Minimering af spam-indlæg?
Fra : Martin Ploug

Dato : 01-01-07 19:27

Hej

Godt nytår.

Jeg bruger en gæstebog fra det nu hedengangne www.webcafe.dk
http://web.archive.org/web/20051206024232/www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlgaestebog/

Jeg synes det er en meget god gæstebog, men jeg kan se, at der af og til
kommer
nogle spam / junk indlæg i den.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at optimere gæstebogen, så der ikke kommer
så meget spam og junk i den. Men hvordan gør jeg det?

Jeg har læst, at man kan lave et skjult input felt, der skal være tomt
- som her:
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_serverside_php/default.asp?messageid=%3Ceb7s9e%24i8d%241%40news%2Eklen%2Edk%3E

eller
indsætte et captcha-script, der skal aflæses og indtastes i et felt
- som her: http://err0r.dk/download.php?details=6

Så vidt jeg kan læse i ovenstående indlæg er fidusen med det der captcha
blevet "brudt" og
måske alligevel ikke så effektivt.

Men findes der en rimelig effektiv metode til at undgå eller minimere
spam / indlæg, og
kan nogen her henvise til et script hertil?

Har nogen her erfaringer med et script, som ser ud til at mininmere spam
/ junk indlæg?

På forhånd tak.

Mvh. Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-01-07 19:46

Martin Ploug skrev:

> Jeg kunne godt tænke mig at prøve at optimere gæstebogen, så der ikke kommer
> så meget spam og junk i den. Men hvordan gør jeg det?

Det gøres ikke med et script. I webdesigngruppen anbefaler de
felter skjult for mennesker ved hjælp af CSS' 'display:none'.
Robotter er ikke begyndt at aflæse CSS endnu, så de udfylder
troligt feltet, og så skal det script der behandler brugerinput,
bare pille den slags fra.

> eller indsætte et captcha-script, der skal aflæses og indtastes i et felt

Man bør sky metoder der gør livet surt for normale brugere, som
pesten.

--
Bertel

Fra : Martin Ploug

Dato : 01-01-07 21:08

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> bare pille den slags fra.

> Man bør sky metoder der gør livet surt for normale brugere, som

Til Bertel

Tak for dit indlæg.

Jeg har været ved at lave lidt kode på baggrund af det du skrev og noget
kode fra...
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_serverside_php/default.asp?messageid=%3C9Ocug%2E123%24SW2%2E4%40news%2Eget2net%2Edk%3E

Kode til formular:

<head>
<title>Stop spam-botter</title>
</head>

<form name="formmail" action="send.php" method="post">

<!-- Dette er et skjult valideringsfelt, som skal stoppe spam-botter!
valideringering sker i send.php.-->
/></span>
value="Slet alt" /></span>

</form>

Kode til modtagerside:

<?php

$valid = $_POST['blank'];

if(!empty($valid)) {
header("Location:formularside.php"); // Hvis det skjulte felt ikke er tomt,
//sendes brugeren tilbage til formularen!
}

else {
echo ("Tak for din henvendelse.");
}

?>

Mvh. Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-01-07 23:50

Martin Ploug skrev:

> Kode til formular:

Den afsluttende skråstreg i f.eks.
<input type="submit" value="Send" />
er forkert i HTML. Det er derimod korrekt i XML.

--
Bertel

Fra : Martin Ploug

Dato : 04-01-07 20:37

Bertel Lund Hansen skrev:

> Den afsluttende skråstreg i f.eks.
> <input type="submit" value="Send" />
> er forkert i HTML. Det er derimod korrekt i XML.

Hej Bertel

Du har ret, tak for det.

Mvh. Martin