fyldte tomater - hvilket fyld
Fra : Kim Schulz

Dato : 29-12-06 20:33

hejsa,
Jeg overvejer at lave fyldte tomater til oksefilten til nytår, men
savner ideer til nyt "fyld".
Normalt laver jeg en blanding af pesto, blendede nødder, parmasan og
hvad jeg ellers har, men det må gerne være lidt nyt og anderledes.
så hvad fylder i dem med?

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 29-12-06 20:59

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
[...]

- spinat (frisk er bedst, men den frosne er også ok) er en mulighed (det er
ris også, men det passer sig nok ikk til oksevilet). Blandede svampe er også
godt og en sjov oplevelse får man hvis man blander lidt mynte i.

ras

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-12-06 20:59

[snip]

Tjaa så ombestemte jeg mig inden der kom et svar. Sprøgsmålet bliver nu
lidt mere bredt. Hvilken alternativ/sjov/utraditionel tilbehør skal jeg
servere til en oksefilet. Kartoflerne er på plads og det bliver en
kartoffel roulade (kartoffel "rösti" bund rullet om
let krydret, cremet kartoffelmos).
Saucen bliver nok en rødvins sag lavet på kraft fra kødet.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 29-12-06 21:12

[...]

.. den kartoffel vil jeg gerne høre lidt mere om Hvordan og hvor ledes?

ras

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-12-06 21:26

On Fri, 29 Dec 2006 21:12:11 +0100
"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Saucen bliver nok en rødvins sag lavet på kraft fra kødet.
>
> . den kartoffel vil jeg gerne høre lidt mere om Hvordan og hvor

ok here goes (til ca 4-5 personer):

bund:
1 kg kartofler (helst gamle/melede) rives og blandes med 2 æg og ca 1dl
fløde. tilsæt godt med salt og peber.
Fordel på en ovnplade med bagepapir så du får en ca ½cm tyk firkant
(omkring 30x35cm). pres det godt sammen så det bliver en jævn flade.
Bag i ovnen til overfladen er gylden, og tag den så ud og vend over på
en anden plade med bagepapir på (så det sprøde vender nedad).

af ca 500-800g godt kogte kartofler, en god klat smør, ½dl mælk/fløde
og salt laves en lind kartoffelmos. Tilsæt smag efter behag. Jeg har
prøvet med grøn pesto hvilket var godt men denne gang laver jeg en rød
"pesto" af syltede stærke pebre, grillede peberfrugter og lidt andet.
Dette blandes i kartoffelmosen.
Mosen fordeles på kartoffelbunden i et tyndt jævnt lag og den rulles
til en roulade. Lad den hvile lidt med bagepapiret rullet stramt
omkring.
Du kan nu enten skære rouladen i skiver (2-4cm tykke) og lune disse i
ovnen eller lune hele rouladen som et stykke og f.eks. lade gæsterne
skære den selv ved bordet.

smager super og ser godt ud. Det tager lidt tid at lave, men er faktisk
ikke så svært at få til at lykkes.

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-12-06 21:37

On Fri, 29 Dec 2006 21:36:32 +0100
"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

> - lyder godt. Mosen kan sikkert laves som halv kartoffel og halv
> selleri ... evt med lidt parmesanost? Mosen skal vel have en vis
> tykkelse så den ikke bare flyder ud.

ja du kan lave mosen helt som du har lyst til og der kan fint puttes
selleri eller lignende i (personligt er jeg ikke til selleri, så det
bliver ikke hos mig det sker). Og ja den må gerne være lidt fast i det,
men den må ikke være for tør - tænk fast flødeskum.