Send e-mail når fil downloades
Fra : Ukendt

Dato : 26-12-06 20:18

Når man klikker på et link til en 19 Mb exe-fil, så skal der samtidig sendes
en mail til en bestemt mailadresse (så man kan tælle hvor mange personer der
downloader filen).

Hvordan gøres dette nemmest?

Jeg har prøvet med FormMail script, men serveren er åbenbart sat op således
at brugeren skal indtaste sin e-mail før end filen må downloades ellers
kommer der cgi-script fejl. Det dur ikke. Filen skal være tilgængelig ved
første klik.

MVH Ole

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-12-06 12:01

On Tue, 26 Dec 2006 20:17:41 +0100, "Ole Sørensen" <-> wrote:

> [...]
>en mail til en bestemt mailadresse (så man kan tælle hvor mange personer der

I stedet for at linke til fx filnavn.exe, så link til filnavn.php

filnavn.php skal så blot sende en mail (fx med mail()-funktionen), og
så viderestille til filnavn.exe. Fx:

<?php
// utestet
$recipient = "dinadresse@eksempel.dk";
$subject = "Filen er downloadet";
$body = "Din fil er blevet downloadet.";
$headers = "From: $recipient";
$exeurl = "http://www.eksempel.dk/filnavn.exe";

mail($recipient,$subject,$body,$headers);
header("Location: $exeurl");
?>

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-06 21:12

Peter Brodersen wrote:
> I stedet for at linke til fx filnavn.exe, så link til filnavn.php

Okay, så når man klikker på linket til filen, så ryger man over på en anden
side (.php) hvor koden eksekveres?

> filnavn.php skal så blot sende en mail (fx med mail()-funktionen), og
> så viderestille til filnavn.exe. Fx:

Den mail-funktion kender jeg ikke. Jeg kender ikke noget videre til php
desværre. Hvor skal den indsættes, og hvordan præcis?

MVH Ole

Fra : Christian Joergensen

Dato : 28-12-06 22:26

"Ole Sørensen" <-> writes:

> Okay, så når man klikker på linket til filen, så ryger man over på en anden
> side (.php) hvor koden eksekveres?

Jep, og efterfoelgende viderestilles til den korrekte fil.

http://dk2.php.net/manual/en/function.mail.php

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-06 23:19

Christian Joergensen wrote:

> http://dk2.php.net/manual/en/function.mail.php

Uh, det kan jeg desværre ikke gennemskue.
Måske skulle jeg prøve med noget FormMail i stedet for hehe

MVH Ole

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-12-06 12:39

On Thu, 28 Dec 2006 21:11:46 +0100, "Ole Sørensen" <-> wrote:

>Okay, så når man klikker på linket til filen, så ryger man over på en anden
>side (.php) hvor koden eksekveres?

Ja, php-filen sender dig en mail, og viderestiller så brugeren over
til den rigtige .exe-fil.

>Den mail-funktion kender jeg ikke. Jeg kender ikke noget videre til php
>desværre. Hvor skal den indsættes, og hvordan præcis?

Du kan kigge på det PHP-eksempel, jeg gav i min tidligere post. Det er
lige til at bruge. Der behøver ikke at tilføjes mere kode, men du skal
blot rette variable i starten af scriptet til, til at pege på din
e-mail-adresse, etc.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-06 21:08

Peter Brodersen wrote:
> [...]
> lige til at bruge. Der behøver ikke at tilføjes mere kode, men du skal
> blot rette variable i starten af scriptet til, til at pege på din

Tak. Hvordan sætter jeg php-kode ind i html-koden? Altså html-dokumentet
skal vel omdøbes til .php for at det virker? Men selve php-koden...?? den
starter med <?php men skal den slutte med ?>
Og hvad med al html-koden; skal <head> og <body> bevares eller hvordan gør
man, når php skal virke i mit hmtl-dokument?
Bekalger mine grønskolling-spørgsmål.

MVH Ole

Fra : Ove Lie

Dato : 31-12-06 21:44

:
[...]

Peder Brodersen sa:

[...]

Dette er en fulstendig kode fedig til bruk.

Du må bare lagre dette in en fil med .php tilslutt.

Du må jo selvsakt leke deg litt med variablene ($recipient og $exeurl) her,
så det passer hos deg.

Godt nytt år.

-Ove

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-07 04:10

Ove Lie wrote:
> [...]
> Du må bare lagre dette in en fil med .php tilslutt.
> Du må jo selvsakt leke deg litt med variablene ($recipient og

Tak. Ja det virker også hos mig nu.
Hvordan får jeg besked på 2 mail-adresser? jeg har prøvet nedenstående, men
det virker ikke.
Godt nytår.
MVH Ole

<?php
// utestet
$recipient = "dinadresse@eksempel.dk"; dinadresse2@eksempel.dk;

Fra : Ove Lie

Dato : 01-01-07 13:43

[...]

Kanskje:

$recipient = "dinadresse@eksempel.dk; dinadresse2@eksempel.dk";

Mer flyttingen av annførselstegn.

-Ove

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-07 03:41

Ove Lie wrote:
> Kanskje:
> $recipient = "dinadresse@eksempel.dk; dinadresse2@eksempel.dk";
> Mer flyttingen av annførselstegn.

Nej desværre. Men fint bud
MVH Ole

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-01-07 15:52

On Tue, 2 Jan 2007 03:40:36 +0100, "Ole Sørensen" <-> wrote:

>Nej desværre. Men fint bud

I manualen for funktionen mail() kan du se følgende:
http://dk2.php.net/manual/en/function.mail.php

==
The formatting of this string must comply with RFC 2822. Some
examples are:

user@example.com
user@example.com, anotheruser@example.com
User <user@example.com>
User <user@example.com>, Another User <anotheruser@example.com>
==

Så prøv med komma i stedet for semikolon:

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-07 20:06

Peter Brodersen wrote:
> Så prøv med komma i stedet for semikolon:
> $recipient = "dinadresse@eksempel.dk, dinadresse2@eksempel.dk";

Sådan! Nu virker det perfekt. Jeg havde faktisk prøvet med komma, men med ""
om hver adresse.
Jeg siger tusind tak for hjælpen til jer begge.

MVH Ole

Fra : Dan Storm

Dato : 27-12-06 16:14

Ole Sørensen skrev:
> Når man klikker på et link til en 19 Mb exe-fil, så skal der samtidig sendes
> en mail til en bestemt mailadresse (så man kan tælle hvor mange personer der
> downloader filen).

Hvis dit eneste formål er at tælle hvor mange gange filen er downloadet,
så gem det på serveren i stedet. Det er et resourcespild at få serveren
til at sende dig en mail hver gang din fil downloades hvis det kun er
for at tælle hits...

du kan kalde filen, med nedenstående indhold, 'download.php' og det den
gør er at oprette filen counter.txt som blot tæller opad for hver gang
download.php kaldes. Filen skal så viderestille (med header()) til din
exefil...

<?php

$filename = "counter.txt";

if(is_readable($filename))
{
   $handle = fopen($filename, 'r');
   $count = fread($handle, filesize($filename));
   fclose($handle);
   $count++;
}
else
{
   $count = 1;
}
   $handle = fopen($filename, 'w');
   fwrite($handle, $count);
   fclose($handle);

   header('Location: minfil.exe');

?>

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Christian Joergensen

Dato : 27-12-06 21:38

Dan Storm <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> writes:

>    header('Location: minfil.exe');

Husk at det skal vaere en absolut URL man viderestiller til
med Location-headeren.

http://rfc.net/rfc2616.html#s14.30

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-12-06 02:49

Christian Joergensen wrote:

> Husk at det skal vaere en absolut URL man viderestiller til
> med Location-headeren.
>
> http://rfc.net/rfc2616.html#s14.30

Det står der da godt nok, men det fungerer sædvanligvis uden problemer med
relativ sti.

--
Godt nytår
Erik Ginnerskov

Fra : Dennis Munding

Dato : 30-12-06 07:56

Hej Dan!
"Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så gem det på serveren i stedet. Det er et resourcespild at få serveren
> til at sende dig en mail hver gang din fil downloades hvis det kun er for

Lyder som en god ide...

> [...]
> gør er at oprette filen counter.txt som blot tæller opad for hver gang
> download.php kaldes. Filen skal så viderestille (med header()) til din

[SNIP - kode]

Se det var jo dejligt med sådan noget kode, hvis man bare kunne få skidtet
til at virke ordenligt...
Jeg har selv flere programmer, som jeg (for sjov) godt kunne tænke mig at
tælle antal downloads på, så jeg modificerede din kode lidt:

<?php
$file = $_GET['file'];
$filename = $file.".txt";

if(is_readable($filename))
{
[...]

header('Location: Program/'.$file.'.zip');
?>

Og linket, som sender brugeren igennem denne fil, kunne f.eks. se således
ud:
dansk</a>

Problemet er, at filen X.txt ikke bliver oprettet (jeg kan i hvert tilfælde
ikke finde den - jeg har "rodet" hele mit web-hotel igennem!), men man får
download-boksen, og kan sagtens downloade den korrekte fil...

Hvad går der galt??

På forhånd tak for svar!

Dennis Munding
http://tolkecentret.dk/ - Tolkning, oversættelse, rådgivning og kurser!
http://pe-vagtservice.dk/ -Et sikkert valg til at passe på dine værdier!
http://munding-webdesign.dk/ -Vi ses! - ganske enkelt...

Fra : Christoffer \(Guide\~

Dato : 30-12-06 13:19

"Dennis Munding" <mail@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke finde den - jeg har "rodet" hele mit web-hotel igennem!), men man får
> download-boksen, og kan sagtens downloade den korrekte fil...

http://dk2.php.net/fopen
Hvis du kigger i mode og finder "r" kan du se hvad den gør... Den skriver
kun til filen hvis den eksisterer i forvejen.
Du kunne eksempelvis skifte "r" ud med "a+"

Fra : Dennis Munding

Dato : 30-12-06 15:46

Hej Christoffer!
"Christoffer (Guide)" <hjeir@motherdk.dk> skrev i en meddelelse
> http://dk2.php.net/fopen
> Hvis du kigger i mode og finder "r" kan du se hvad den gør... Den skriver
> kun til filen hvis den eksisterer i forvejen.
> Du kunne eksempelvis skifte "r" ud med "a+"

Nu har jeg så prøvet alle (tror jeg) tænkelige muligheder, men lige lidt
hjælper det...?

Hvis det kan være behjælpeligt med problemløsningen, så har jeg web-hotel
hos Surftown...

Fra : Dan Storm

Dato : 30-12-06 21:14

Dennis Munding skrev:
> Hvad går der galt??
Det er garanteret et spørgsmål om rettigheder... ;)

Prøv at oprette filen manuelt og derefter chmod'e den. :)

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Dennis Munding

Dato : 31-12-06 10:03

Hej Dan!
> Det er garanteret et spørgsmål om rettigheder... ;)

Det kan godt tænkes...

> Prøv at oprette filen manuelt og derefter chmod'e den. :)

At oprette den er ikke noget problem, men nu er jeg hverken hel- eller
halvprofessionel udi php, så du må meget gerne skære det med chmod ud i
pap - mener at det har noget med en config-fil at gøre...??

På forhånd tak!

Godt nytår til alle!

Fra : Dennis Munding

Dato : 31-12-06 10:30

Hej igen Dan"
> [...]
> halvprofessionel udi php, så du må meget gerne skære det med chmod ud i
> pap - mener at det har noget med en config-fil at gøre...??

Nu prøvede jeg så lige at studere php-manualen, og jeg forsøgte så med at
indsætte dette i toppen af min tæller-fil (selvfølgelig med den korrekte
sti!):

chmod('/STI/TIL/FIL', 0755);
chmod('/STI/TIL/FIL', 0755);
chmod('/STI/TIL/FIL', 0755);

Men der sker tilsyneladende ingenting - er det mig, der har misforstået
noget (igen!)?

Godt nytår til alle!