Ung Fløs søger hjælp.
Fra : Quidam

Dato : 28-12-06 11:44

hejsa, Gruppe... God Jul og godt nytår til at starte med.
Jeg har virkelig brug for hjælp..
Jeg har fået til opgave at lave mad til nyt år.. men..Jeg skal både
lave hasselbagte og flødekartofler, oksefilet og noget kalkun sjov.
Og.. Der er kun 1 ovn.. hvordan gør jeg det? noget jeg kan lave på
forhånd? og hvilket?

Håber nogen kan hjælpe.

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-06 12:13

> [...]
>lave hasselbagte og flødekartofler, oksefilet og noget kalkun sjov.
>Og.. Der er kun 1 ovn.. hvordan gør jeg det? noget jeg kan lave på

Du laver bare kartoflerne først, så de er 2 min fra færdige, så laver du
fileten og mens den trækker (min. 20 min) putter du kartoflernme ind igen og
varmer og bliver færdige.
Skal kalkunsjov også tilberedes i ovnen? Og skal den serveres samtidig?

Mvh Tommy

Fra : Quidam

Dato : 28-12-06 12:17

ja, skal serveres samtidig

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-12-06 16:18

"Quidam" <CoverMeUp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har virkelig brug for hjælp..

Har vi ikke alle?

> [...]
> lave hasselbagte og flødekartofler, oksefilet og noget kalkun sjov.
> Og.. Der er kun 1 ovn.. hvordan gør jeg det? noget jeg kan lave på

Start med at smide kalkunen ud eller giv den til hunden (hvis du ikke kan
lide Fido). Lær så, at det hedder Hasselback-kartofler. Dernæst kan du
begynde med maden:

Hasselback-kartofler kan fint laves i forvejen. Store kartofler skrælles,
aftørres, snittes i skiver uden at snittes helt igennem, placeres i et fad,
pensles med olivenolie og drysses med groft salt og lidt friskkværnet peber.
I ovnen ved 180-200 grader i en lille time. Inden servering (hvis du laver
dem i forvejen) kan du lige smide dem i en 225 grader varm ovn i max. 10-15
minutter. Hold øje med dem, så de ikke får for meget. De sjal være sprøde og
lysebrune på overfladen.

De flødestuvede kartofler kan også fint laves i forvejen - f.eks. samtidig
med Hasseback-kartoflerne. Samme opvarming inden servering. Sig til, hvis
du skal have anvisninger på det.

Oksefileten laver du så, så den er klar til servering, når den er færdig i
ovnen. Hvis du nu langtidssteger den ved max. 60 grader, kan den faktisk stå
i ovnen hele dagen og hygge sig. Husk at brune den af inden
langtidsstegning, f.eks. ved at starte med 15 min. ved 225 grader. En
langtidsstegt oksefilet skal egentlig ikke hvile inden servering, så dæk den
godt ind mens du genopvarmer kartoflerne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-06 10:50

> [...]
> langtidsstegt oksefilet skal egentlig ikke hvile inden servering, så dæk
> den godt ind mens du genopvarmer kartoflerne.

Tror du det er et godt råd, når nu knægten ikke har nogen erfaring?

Jeg tror han vil ha større glæde af at tilbrede den ved 180-200 grader og
bruge et stegetermometer. Risikoen for at få en tør filet eller en rå kerne
er så stor at det retfærdiggør stegetermometer, syntes jeg.
Det der kalkun kan jo være fordi der er en eller flere som ikke kan lide
oksekød?
Ihvertfald tror jeg han skal overveje at grydestege den i stedet for i
ovnen. Tror ikke på at det vil lykkedes at styre så mange ting for en
uerfaren i én ovn...

Mvh Tommy