælder det også gas?
>Men som skrevet. Praktiske erfaringer efterlyses.

Jeg har gas og kunne ikke drømme om at bruge andet. Fordelene er mange,
synes jeg: det er let at styre, varmen kommer eller aftager omgående, det
er stort set ligegyldigt hvilket kogegrej du bruger, det skal nok fungere
på blussene osv.
Med hensyn til rengøring er det selvfølgelig knap så let som på et
induktions- eller keramisk komfur, men så er det altså heller ikke værre.
Ind i mellem er der nogle der hævder at det fedter køkkenet til, hvis man
bruger gas - det datter jeg ikke en bjælde af. Gas afgiver vand ved
forbrænding. Resten må da stamme fra den mad man tilbereder. Med en
emhætte, der kan arbejde på et fornuftigt niveau, kan det ikke være et
problem. Jeg har haft både glaskeramsik og induktion - jeg skal aldrig
have andet end gas!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-01-07 13:56

On Mon, 8 Jan 2007 12:59:55 +0100
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg ville starte med at undersøge hvormange restauranter, der bruger
> gas eller induktion. Uden at vide det ville jeg gætte på at langt de
> fleste bruger gas. Det må der jo være en årsag til ?!

JA! Glaspladen på et induktionskomfur kan ikke holde til den voldsomme
brug der er i et restaurant/industri køkken. Den anden årsag er at den
åbne ild fra gassen ofte bruges til at antænde flamberinger i stedet
for at man skal til at have gang i andre redskaber. Sidst men ikke
mindst er der en hel del snobberi omkring gas til madlavning.

Om det er meget bedre? tvivler!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-01-07 14:01

otnfjern@stofanet.dk wrote:
> [...]
> gamle køkkengrej ikke længere kan bruges - gælder det også gas?
> Men som skrevet. Praktiske erfaringer efterlyses.

Mine forældre har induktion, og de er meget glade for det.
Vi skal også have induktion når vi skal have noget nyt, og vi søger
allerede nu for at alt nyt køkkengrej kan bruges på induktion.
Gas kommer aldrig indenfor dørene hos mig, og det er simpelthen det
sikkerhedsmæssige i det.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Padre

Dato : 08-01-07 14:57

Frank Løkkegaard skrev:

> Ind i mellem er der nogle der hævder at det fedter køkkenet til, hvis man
> bruger gas - det datter jeg ikke en bjælde af. Gas afgiver vand ved

Det gjorde gas i gamle dage. I dag indeholder gassen ikke længere
noget, der kan fedte. det er i hvert fald hvad jeg har hørt (vistnok
fra et tidligere indlæg her i gruppen). I øvrigt vil al stegnig med
fedtstof jo fedte, da varmen skaber en opadgående luftstrøm, som
bærer mikroskopiske fedtpartikler med sig.

Selv er jeg også på gasholdet, da jeg gerne vil have et robust
komfur, og da jeg ikke kan lide tanken om at have et helt fladt komfur,
hvis noget koger over. En friture, der koger over på glaskeramisk
eller induktionskomfur? Tanken er ikke rar. Mit gaskomfur har et
"bassin" i toppen, og det kan jeg lide.

--
padre

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 09-01-07 15:42

Padre wrote:

> [...]
> komfur, hvis noget koger over. En friture, der koger over på
> glaskeramisk eller induktionskomfur? Tanken er ikke rar.

Varm fritureolie og en åben flamme? Det synes jeg nu heller ikke er en rar
tanke. Men iøvrigt vidste jeg ikke at friure kunne koge over - går der ikke
ild i det først?

Ebbe

Fra : Padre

Dato : 09-01-07 16:28

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in message

> Varm fritureolie og en åben flamme? Det synes jeg nu heller ikke er en rar
> tanke. Men iøvrigt vidste jeg ikke at friure kunne koge over - går der
ikke
> ild i det først?

Det er heller ikke den sjoveste oplevelse i verden. Det er sket for mig i
lille målestok en enkelt gang, da jeg var ung og uvidende. Jeg hældte for
mange kartofler i, og så brusede olien op, så det kogte over. Heldigvis fik
jeg slukket blusset inden olien ramte flammerne, så der gik ikke ild i det.

--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-01-07 14:32

Padre wrote:
> [...]

> mig i lille målestok en enkelt gang, da jeg var ung og uvidende. Jeg
> hældte for mange kartofler i, og så brusede olien op, så det kogte

Ahh, på den måde. Det er ved at være en hel del år siden jeg sidst friterede
noget, så jeg havde lige glemt at det bruser op.

> Heldigvis fik jeg slukket blusset inden olien ramte flammerne,
> så der gik ikke ild i det.

Det var godt

Ebbe

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 14-01-07 00:24

> Men iøvrigt vidste jeg ikke at friure kunne koge over - går der ikke
> ild i det først?

Der er - i hvert fald større "industri-friturer" - vand i bunden, hvis
dette vand af en eller anden grund begynder at koge opleves det jo som
at frituren "koger over", da det så er fritureolien øverst der sprøjter
ud til alle sider - det er ikke så sjovt lige i situationen første gang
man prøver det ;)

--
Michael

Fra : Padre

Dato : 08-01-07 15:43

Christian B. Andresen skrev:

> Gas kommer aldrig indenfor dørene hos mig, og det er simpelthen det
> sikkerhedsmæssige i det.

Hvis det er gasudsivning du tænker på, så har moderne gaskomfurer en
føler, som registrerer temperaturen ved blusset. Falder temperaturen
til under et vist niveau, slukkes der for gassen.

Jeg har selv konstateret, at det virker
--
padre

Fra : Max

Dato : 08-01-07 15:56

Hej Padre

> Hvis det er gasudsivning du tænker på, så har moderne gaskomfurer en
> føler, som registrerer temperaturen ved blusset. Falder temperaturen
> til under et vist niveau, slukkes der for gassen.

Det hedder en flammevagt, og det var der forøvrigt også på
ordentlige komfurer for 40 år siden, så det er nu ikke noget
moderne noget, bare sund fornuft. Men jeg husker godt de
gasblus der stod på gasbordet der gik over når tøjvasken
kogte over med udstrømmende gas til følge :)

Mvh Max

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-01-07 16:03

On Sat, 6 Jan 2007 15:56:45 +0100, otnfjern@stofanet.dk wrote:

> [...]
>gamle køkkengrej ikke længere kan bruges - gælder det også gas?
>Men som skrevet. Praktiske erfaringer efterlyses.

Vi har haft induktion de sidste 8 år og er rigtig godt tilfredse med
det. Man skal være typisk indstillet på den digitale betjening med
touchknapper i stedet for den analoge regulering af gas med en
drejeknap - det generer nogen.

Du kan heller ikke stå og vifte med gryden/panden over pladen over
åben ild som med gas.

Til gengæld er det super nemt at gøre rent, og fungerer rigtig godt.

Jeg ville vælge induktion i stedet for gas. Men aldrig en gammeldags
glaskeramisk, det er godt nok langsomt og kræver en del tilvænning at
regulere.

** Lars

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 08-01-07 16:16

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> writes:
> [...]
>hvis noget koger over. En friture, der koger over på glaskeramisk
>eller induktionskomfur? Tanken er ikke rar. Mit gaskomfur har et

Ganske enig!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-01-07 20:06

On Mon, 08 Jan 2007 19:43:12 +0100
Michael Kjærsgård <mk@vindenand.dk> wrote:
> Desuden er der pointen vedr. rengøring en anden kommer med, når det
> skal gå stærkt vil jeg personligt irritere mig grænseløst ved
> konstant at skulle tørre plade m.m. af hvis noget koger over eller
> man spilder lidt sovs el. lign., med gaskomfur kan du sagtens vente
> til rykket er ovre og så gøre alt rent der - uden det af den grund
> går ud over fødevarehygieinen..
>
> -desuden er det jo meget rart ikke at være helt handicappet hvad
> madlavning angår hvis strømmen ryger lørdag aften ;))

nu er induktionspladen jo stort set ikke varmt, så vand der koger over
brænder ikke på på samme måde, men forbliver blot vand på pladen - lige
til at tørre af.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-01-07 09:46

Padre wrote:

> Hvis det er gasudsivning du tænker på, så har moderne gaskomfurer en
> føler, som registrerer temperaturen ved blusset. Falder temperaturen
> til under et vist niveau, slukkes der for gassen.

Hvor slukkes der, ved indgangen til huset eller indgangen til komfuret
?

Fra : Padre

Dato : 09-01-07 09:59

>Hvor slukkes der, ved indgangen til huset eller indgangen til komfuret

Det er selve brænderen, der lukkes ved.