Frikadeller- "snask" d af siderne
Fra : Lotte

Dato : 02-01-07 19:39

Hejsa

Hvad blander i i farsen når i skal lave frikadeller.

Til ca. 500 gram flæskefars bruger jeg salt, peber, 2 æg, ca. 2 spsk. mel,
"sjat" mælk.

Når jeg så steger dem kommer der det der "snask" ud af sidderne, så panden
bliver rigtig træls.

Det samme sker ved karbonader. Jeg synes altid min mors frikadeller ser så
fine og lækre ud, men det gør mine ikke!!

Hilsen

Lotte

Fra : Max

Dato : 02-01-07 19:49

Hej Lotte

> Hvad blander i i farsen når i skal lave frikadeller.

Du må ikke sige det højt, men nede i supermarkedet
køber du en pose Frikalet (står ofte ved køledisken med
farsen) den blander du i din fars og tilsætter vand til
den har rigtige konsistens. Så steger du dem på
panden og det er så det.

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-01-07 19:49

Lotte wrote:
> [...]
>
> Det samme sker ved karbonader. Jeg synes altid min mors frikadeller
> ser så fine og lækre ud, men det gør mine ikke!!

Jeg bruger også salt, peber, kun 1 æg og 2 spsk. mel (med top) + vand
i stedet for mælk. Der kommer aldrig snask ud af siderne på mine
"deller" og de smager dejligt. Du skal bare ikke stege dem ved for
højt blus.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ralph

Dato : 02-01-07 19:53

"Lotte" <lottejul@lite.dk> skrev i en meddelelse
> Når jeg så steger dem kommer der det der "snask" ud af sidderne, så panden
> bliver rigtig træls.

For lidt varme eller for lidt bindemiddel (mel, rasp, havregryn) eller for
fedt kød.

Prøv f.eks. at tilføje et par ekstra spiseskefulde havregryn og så selvf.
lidt mere væske.

--
Ralph

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 02-01-07 21:02

Rør saltet i først indtil kødet fæles sejt.
kom derefter væden i og afslut med evt. mel, havregryn eller lignende.

Henrik

Fra : Lotte

Dato : 03-01-07 11:15

Hej alle

Tak for tipsene.

Nu skal familien have frikadeller hver dag indtil de bliver perfekte

Mvh.

Lotte

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-01-07 12:05

"Lotte" <lottejul@lite.dk> wrote in

> Til ca. 500 gram flæskefars bruger jeg salt, peber, 2 æg, ca. 2 spsk.
> mel, "sjat" mælk.

Jeg bruger kalv og flæsk, og så et lille løg (ikke at det gør nogen
forskel).

Der hvor jeg tror du går galt i byen, er hviletiden. Fars skal hvile i
mindst 30 min gerne 1 time. Det forbedrer smagen, farsen får tid til at
absorbere vædsken og dellerne bliver nemmere at forme.

> Jeg synes altid min mors frikadeller ser så fine og lækre ud, men det
> gør mine ikke!!

Jeg ville da spørge hende hvad hun gør....

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-01-07 14:43

Kent Oldhøj wrote:

> Jeg ville da spørge hende hvad hun gør....

Det får mig til at tænke på den vittighed hvor manden jubler over, at
han endelig får serveret frikadeller der smager som dem hans mor
plejede at lave, hvor til konen svarer at hun havde haft så travlt, at
hun havde været nødt til at købe den færdige fars i supermarkedet

Fra : Ole Helms

Dato : 03-01-07 21:35

On Wed, 3 Jan 2007 14:42:31 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> skrev:

> [...]
>plejede at lave, hvor til konen svarer at hun havde haft så travlt, at
>hun havde været nødt til at købe den færdige fars i supermarkedet

Eller den om manden der fik en husbestyrerinde efter konens død. Hun
kunne ikke koge grød så den smagte som konens. Den dag den brændte på,
ramte hun smagen

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 03-01-07 22:25

> [...]
> lave, hvor til konen svarer at hun havde haft så travlt, at hun havde
> været nødt til at købe den færdige fars i supermarkedet

Eller:
Skilt på restaurant:
Frikadeller, som vor mor lavede dem 20 kr.
Frikadeller, som vor mor troede hun lavede dem 30 kr.
------------------
Øllebrød som var mor lavede den. Du får med garanti en klump i halsen.

VH Pernille

Fra : Max

Dato : 03-01-07 22:33

Hej Tove

> Det får mig til at tænke på den vittighed hvor manden jubler over, at
> han endelig får serveret frikadeller der smager som dem hans mor
> plejede at lave, hvor til konen svarer at hun havde haft så travlt, at

Jeg kan ikke lade være med at tænke på min mor, hun laede gode
frikadeller indtil hun fik for mange penge mellem hænderne, så
dkulle de laves for "gode" og der blev sparet på tilsætningen, det
er ikke altid af det gode :)

--
Mvh Max

Fra : Morten Nielsen

Dato : 03-01-07 15:10

> Det samme sker ved karbonader. Jeg synes altid min mors frikadeller ser så
> fine og lækre ud, men det gør mine ikke!!

Et lille link til en ret beskrivende side.
http://www.berlingske.dk/grid/madvin/tema:fid=100100388/

Syntes det giver nogle ret så gode frikadeller.

Mvh. Morten N!

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-07 14:23

Det er jo ved at være en gammel tråd, men umiddelbart vil jeg sige, at du
kommer for meget æg og for lidt mel i.
Som en anden sagde, så rør farsenm med salt først.
Enanden ting er, at frikadeller helst ikek skal laves af det magreste kød.
Det er netop et af de steder, hvor der er vundet noget ved at vælge lidt
højere fedt% - og nej, jeg mnener ikke den med en fjerdedel fedt - at det
kan være lovligt overgår min forstand.