Mac'er vil ikke på wireless
Fra : Franz Berliner

Dato : 28-12-06 23:25

Vi har en adsl forbindelse fra cybercity incl. en wireless router
derhjemme. Tidligere har det hele kørt fint, men efter der er kommet en
ny router på er det kun Windows PC'ere der får lov at connecte, mens
Mac'erne får beskeden "There was an error joining the Airport network
"...".

Har prøvet at sætte det hele op forfra - samme resultat. Windows PC'er +
wireless entenders (Belkin og Linksys) hopper fint på, Mac'erne siger at
der er en fejl.

Vi kører med 64bit kryptering.
Er der noget jeg kan indstille på mac'erne for at få dem på?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Lyrik

Dato : 28-12-06 23:35

Den 28.12.2006 kl. 23:25 skrev Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk>:

> [...]
> der er en fejl.
>
> Vi kører med 64bit kryptering.
> Er der noget jeg kan indstille på mac'erne for at få dem på?
++++++++++++++++
Har du prøvet "Systemindstillinger"-"Netværk" og knappen "Hjælp mig"? Da
jeg lod min gøre det, så virkede det med det samme.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 29-12-06 00:11

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> der er en fejl.
>
> Vi kører med 64bit kryptering.
> Er der noget jeg kan indstille på mac'erne for at få dem på?

64-bit WEP?

Drop det, det er at bede om at hackere kommer indenfor.

Brug WPA eller WPA 2 i stedet. Det virker, og det er sikkert.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog , http://macplanet.dk

"If guns kill, do pencils cause spelling errors?"

Fra : Franz Berliner

Dato : 29-12-06 15:02

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> 64-bit WEP?
>
> Drop det, det er at bede om at hackere kommer indenfor.
>
> Brug WPA eller WPA 2 i stedet. Det virker, og det er sikkert.

Der er ikke rigtig noget som hackere ikke må se. De kan max hente et par
film fra et mediacenter og evt. udskrive en side eller 2 på en printer -
men det virkede heller ikke da vi kørte med bedre kryptering - så hvad
kan det være der gør at Mac'erne ikke må komme på, mens PC'erne godt må?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 30-12-06 11:28

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Der er ikke rigtig noget som hackere ikke må se. De kan max hente et par
> film fra et mediacenter og evt. udskrive en side eller 2 på en printer -

Problemet er ikke kun hvad de evt. kan finde på dine computere, men hvad
de kan finde på at gøre med din linie...f.eks. at downloade eller sende
sørøversoftware/film og børneporno, hvor sporet fører tilbage til dig,
hvis det bliver efterforsket.

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Franz Berliner

Dato : 30-12-06 12:15

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> de kan finde på at gøre med din linie...f.eks. at downloade eller sende
> sørøversoftware/film og børneporno, hvor sporet fører tilbage til dig,

ok - men det er vel ikke anderledes end hvis jeg havde valgt at lade
linien være åben for alle?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Lyrik

Dato : 30-12-06 12:42

Den 30.12.2006 kl. 11:27 skrev Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk>:

> [...]
> de kan finde på at gøre med din linie...f.eks. at downloade eller sende
> sørøversoftware/film og børneporno, hvor sporet fører tilbage til dig,

++++++++++++++++
Jamen det betyder da ingenting. Hvis det ikke er dig der har downloadet
det er du jo uskyldig. "Jeg er et næstekærligt menneske, som lader min
forbindelse stå åben for alle."
Der er en global bevægelse som uddeler gratis trådløse opkoblinger, med
den klausul at man lader den stå åben for alle.
Idéen er at ligemeget hvor du kommer hen, så har du en trådløs
forbindelse, et globalt trådløst netværk at komme på. God idé. Jeg så at
i amerikanske tog så reklamerer de med internetforbindelse i togene for at
lokke kunder til.

--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-12-06 22:58

On 2006-12-30 12:42:08 +0100, Lyrik <lyrik@heaven.dk> said:

> [...]
> forbindelse, et globalt trådløst netværk at komme på. God idé. Jeg så
> at i amerikanske tog så reklamerer de med internetforbindelse i togene

Sådan ser jeg også på det. Måske også lidt fordi, jeg ikke rigtig kan
finde ud af at lukke netværket Desuden bor vi i hus, så folk skal
helt ind i vores have for at bruge netværket. Risikoen for misbrug er
nok større i en lejlighed. Jeg har da også sikret mine forældres
netværk med WEP. Nintendo DS kan nemlig ikke bruge WAP.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-12-06 16:03

<snip>

> Desuden bor vi i hus, så folk skal helt ind i vores have for at bruge
> netværket. Risikoen for misbrug er nok større i en lejlighed.

Man kan sætte en reflektor bag antennen. Så kan man opfange selv meget
svage signaler. Se f.eks her:

<http://www.freeantennas.com>

> Jeg har da også sikret mine forældres netværk med WEP. Nintendo DS kan
> nemlig ikke bruge WAP.

Vil du være sikker, kan du i stedet for bruge en Game Adapter, som f.eks
en Belkin F5D7330. Den kan koble op trådløst til et accesspunkt med WPA
kryptering og skal kun bruge et ethernet stik i 'putteren.

Eller du kan bruge den som jeg gør, i stedet for at trække kabler. Min
er forbundet med et kabel til en hub og på den måde (som en bridge)
forbinder den trådløst et sekundært net i den anden ende af huset sammen
med det øvrige lokalnet.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 31-12-06 12:42

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> i amerikanske tog så reklamerer de med internetforbindelse i togene for at

Bagsiden ved dette er at du får problemer hvis en crackr beslutter sig
for at bryde ind i en banks edb-systemer fra dit AP...

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-12-06 16:07

On 2006-12-31 12:42:24 +0100, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) said:

> Bagsiden ved dette er at du får problemer hvis en crackr beslutter sig
> for at bryde ind i en banks edb-systemer fra dit AP...

Så skulle vi jo også lade være med at have bil. Man risikerer jo, at
nogle bankrøvere stjæler den og bruger den til at flygte i. Og
køkkenknivene må vi også hellere skille os af med. Tænk hvis nogen
bryder ind, stjæler dem og derefter overfalder folk på gaden og myrder
dem med vores knive. Ærligt talt, så tror jeg ikke rigtig på, at man
kan blive straffet, fordi andre bruger ens netværk til noget ulovligt.
Men vi må jo vente at se en domstolsafgørelse. Mig bekendt er det ikke
sket endnu.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-12-06 16:40

> [...]
> kan blive straffet, fordi andre bruger ens netværk til noget ulovligt.
> Men vi må jo vente at se en domstolsafgørelse. Mig bekendt er det ikke

Der var et tilfælde i Korsør som blev diskuteret i tråden: "Knække WEP
trådløs kryptering" i nyhedsgruppen dk.edb.netværk.traadloest i oktober,
hvor der bl.a henvises til denne historie fra Computerworld:

<http://www.computerworld.dk/art/25392>

Den computer blev ganske vist taget med til nærmere undersøgelse af
politiet, men det er tvivlsomt (for at sige det pænt) om sagen havde
noget som helst at gøre med den åbne trådløse access punkt. Det kunne
lige så godt være sket for een der havde sikret den trådløse forbindelse
med WPA kryptering, ved at computeren var blevet kompromiteret med en
bagdør, og indgik som en del af et bot-net.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-12-06 16:46

<snip>

> [...]
> trådløs kryptering" i nyhedsgruppen dk.edb.netværk.traadloest i oktober,
> hvor der bl.a henvises til denne historie fra Computerworld:

For lige at præcisere, så var tråden i d.e.n.t fra oktober i år (2006)
og artiklen fra Computerworld fra oktober 2004.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 01-01-07 23:58

> [...]
> bruger ens netværk til noget ulovligt. Men vi må jo vente at se en
> domstolsafgørelse. Mig bekendt er det ikke sket endnu.

I tilfældet med biler og køkkenknvive kan du melde dem stjålne.

I tilfældet med hackerforsøg fra din linie vil du først kunne erklæres
uskyldig EFTER at politiet har ransaget dit hjem og konfiskeret din
computer til undersøgelse hos rigspolitiets dataafdeling.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-01-07 03:00

On 2007-01-01 23:58:18 +0100, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) said:

> I tilfældet med biler og køkkenknvive kan du melde dem stjålne.

I princippet behøver man jo ikke have opdaget det, før politiet tropper
op for at anholde en. Vi går da ikke ud i garagen hver dag. En listetyv
kunne godt snige sig ind, snuppe bilnøglen og køre med bilen efter at
have lukket garagedøren efter sig. Jeg har læst, at der bliver stjålet
rigtig mange biler, fordi folk lader deres nøgler ligge på
køkkenbordet. Tyven sniger sig ind, mens folk f.eks. er ude i baghaven
om sommeren. Vi tæller heller ikke vores køkkenknive hver dag, men jeg
må indrømme, at de nok ikke er så lette at spore, hvis de skulle blive
anvendt til et overfald.

> I tilfældet med hackerforsøg fra din linie vil du først kunne erklæres
> uskyldig EFTER at politiet har ransaget dit hjem og konfiskeret din
> computer til undersøgelse hos rigspolitiets dataafdeling.

Jeg kan godt se, der er forskel, og jeg ved godt, mine eksempler er
noget tænkte. Men det tror jeg også, eksemplerne på udnyttelse af
trådløse netværk er. Hvis der begynder at dukke sager op, vil jeg nok
revidere mit synspunkt. For at fortsætte mit eksempel med bilen: Hvis
min bil er blevet set i forbindelse med en alvorlig forbrydelse, og
politiet dukker op for at anholde mig, så tror jeg ikke jeg slipper for
en tur på stationen og i arresten. Jeg tror ikke, det hjælper at sige:
"Hovsa, garagen er tom, og min bil er væk. Det havde jeg slet ikke
opdaget. Og hov, nøglen er også væk. Og der er sørme ingen tegn på
indbrud".
   Jeg tror altså ikke, vi skal være så nervøse. I teorien risikerer alle
jo at blive anholdt for en forbrydelse, de ikke har begået, og få deres
hjem ransaget. Vi kan jo alle befinde os det forkerte sted på det
forkerte tidspunkt eller have et signalement, der ligner en forbryders.
I praksis er det jo ikke noget, vi oplever. Jeg kender i hvert fald
ikke nogen, der har været ude for det.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-01-07 03:04

> Jeg tror altså ikke, vi skal være så nervøse. I teorien risikerer alle
> jo at blive anholdt for en forbrydelse, de ikke har begået, og få deres
> hjem ransaget.

Henrik, har du den mindste ide om hvor ubehageligt det er at få sit
privatliv krænket, ej blot af politiet?

Så hellere på den sikre side, og kun lade folk man kender få adgang til
sit WLAN.

Fra : Franz Berliner

Dato : 02-01-07 12:52

> Henrik, har du den mindste ide om hvor ubehageligt det er at få sit
> privatliv krænket, ej blot af politiet?
>
> Så hellere på den sikre side, og kun lade folk man kender få adgang til
> sit WLAN.

Det vil jeg da være ked af hvis alle gør. Hvis jeg fx er ude at besøge
en kunde og har en halv time til næste møde er det da alletiders at
kunne køre ind i det nærmeste villa-kvarter og tjekke sin mail på den
bærbare

Selvom der er folk der udnytter muligheden for at begå ulovligheder tror
jeg, som Henrik, at langt de fleste mennesker er rare og flinke - og
heldigvis er retssystemet da også stadig indrettet således at man er
uskyldig indtil det modsatte er bevist.

Til de specifikke eksempler må jeg indrømme at jeg altså ikke tror at
der er voldsomt mange folk der er ret vilde med børneporno. Derudover er
det jo ikke nok for en hacker at have adgang til mit netværk - de skal
ligesom også kunne finde ud af at hacke sig ind i en bank (eller hvad
det nu er de vil hacke). Hvis de kan finde ud af det tror jeg også de
kan finde ud at at finde en egnet internetforbindelse til formålet
uanset om min og doktorens linie står åben eller ej.

På mit virksomhedsnetværk er det naturligvis en anden sag. Her er der
filservere mv. som andre ikke skal have adgang til og derfor beskyttes
det selvfølgelig så kun medarbejdere har adgang.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-12-06 16:03

> [...]

> de kan finde på at gøre med din linie...f.eks. at downloade eller sende
> sørøversoftware/film og børneporno, hvor sporet fører tilbage til dig,

Det er efterhånden ved at blive en myte. For det første, så blokerer de
danske internetoperatører efter aftale med Red Barnet sites med
børneporno. Og for det andet, så er ophavsretlige krænkelser underlagt
privat tiltale.

Derudover, så er indbrud på forbindelsen ved at knække WEP krypteringen
en forbrydelse, som politiet skal efterforske. Det bør, som alle i andre
tilfælde med forbrydelser som medfører straf ha' en preventiv effekt -
ved at folk holder sig fra det.

Fra : Franz Berliner

Dato : 29-12-06 15:15

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Vi kører med 64bit kryptering.
> Er der noget jeg kan indstille på mac'erne for at få dem på?

Fandt løsningen her:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106424

Der skal åbenbart et $ tegn foran passwordet for at det virker på Mac.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-12-06 19:05

> [...]

> der er en fejl.

> Vi kører med 64bit kryptering.
> Er der noget jeg kan indstille på mac'erne for at få dem på?

Slet associeringen med netværket og det tilhørende password i
System.keychain. - og opret den igen.

De seneste par opdateringer fra Apple har det med at
baldre password og/eller associering til SSID.

Hjælper det ikke bør du tjekke om passwords korumperes i
system.keychain. I givet fald skal du habve fat i
/usr/sbin/systemkeychain for at lave en ny.