Hjortefilet tilberedes hvordan??
Fra : FDK

Dato : 27-12-06 20:40

Jeg skal lave Hjortefilet til nytår den er på 1750gram hvordan skal
den tilberedes??
Jeg har set et opskrift hvor der skal bacon omkring men det er jeg ikke
interesseret i jeg vil bare spise kødet som det er med noget godt
tilbehør til.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 27-12-06 21:27

FDK wrote:
> [...]
> Jeg har set et opskrift hvor der skal bacon omkring men det er jeg ikke
> interesseret i jeg vil bare spise kødet som det er med noget godt

Glem bacon, spæk og alt det der - det gør efter min mening ingen forskel.

Formoder det er ren filet - d.v.s. uden ben/ryg. En halvstor hjort!
Farm-dyr fra New Zeeland?

Stegningen kommer lidt an på faconen (kort/tyk eller lang/tynd), men mit
bud ville være:

Ovn 225 grader i et kvarter. Hvile en ti minutters tid. Herefter ovn 200
grader i formentlig endnu et kvarter. Check temperaturen. Vurder
herefter, om den kun skal hvile, mens sovsen laves, eller den skal have
et kvarters tid mere i ovnen.

Skæres i tynde skiver og serveres med det tilbehør, man nu har lyst til..

Fra : FDK

Dato : 27-12-06 21:38

Ja den er uden ben og den er fra new Zeeland. Jeg vil sige faconen er
lang/tynd.
Hvad skal kerne temperaturen være?
Den skal være rosa i kødet ikke?

Fra : Gert Krabsen

Dato : 27-12-06 23:18

FDK wrote:
> Ja den er uden ben og den er fra new Zeeland. Jeg vil sige faconen er
> lang/tynd.
> Hvad skal kerne temperaturen være?
> Den skal være rosa i kødet ikke?

Jo gerne rosa, men ikke rød..

Temperaturen - lidt som oksefilet, dvs. i omegnen af 65 alt efter
temperament. Men vær opmærksom på, at den ligger og 'steger', mens den
'hviler' og du laver sovsen..
Så stop hellere for tidligt end for sent..

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-12-06 14:11

FDK skrev i 1167248409.538013.84820@n51g2000cwc.googlegroups.com dette:
> Jeg skal lave Hjortefilet til nytår den er på 1750gram hvordan skal
> den tilberedes??

Tjae - jeg ville langtidsstege den. Viltkød /kan/ være lidt tørt - derfor
den udbredte vane med at bardere med spæk eller (hvad jeg mener er en
misforståelse) bacon.
Brun den kortvarigt i en stegegryde eller på en pande. I en ovn på ca. 80
grader og så et stegetermometer i dyret til kontrol. Og så i ovnen en 4-5
timer. Sluk ovnen ved ca 55 grader, hvis den når den temperatur før en times
tid før den skal bruges. I min ovn stiger temperaturen i en sådan steg ved
80 grader (jeg tror ikke man skal stole alt for meget på ovnene nede ved de
temperaturer) vel omkring en 10 grader i timen. Så den sidste knap en times
tid vil så hæve temperaturen til de 63 grader, jeg gerne vil slutte på.
Eneste problem ved langtidsstegning er, at den er så blid ved kødet, at der
ikke afleveres ret meget saft til sovsen, al den stund at saften bliver i
kødet.

Det skal dog også med, at min gamle mor ikke bryder sig om langtidsstegt
kød - det smager for meget af kød, siger hun.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv: