Ovn med trin i stedet for grad-tal...
Fra : PS SUNSITE

Dato : 02-01-07 19:29

Jeg håber dette spørgsmål falder inden for kategorien...

Jeg er et af de ulyksalige mennesker, som har en ovn som i stedet for
angivelse af temperatur på reguleringsknappen angiver nogle trin fra 1-11.
Ovnen er en Gorenje, købt brugt og jeg har ingen brugsanvisning. Det er et
gaskomfur med el-ovn. Den virker sådan set fint..

Hidtil har jeg klaret mig med at formode, at maximum er 250 (som på de
fleste ovne) og dividere med 11. Så vd jeg hvad temperaturen ca. er pr.
trin.
F.eks. 250/11=22,7. Så er trin 5=5*22,7=113,63 grader (ja, jeg ved godt at
der er ca.-tal...) Jeg kunne også få mig et termometer og dermed finde ca.
værdier og lave en tabel til at have liggende i køkkenet. Men hvad er
meningen med ikke at have grad-tal på knappen ?

Jeg har et par spørgsmål:

1. Kan nogen forklare hvorfor man har opfundet en sådan "trin-ovn" ? For at
genere os ?

2. Efter trin 11 kommer der nogle kendte symboler: firkant med streg i
toppen, firkant med streg i bunden, og firkant zig-zagstreg i toppen.
Normalt ville disse symboler være at finde på en separat knap og have de
gængse betydninger: Overvarme, undervarme, grill.
Men på min ovn sidder symbolerne som en efterfølgning af trin 11 på samme
knap, dvs. man kan dreje op til trin 11 og derefter hen på et af disse tre
symboler.
Kan nogen fatte hvad meningen med det er ? På denne måde kan jeg vel ikke
f.eks.både have ovnen på trin 5 og have kun undervarme, da ovnen vil være på
trin 11 før man kommer til symbolerne. Jeg håber jeg har forklaret mig
nogenlunde klart.

Mh,

P.

Fra : Max

Dato : 02-01-07 19:33

Hej

> 1. Kan nogen forklare hvorfor man har opfundet en sådan "trin-ovn" ?
> For at genere os ?

Det er vidst meget almindeligt i nogle dele af verdenen, men ser ofte
trinangivelser i udlandske opskrifter.

Men køb dog et ovntermometer og lav din egen skala, så slipper
du for gætværket.

Gætværk er det forøvrigt også ofte med ovne med temperaturangivelser,
de passer nemlig heller ikke altid efter skalaen.

--
Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 02-01-07 19:47

PS SUNSITE skrev:
> [...]
> angivelse af temperatur på reguleringsknappen angiver nogle trin fra 1-11.
> Ovnen er en Gorenje, købt brugt og jeg har ingen brugsanvisning.

Hvilken model? (Gorenje har manualer til nogle ovne på deres hjemmeside)

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ralph

Dato : 02-01-07 20:39

"PS SUNSITE" <ingenspamtilmigpstrom@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> 1. Kan nogen forklare hvorfor man har opfundet en sådan "trin-ovn" ? For
> at genere os ?

Sikkert fordi det ikke kan lade sig gøre at angive en bestemt temperatur
udfra en gasventil der er åbnet helt, halvåben eller næsten lukket, det
kommer vel an på køkkentemperatur, om der er en lun leverpostej eller en 7
kgs kold kalkun i ovnen, om hvor tit der åbnes ind til ovnen, jeg vil
sammenligne det lidt med en weber, den eneste måde du kan regulere temp. er
at tage låget af lidt oftere eller mængden af kul.

Men læs Jens Axels svar, så må vi se om der findes en manual.

--
Ralph

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-01-07 20:47

> Sikkert fordi det ikke kan lade sig gøre at angive en bestemt
> temperatur udfra en gasventil der er åbnet helt, halvåben eller
> næsten lukket,

Hvilken del af "Det er et gaskomfur med el-ovn" forstod du ikke?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-01-07 22:31

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken del af "Det er et gaskomfur med el-ovn" forstod du ikke?

Rent bortset fra det, så findes der også termostatstyrede gasovne.

Fra : Ralph

Dato : 02-01-07 23:16

> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken del af "Det er et gaskomfur med el-ovn" forstod du ikke?

Det er bare ikke min dag i dag, anden fejl idag, læs evt. dk.kultur.sprog -
undskyld.

--
Ralph

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-01-07 11:30

Prøv at ringe til Gorenje og bed dem om de kan sende dig en manual for den
pågældende model - sådan noget plejer fabrikanterne at være flinke til, hvis
de har den liggende

Hvorfor ovnen er indrettet sådan, kan jeg ikke svare på, men det er meget
almindeligt i mange lande. I England står der fx. "gasmark-dit-og-dat" ud
for opskrifter i stedet for temperatur. Hvis du var vokset op med det, ville
du måske syntes at det var vildt besværligt at der kun stod grader og måske
lave en tabel for hvilket gasmark den og den temperatur stod for

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 03-01-07 12:54

PS SUNSITE skrev:
> [...]
> trin 11 før man kommer til symbolerne. Jeg håber jeg har forklaret mig

Hejsa

Dette skema findes på wikipedia. Håber det giver lidt hjælp.

Gas mark F   celsius Verbal
1/4   225°   110°   Very Slow/Very Low
1/2   250°   120°   Very Slow/Very Low
1   275°   140°   Slow/Low
2   300°   150°   Slow/Low
3   325°   160-170° Moderately Slow/Warm
4   350°   180°   Moderate/Medium
5   375°   190°   Moderate/Moderately Hot
6   400°   200°   Moderately Hot
7   425°   220°   Hot
8   450°   230°   Hot/Very Hot
9   475°   250°   Very Hot

LINK: http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_Mark

Hilsen Jesper

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 03-01-07 12:55

PS SUNSITE skrev:
> [...]
> trin 11 før man kommer til symbolerne. Jeg håber jeg har forklaret mig

Her finder du hjælp til dit spørgsmål.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 03-01-07 12:56

Jesper Mehlsen skrev:

> Her finder du hjælp til dit spørgsmål.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Gas_Mark
>

> Hilsen Jesper
hov ... kom til at poste 2 gange. Sorry.

Fra : Gamle

Dato : 04-01-07 18:01

Jesper Mehlsen wrote:
> [...]

Hej.

Hvordan skal man så lige bruge gas marks på en el-ovn, som det jo tydeligt
bliver skrevet det er
Og på wikepedia er det jo tydeligt, at det drejer sig om en gasovn.

Mvh.
Torben

Fra : peterstromgren@gmail~

Dato : 12-01-07 02:20

Tak for alle indlæggene, også til dem som glemte at jeg skrev
El-ovn...

Jeg beklager at jeg først svarer igen nu, men af en eller anden grund
kunne jeg ikke se indlæg fra senere end 1.1.2007 i Outlook Express,
så jeg måtte omkring Google Groops for se se jeres indlæg. Troede
nærmest at dk.kultur.mad+drikke var blevet nedlagt eller omdøbt..

Jeg kan godt nok ikke finde type-betegnelsen for komfuret, men det kan
jeg muligvis hvis jeg trækker det ud fra væggen og kigger bagpå. Det
gør jeg dog helst ikke, da det laver en del ravage.

Det nemmest bliver nok at købe et ovntermometer for 39,50 eller så.

Det hjælper dog ikke til at besvare mit spørgsmål 2, som ingen har
kastet sig ud i at forsøge at svare... Nogen bud ?

Ellers må jeg nok den tunge gang og prøve at finde en manual.

Mh,

P.