Cafe latte
Fra : isteen

Dato : 29-12-06 13:19

Hvordan laves en cafe latte?

Fra : LarsJ

Dato : 29-12-06 13:24

isteen skrev:
> Hvordan laves en cafe latte?

1/3 espresso og 2/3 varm mælk blandes sammen

Fra : Max

Dato : 29-12-06 13:25

Hej

> Hvordan laves en cafe latte?

Som du har lyst til, men generelt er det 1/3 del espresso og
2/3 del varm mælk.

--
Mvh Max

Fra : isteen

Dato : 29-12-06 16:55

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Som du har lyst til, men generelt er det 1/3 del espresso og
> 2/3 del varm mælk.

Okay - uden at have en espressokande ved hånden, troede jeg bare det var
1/2 kaffe og 1/2 varm mælk

Fra : Max

Dato : 29-12-06 18:23

Hej isteen

> Okay - uden at have en espressokande ved hånden, troede jeg bare det
> var 1/2 kaffe og 1/2 varm mælk

Det er den franske måde at lave det på, men som jeg skriver, ja så
bestemmer du jo selv hvordan du vil lave det, prøv dig frem. Der findes
jo heller ikke nogen "rigtig" opskrift på en dansk kaffe med mælk eller
fløde.

Jeg har min egen opskrift til espresso med mælk.

Den milde:
3 kopper espresso
3 dl. sødmælk
Mælken varmes op til 65 grader og piskes op så det
fylder ca. 1 liter. Espresso og mælk fordeles i 2 glas.

Til den stærke bruger jeg 6 kopper espresso til 2 glas
og samme mængde mælk.

--
Mvh Max

Fra : Margit

Dato : 30-12-06 13:32

Er espresso det samme som meget stærk kaffe?

Hilsen Margit

Fra : Max

Dato : 30-12-06 14:31

Hej Margit

> Er espresso det samme som meget stærk kaffe?

Nej, kaffe laver man ved at hælde varmt vand over bønnerne,
eller putter bønnerne i varmt vand. Espresso laver man ved at
lede vand under tryk gennem bønnerne. Espresso er forøvrigt
ikke stærkt, der bruges mindre bønner til espresso end til
normalt dansk kaffe. En løsning til at lave billig espresso er
at købe en kande til formålet, hvis man er heldig kan man
får en god Bialetti til en tyver i supermarkedet.

--
Mvh Max

Fra : Margit

Dato : 30-12-06 22:34

> [...]
> at købe en kande til formålet, hvis man er heldig kan man
> får en god Bialetti til en tyver i supermarkedet.

Tak - så blev jeg så klog.

Hilsen Margit

Fra : isteen

Dato : 31-12-06 10:08

> [...]

> at købe en kande til formålet, hvis man er heldig kan man
> får en god Bialetti til en tyver i supermarkedet.

Sådan en må jeg prøve at købe. Skal man så købe særlige bønner, eller
kan man bruge "almindelige" kaffebønner?

Fra : Max

Dato : 31-12-06 10:32

Hej isteen

Jeg fandt for et stykke tid siden nogle 3 kop modeller af Bialettis
i Aktiv Super til en tyver. I Bilka har de tilbud på den til omkring
50 kr. for tiden.

> kan man bruge "almindelige" kaffebønner?

Jeg bryder mig ikke om almindelige bønner i den, jeg foretrækker
en 100 % Aribica, den er mild og rund i smagen. Den kan fås i
specialforretninger, men Cafe Noir fra Merrild har den også, der
står der Espresso på posen som er sort med lilla. Du kan også
købe det på dåse fra Lavazza og Ily og lignende firmaer.

--
Mvh Max