Hjemmelavet leverpostej
Fra : Jørgen

Dato : 01-01-07 11:36

Oldfruen har lavet leverpostej til jul, dejlig hjemmelavet leverpostej. Jeg
spurgte hende, hvorfor der er så stor forskel på slagterens luksus
leverpostej og min kones? Hun svarer, at der er nok mere lever i hendes
hjemmelavede.

Så undrer det mig, at man ikke laver slagterens luksusleverpostej lige så
god som, min kones, hvis der kun er leveren til forskel. Svinelever er jo en
af de billigste madvarer, vi har.

Har I andre bud?

Glædeligt nytår
Jørgen

Fra : Jette

Dato : 01-01-07 11:56

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> god som, min kones, hvis der kun er leveren til forskel. Svinelever er jo

Vand og mel er vel billigere end lever
Jeg køber sådan en frossen pølse i Kvickly hvor, så vidt jeg husker, er 60%
lever og
40% spæk og den giver en super og alligevel mager leverp.

Hilsen Jette

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 01-01-07 15:15

"Jette" <sussex25@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 40% spæk
??

>mager leverp
???????

Godt nytår
Pernille

Fra : Jette

Dato : 01-01-07 17:01

"Pernille Højgaard" <ph@praxis-it.NOSPAM> skrev i en meddelelse

> "Jette" <sussex25@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> ??

> ???????

Leverpostegen virker i hvert fald meget mere fast og mager end diverse
supermarkeds- og slagterleverposteg.

vh. Jette

Fra : Max

Dato : 01-01-07 12:07

Hej Jørgen

> Har I andre bud?

Utrolig mange kan godt lide leverpostej, men de
kan ikke lide smagen af lever.

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-01-07 12:13

Max skrev:

> Utrolig mange kan godt lide leverpostej, men de
> kan ikke lide smagen af lever.

Stegt lever og leverpostej smager vidt forskelligt.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 01-01-07 12:48

Hej Klaus

> Stegt lever og leverpostej smager vidt forskelligt.

Ja, men de smager nu begge af lever. Forvørigt er der
leverpostej der tales om ikke stegt lever.

Ps: jeg tror sgu lige jeg skal i fryseren og hente noget
lever til en gang stegt lever :)

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-01-07 14:01

Max skrev:

> Ja, men de smager nu begge af lever. Forvørigt er der
> leverpostej der tales om ikke stegt lever.

Ja, men du skrev at du synes at det er underligt når folk der
ikke kan lide lever godt kan lide leverpostej. Når lever ikke
serveres som leverpostej, er det ofte som stegt lever - derfor
min formulering.

Jeg synes at stegt lever, hvadenten det så er fra kalv eller svin,
smager afskyeligt, men jeg ynes for det meste at leverpostej er
ok (det er dog ikke noget jeg normalt har i pålægsrepertoiret).

Mvh,

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-07 14:27

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes at stegt lever, hvadenten det så er fra kalv eller svin,
> smager afskyeligt, men jeg ynes for det meste at leverpostej er
> ok (det er dog ikke noget jeg normalt har i pålægsrepertoiret).

Et lille tip: Hvis du ikke bryder dig om den lidt skarpe smag leveren kan
få, så lad være med at stege den for hårdt og længe. Mmmmmm, stegt lever med
bløde løg <savle>

mvh Ebbe

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-01-07 15:08

Ebbe [7000] skrev:

> Et lille tip: Hvis du ikke bryder dig om den lidt skarpe smag
> leveren kan få, så lad være med at stege den for hårdt og
> længe. Mmmmmm, stegt lever med bløde løg <savle>

Uhmmmm. Jeg holder meget af stegt lever. Men der må bare
ikke være seje "elastikker" i. Da jeg var ung, fik jeg at vide
at man burde spise 'indmad' en gang om ugen. Så fik man
dækket sit behov for A, D og E-vitaminer + folinsyre. En
anden god 'indmad' er er hjerter.

Faktisk troede jeg at leverpostej kunne dække mit behov
for ovennævnte vitaminer, men det hjælper jo ikke meget,
hvis der er for lidt lever i. Hvordan er det med 'patéer'?
Er der ret meget lever i dem?

--
Herluf
- bedre nytår :·)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-01-07 16:15

Ebbe skrev:

> Et lille tip: Hvis du ikke bryder dig om den lidt skarpe smag
> leveren kan få, så lad være med at stege den for hårdt og længe.

Jeg synes at stegt lever lugter godt, og derfor lader jeg mig med
mellemrum friste til at smage det - især hvis kokken påstår at 'folk
der normalt ikke kan lide lever, synes som regel godt om min'. Jeg
er dog endnu ikke stødt på en tilberedning der har fået mig til at
spise en hel portion, så jeg tvivler på at letstegt lever vil være
sagen, men tak for tippet.

Mvh,

Fra : Ralph

Dato : 01-01-07 13:44

> [...]
> Jeg > spurgte hende, hvorfor der er så stor forskel på slagterens luksus
> leverpostej og min kones? Hun svarer, at der er nok mere lever i hendes

En opskrift måske, den gik rent ind til diverse julefrokoster, efter
huskeren.

2 kg svinelever
300 g spæk
700 g. kogte kartofler
3-4 løg
1-2 dåser benfri sild

hakkes igennem kødhakker.

lav en opbagning af :

8 spsk mel
2-300 g. smør/marg.
3/4 l. mælk

Køles ned, vendes i levermassen

7-8 æg røres i

salt
peber
allehånde
st. nelliker

bager knap en time ved 180 grader

nok til 2 x 20 mennesker + 3 mellemstore postejer i fryseren

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 01-01-07 14:47

Hej Ralph

> En opskrift måske, den gik rent ind til diverse julefrokoster, efter
> huskeren.

Den er gemt, lyder spænnende, takker for den.

--
Mvh Max