Apropos Frikadeller
Fra : Pernille Højgaard

Dato : 02-01-07 21:28

Jeg læste lige Lotte's spørgsmål, og diverse svar, og der var et par ting
der slog mig:

Bruger I andre ikke løg i jeres frikadelle-fars?
Og hvad slags kød bruger I?
Jeg har altid brugt hakket ko og gris, og masser af groft hakket løg.
For ikke at få farsen for tung, er jeg oxo begyndt at bruge frikalet (Kød,
frikalet og hakket løg. Evt. ekstra æg)

VH Pernille

Fra : Ralph

Dato : 02-01-07 23:20

"Pernille Højgaard" <ph@praxis-it.NOSPAM> skrev i en meddelelse
> Bruger I andre ikke løg i jeres frikadelle-fars?

jo da, men det var jo ikke spørgsmålet i første tråd.

> Og hvad slags kød bruger I?
> Jeg har altid brugt hakket ko og gris, og masser af groft hakket løg.

Niks, rent svin, og FINThakket løg, nærmest en mos lavet i miniprocessor,
hak først løget og så æg, havregryn og væske i, så 15 sekunder til, det
smager, men er usynligt i farsen (børnene VED godt hvornår det er fars eller
mors deller, MINE foretrækkes

> For ikke at få farsen for tung, er jeg oxo begyndt at bruge frikalet (Kød,
> frikalet og hakket løg. Evt. ekstra æg)

DIT problem

--
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-07 09:11

> [...]
> Jeg har altid brugt hakket ko og gris, og masser af groft hakket løg.
> For ikke at få farsen for tung, er jeg oxo begyndt at bruge frikalet (Kød,

Hakket kalv og flæsk er osse min foretrukne. Masser af hakkede løg, sal &
peber, et enkelt æg til 500g kød, og så bruger jeg rasp, ikke noget bestemt
mål, hælder bare til farsen er fast (selvfølgelig med lidt mælk også), og
for mig et det meget vigtigt at farsen røres i hånden. Ingen maskiner her,
tak.

mvh Ebbe

Fra : mcloud

Dato : 03-01-07 11:00

"Pernille Højgaard" <ph@praxis-it.NOSPAM> skrev i en meddelelse

Hej
Jeg bruger også ½ gris og ½ kalv ca 5-600gram , 1 æg,salt ,peber,1 revet rå
løg,et godt skvat mel og en slat mælk.Og så kommer jeg 1 spsk Engelsk sauce
i .
Rør godt igennen og hvil i ca 15 minutter og derefter stege.

mvh mcloud

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 03-01-07 16:11

Pernille Højgaard wrote:

> Bruger I andre ikke løg i jeres frikadelle-fars?

Joda. Og et kanon-tip er at hælde en god piskefløde i i stedet for
mælk/vand. Dét løfter dellerne til et nyt plan. Husk ekstra salt, ellers
bliver de "søde".

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-01-07 16:20

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Joda. Og et kanon-tip er at hælde en god piskefløde i i stedet for
> mælk/vand. Dét løfter dellerne til et nyt plan. Husk ekstra salt, ellers
> bliver de "søde".

Jep... og smid dem så i frituregryden i stedet for panden! De bliver
kuglerunde og sprøde udvendigt, men saftige indvendige.

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 03-01-07 17:53

Et par stykekr sliced bacon kan vi li.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-01-07 19:33

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> wrote in

> Jep... og smid dem så i frituregryden i stedet for panden! De bliver
> kuglerunde og sprøde udvendigt, men saftige indvendige.

Smag og behag er jo gudskelov forskellig. Jeg foretrækker smørstegte
deller, men jeg bruger gerne ca. 1/4 olie for at hæve stegetemperaturen
(Jeg bruner og steger færdig i ovn).