Gær - kan jeg fryse det? tips om hævning ~
Fra : Ukendt

Dato : 26-12-06 16:44

Jeg bager en del brød selv, men bruger kun en smule gær..
Da jeg har et stykke vej til dagligvarebutikker overvejer jeg at købe et par
pakker gær ad gangen, og så fryse det.

/Men kan jeg gøre det uden at ødelægge gærcellerne?/

Jg bager primært med surdej, men tilsætter en smule gær, for at få en pænere
hævning. Jeg synes at mit brød, især mine boller, kun ikke hæver opad, men
kun til siden hvis jeg kun bruger surdej..

/Har nogle et godt tip til hvordan jeg evt vil få en pænere hæv ning
udelukkende med surdej?/

Jeg bager primært med fuldkornsmel og kerne, og evt til havregryn eller
ememrflager..

På forhånd tak for hjælpen

Louise

Fra : Max

Dato : 26-12-06 18:16

Hej Louise

> Jeg bager en del brød selv, men bruger kun en smule gær..
> Da jeg har et stykke vej til dagligvarebutikker overvejer jeg at købe
> et par pakker gær ad gangen, og så fryse det.

Hvorfor bruger du ikke tørgær ?

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-06 20:33

Max wrote:
> Hej Louise

> Hvorfor bruger du ikke tørgær

Har jeg aldrig brugt, så ved ikke rigtig hvordan det er at arbejde med...
Frisk gær kender jeg, og ved hvordan det er at arbejde med...

MEn tips vedr bagning med tørgær modtages gerne..

Louise

Fra : Max

Dato : 26-12-06 23:13

Hej Louise

> MEn tips vedr bagning med tørgær modtages gerne..

Bare læs vejledningen på posen.

--
Mvh Max

Fra : Eivind

Dato : 26-12-06 21:38

>Jeg bager en del brød selv, men bruger kun en smule gær..
>Da jeg har et stykke vej til dagligvarebutikker overvejer jeg at købe et par
>pakker gær ad gangen, og så fryse det.

her er svaret, som er et nej.
http://www.arla.dk/C1256FA800483D00/O/kan-gaer-fryses.html

Fra : Torben R. Soerensen

Dato : 26-12-06 22:16

"Eivind" <vakseviggoNO@SPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> her er svaret, som er et nej.
> http://www.arla.dk/C1256FA800483D00/O/kan-gaer-fryses.html

Jeg har her til eftermiddag bagt både boller og brød med gær taget fra
fryseren. Der er overhovedet ingen forskel på den friske gær og den frosne
gær.... Jeg kan i hvertfald ikke måle det på resultatet, såfremt nogle af
gærcellerne har lidt overlast

Torben

Fra : Emilsen

Dato : 26-12-06 23:16

Torben R. Soerensen sendte dette med sin computer:

> [...]
> friske gær og den frosne gær.... Jeg kan i hvertfald ikke måle
> det på resultatet, såfremt nogle af gærcellerne har lidt

Jeg tror dig gerne; men har dog ikke selv forsøgt.
Jeg _TROR_ at forklaringen skal findes i, at nutidens
'pressegær' indeholder mindre vand, end den gjorde da Arla
lavede deres hjemmeside desangående.

Som nævnt i anden post, er det iskrystallerne som ødelægger
cellerne.

Da jeg var barn, købte man gær, som blev opbevaret under en
osteklokke på et fad som blev holdt fugtigt. Så langt
errindingen rækker, var gæren dengang tæt på 'flydende'.
I dag er alm. gær tæt på tørgær, og kan derfor blot fryses uden
problemer, idet vandindholdet er så lavt, at der ikke kan danne
krystaller.

m.v.h. Emil

Fra : Torben R. Soerensen

Dato : 27-12-06 08:40

> [...]
> I dag er alm. gær tæt på tørgær, og kan derfor blot fryses uden problemer,
> idet vandindholdet er så lavt, at der ikke kan danne krystaller.

Ja vi er helt enige i det med iskrystallerne, og der ryger da nok også et
par tusinde af gærcellerne på den konto, men ud af 50g gær er der rigeligt
med celler tilbage til at jeg kan bage med et helt tilfredsstillende
resultat

Torben

Fra : Emilsen

Dato : 26-12-06 22:55

Følgende er skrevet af Louise:

> Da jeg har et stykke vej til dagligvarebutikker overvejer jeg
> at købe et par pakker gær ad gangen, og så fryse det.
> /Men kan jeg gøre det uden at ødelægge gærcellerne?/

Langtidsopbevaring af gær ved frysning, uden at skade gærens
aktive tilstand, er mulig.

Ved lave temperaturer blokerer iskrystaller cellernes
stofskifte. Men da iskrystaller kun dannes af frit (ikke kemisk
bundet) vand, bindes vandet i næringsvædsken ved tilsætning af
15 - 16% kemisk ren glycerin (købes i dagligvarerhandlen, står
som regel sammen med bagepulver og lignende).

Herefter kan gæren nedfryses, og vækkes til live igen.

Rent praktisk, oprører du 50 gram friskt gær med 30 gram vand, 4
gram sukker og 16 gram glycerin. Lad blandingen/opløsningen stå
et kvarters tid eller to ved stuetemperatur, før den deles i 2
portioner og nedfryses.
Efterfølgende optøning (stuetemperatur) vil atter bringe liv i
gæren.

Arla's side, som forklarer, at det ikke kan lade sig gøre, står
jeg helt uforstående overfor. Metoden har været brugt - med held
- siden frysere blev en del af hverdagen.

> Jeg bager primært med fuldkornsmel og kerne, og evt til
> havregryn eller ememrflager..

Lyder lækkert. Det er min erfaring, at der også skal alm.
hvedemel i (>30%), hvis der ønskes en flot hævning. Bruges der
mel med højt proteinindhold, kan andelen sænkes tilsvarende.

m.v.h. Emil

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-06 09:35

> Lyder lækkert. Det er min erfaring, at der også skal alm.
> hvedemel i (>30%), hvis der ønskes en flot hævning. Bruges der
> mel med højt proteinindhold, kan andelen sænkes tilsvarende.

Glemte at skrive at jeg kommer lidt alm hvedemel i sidst, når der bare lige
skal lidt mel i for at få den rigtige konsistens/blødhed i dejen, så jeg kan
ælte den i hånden.. Desuden bruger jeg alm hvedemel til at komme på bordet
når jeg ælter, og der ælter jeg som regel ca 1 dl ind i dejen, inden jeg har
den _helt rigtige_ dej, imo.

Og tak for svar

Louise
- som skal have bagt rugbrød idag, for første gang, men dog med en
"snydeblanding" fra supermarkedet.