Marmoreret oksefilet......
Fra : Jas

Dato : 30-12-06 12:07

Hejsa

Vi skal have gæster imorgen (nytårsaften) og vi har købt en stor marmoreret
oksefilet på ca. 3 kg.
Jeg har tænkte mig at lave den på weber grillen og har hørt at
kernetemperaturen skal ligge på omkring 62 grader - er det korrekt ?????

Er der nogen god måde at marinere den på - har handlet ind så skal ikke være
den store videnskab men måske et eller andet krydderi eller noget man lige
kan bikse sammen.....

Godt nytår

Jan

Fra : MLN

Dato : 30-12-06 14:22

62 er nok lige i overkanten, jeg vil mene du ihvertfald skal stoppe på 58 og
så lade den ligge og hvile 20 minutter (uden søvpapir eller noget andet
omkring sig) så stiger den til ca. 62 af sig selv.
Selvfølgeligt skal man tænke på hvor rosa den skal være, men ovenstående
passer til os herhjemme og vi kan lide den rød men absolut ikke blodig ....

MVH
Martin

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Basil

Dato : 30-12-06 14:47

MLN kom med følgende:
> [...]
> passer til os herhjemme og vi kan lide den rød men absolut ikke blodig ....

Ja, 62 bliver til næsten tør kød.
Stop ved 55-58 grader, og lad den ligge under sølvpapir+viskestykke.
Du skal regne med at den skal have omkring 45 minutter +- mindst et
kvarter.
Jeg synes det ville være vanvittigt at ødelægge sådan noget kød, som
smager fantastisk i sig selv, med marinade.
Salt, peber og kværne-hvidløg på begge sider, så bliver den super
fantastisk.
God fnøjelse.
Kai