Destillatglas
Fra : Padre

Dato : 01-01-07 20:35

Jeg overvejer at anskaffe mig nogle destillatglas. Jeg har fundet Spigelaus
i serien "Favorite", men de er alt for høje efter min smag.

Er der nogen, som kender andre fabrikanter af den slags glas, blot med en
kortere stilk?

--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : Jonas Kofod

Dato : 02-01-07 15:19

Padre wrote:
> [...]
> i serien "Favorite", men de er alt for høje efter min smag.
>
> Er der nogen, som kender andre fabrikanter af den slags glas, blot med en

Authentis seriens er 3.1 cm kortere, en ca. 15 %. Det er osse
Spiegelau's topserie hvilket man osse kan se når man står med det i
hånden. Så det er bestemt ingen forringelse.

Men jeg ved jo ikke om det skal være endnu kortere? Så kan det være det
bliver svært, jeg tror "moden" dikterer at sådanne glas skal være lidt
høje i disse tider hvor de har fået generelt mere "feinschmecker
anseelse" i den brede almindelighed - så kan de jo få lov at ligne lidt
mere de traditionelle "degustations drikkes" glas.

Fra : Padre

Dato : 02-01-07 15:46

Jonas Kofod skrev:

> Authentis seriens er 3.1 cm kortere, en ca. 15 %. Det er osse
> Spiegelau's topserie hvilket man osse kan se når man står med det i
> hånden. Så det er bestemt ingen forringelse.

Jeg har checket authentis, men jeg vil gerne have dem endnu kortere.
Jeg har Spiegelaus Congress serie, hvor rødvinsglassset er 17,3 cm,
så da authentis destillatglasset er 18,8, synes jeg stadig det er for
højt. Dels kan jeg ikke rigtig lide høje glas, dels er det noget
besværligt at få dem ind i en opvaskemaskine, og dels synes jeg, at
et destillatglas skal være lavere end rødvinsglasset, af rent
æstetiske årsager.

Så jeg leder efter destillatglas af andre fabrikater.

--
padre

Fra : Jonas Kofod

Dato : 02-01-07 16:01

Padre wrote:

> [...]
> besværligt at få dem ind i en opvaskemaskine, og dels synes jeg, at
> et destillatglas skal være lavere end rødvinsglasset, af rent

Især den sidste kan jeg godt følge. Et destillatglas er mindre end
rødvinsglasset og de andre gængse glas.
Jeg tror det bliver svært at finde noget meget lavt. Men måske det er en
ide at kigge på noget indenfor de moderne whisky glas. De er ikke så
høje igen og så er det bare at finde noget der ikke ser ud til det er
"specifikt whisky" men derimod "generelt destillat".
Evt:
http://www.nayberg.dk/show_varegruppe_item.asp?Katid=2&SubId=67&ItemId=783

Fra : Kasper

Dato : 02-01-07 21:22

On Tue, 02 Jan 2007 16:01:07 +0100, Jonas Kofod <news@jlkofod.dk>
wrote:

> [...]
>høje igen og så er det bare at finde noget der ikke ser ud til det er
>"specifikt whisky" men derimod "generelt destillat".

En tredje mulighed kunne være "Spirits" fra Riedels Vinum-serie; de er
ca. 16 cm høje, hvilket er mindre end dine rødvinsglas - men måske
ikke nok.

Fra : Padre

Dato : 03-01-07 08:58

Kasper skrev:

> En tredje mulighed kunne være "Spirits" fra Riedels Vinum-serie; de er
> ca. 16 cm høje, hvilket er mindre end dine rødvinsglas - men måske
> ikke nok.

Tja - jeg ville gerne ned på en 13-14 cm. Som sagt kan jeg ikke lide
høje stilke.

--
padre