Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Passepartout
Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 27-12-06 21:59

Er der nogle tommelfingerregler for hvordan billedstørrelse og
passepartoutstørrelse hænger sammen? Jeg skal give nogle anbefalinger til
nogle rammestørrelse og så vil det være rart at høre hvad andre har af
erfaringer med dette.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon 70 - 200 f/2.8L IS USM

Fra : Leif Langgaard

Dato : 27-12-06 23:40

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> passepartoutstørrelse hænger sammen? Jeg skal give nogle anbefalinger til
> nogle rammestørrelse og så vil det være rart at høre hvad andre har af

Regel nr. et: Der skal være harmoni i placeringen af billedet!

Jeg har altid brugt at have 1/3 "karton" for oven, og 2/3 "karton" i bunden.
Dette forhold syntes jeg giver mest ro.

Selve størrelsen på billederne i forholdet til kartonstørrelse, ja der er
frit spil, jeg har set 9x12cm kopier monteret i helark Passepartout. Jeg vil
sige jo mere karton jo bedre bliver billedet fremhævet!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 29-12-06 08:58

On Wed, 27 Dec 2006 23:40:24 +0100, Leif Langgaard wrote:

> [...]
> frit spil, jeg har set 9x12cm kopier monteret i helark Passepartout. Jeg vil
> sige jo mere karton jo bedre bliver billedet fremhævet!

Mange tak for hjælpen. Og så lige et ekstra spørgsmål. Et helark
Passepartout er hvor stort?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-12-06 09:48

> Mange tak for hjælpen. Og så lige et ekstra spørgsmål. Et helark
> Passepartout er hvor stort?

Hej

Et helark, er bare et ark karton på 50x70cm (svjh). Det er først et
passepartout når du har skåret hul i det!

Husk at det skal være syrefrit karton!

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 29-12-06 12:06

On Fri, 29 Dec 2006 09:48:22 +0100, Leif Langgaard wrote:

> Hej
>
> Et helark, er bare et ark karton på 50x70cm (svjh). Det er først et
> passepartout når du har skåret hul i det!

Det er det først bliver passepartout når der er skåret hul i kunne jeg
godt regne ud, men det med et hel ark kunne jo være næste alle størrelser

> Husk at det skal være syrefrit karton!

Det må jeg huske, men var egentlig godt klar over at det skulle det være.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-06 13:51

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
>>

> Hej
>
> Et helark, er bare et ark karton på 50x70cm (svjh). Det er først et
> passepartout når du har skåret hul i det!

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår dig helt.... Passepartout karton er
anderledes end ´bare et ark karton´ - idet at dette har en kerne i een
farve og nogle gange en kerne i en anden... De fås i flere størrelser og du
kan sagtens finde dem større end 50x70...

Der er i øvrigt en lille udemærket artikel af John Toft vedr. brug af farver
her:

http://asp.fotobasen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=45

Hilsen Palle

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-12-06 14:31

On Dec 27, 9:58 pm, Jens Stadsgaard <jensstadsgaa...@post.invalid>
wrote:
> [...]
> passepartoutstørrelse hænger sammen? Jeg skal give nogle anbefalinger til
> nogle rammestørrelse og så vil det være rart at høre hvad andre har af

Jeg plejer at sætte A4-fotos i A3 passe partout, centreret. Jeg skal
have leget mere med det, men jeg tror ikke jeg vil anbefale et passe
partout med ydermål der er mindre end det dobbelte areal af billedet.
Til gengæld må der gerne være en del mere!

Jeg har fx. set nogle billeder i panorama-format (dvs. mere end dobbelt
så brede som høje) monteret i et lodret passe partout. De var vandret
centreret, og ca. lige så langt fra overkanten som fra siderne. Det
så faktisk ganske godt ud.

Generelt: Centrer vandret. Lodret må billedet ikke "falde ned", dvs.
overkanten må ikke være større end underkanten.

Men ellers er indramningen et interessant sted at lave noget uventet.
Roter fx. hullet en anelse, eller lav en variation i hullets facon.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 29-12-06 08:56

On 28 Dec 2006 05:31:15 -0800, Niels Andersen wrote:

> [...]
>
> Men ellers er indramningen et interessant sted at lave noget uventet.
> Roter fx. hullet en anelse, eller lav en variation i hullets facon.

Mange tak for hjælpen. Jeg blev lidt klogere.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-01-07 10:45

"Jens Stadsgaard"
> [...]
> passepartoutstørrelse hænger sammen? Jeg skal give nogle anbefalinger til
> nogle rammestørrelse og så vil det være rart at høre hvad andre har af

Ja der findes nok mange forskellige menninger, jeg har min som
er basseret på et fornuftigt langt liv med billeder og rammer.

1. Passepartouet skal være samme bredde hele vejen rundt.
2. Passepartouet skal give luft, dvs. min 6-7 cm ved A4 billedformat.
3. Passepartouet kan være farvet, men neutral/hvid er oftest smukkest.
4. Passepartouet skal være min 3mm dyb, gerne mere med større formater.
5. Passepartouet kan være syrefrit, selv ville jeg ikke spendere de ekstra
kroner med mindre det var et virkligt værdifuldt baryt kopieret billede,
jeg ville lade billedet svæve i passepartouet (synlige billed kanter)
-max-