Stegeso
Fra : Linde

Dato : 25-12-06 22:33

Hej

Da jeg var så heldig at få en stegeso i julegave har jeg jo kigget lidt
efter opskrifter...men der står sjældent, om soen skal have låg på eller ej.
Antager man automatisk, at der skal være låg på hvis det ikke er anført?

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 25-12-06 22:43

Hej Linde

> på eller ej. Antager man automatisk, at der skal være låg på hvis det
> ikke er anført?

Hvis der ikke er låg på, ja så er det et fad.

--
Mvh Max

Fra : Linde

Dato : 25-12-06 22:46

> Hvis der ikke er låg på, ja så er det et fad.

Nej, stegeso. Et fad med høje kanter, og et tilhørende låg. Se evt. her for
omtalte opskrifter:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/tilberedningsmetode-2.php?id=9&Stegeso%20R%C3%B6mertopf%20Lergryde%20Tagine

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 25-12-06 23:34

Hej Linde

> Nej, stegeso. Et fad med høje kanter, og et tilhørende låg. Se evt.

Det var ikke et spørgsmål, det var et svar :)

--
Mvh Max

Fra : Linde

Dato : 25-12-06 23:38

> Det var ikke et spørgsmål, det var et svar :)

Nåh ok...det var en "usenet-special" altså...beklager, men gennemskuede det
ikke lige før Padre nævnte det

Mvh
Linde

Fra : Max

Dato : 25-12-06 23:45

Hej Linde

> Nåh ok...det var en "usenet-special" altså...beklager, men
> gennemskuede det ikke lige før Padre nævnte det

Helt OK, det er jo svært med dette skrevne medie, det er
jo ikke de samme øjne der læser som skriver og derfor
ryger meningen undervejes.

Forøvrigt vil jeg da anbefale stegesoen til alle retter der
minder om koteletter i fad og den slags.

--
Mvh Max

Fra : Linde

Dato : 25-12-06 23:50

> Forøvrigt vil jeg da anbefale stegesoen til alle retter der
> minder om koteletter i fad og den slags.

Ja, jeg får ofte serveret mad fra so når jeg er hos min bror, og hver gang
undres jeg over mørheden og den gode smag, næsten uanset hvad man vælter i
den...så regner også med at prøve lidt af hvert i den.

Mvh
Linde

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-12-06 22:57

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse

> Da jeg var så heldig at få en stegeso i julegave har jeg jo kigget lidt
> efter opskrifter...men der står sjældent, om soen skal have låg på eller
> ej.

Her er en af de første opskrifter, du bør prøve (no-knead-bread):

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-12-06 23:00

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Her er en af de første opskrifter, du bør prøve (no-knead-bread):

Ooops.... der er en unøjagtighed i ovenstående opskrift. Her er den rigtige.

7 dl mel og lidt (fuldkornsmel) til at drysse over
¼ teskefuld tørgær
1¼ teskefuld salt
3½ dl vand

Bland de tørre dele let
Tilsæt væde og rør rundt til melet netop er opsuget - og slut så.
Dæk skålen med plasticfilm
Lad dejen hæve i mindst 12 timer, helst 18 ved stuetemperatur.
Dejen er klar, når overfladen bobler.

Drys lidt mel over køkkenbordet og placer dejen ovenpå
Drys mel over og fold dejen over sig selv 1-2 gange.
Dæk igen med plasticfilm og lad dejen hvile 15 min.

Brug tilpas med mel til sørge for, at dejen ikke klistrer til bordplade og
fingre og lav dejen til en bold.

Hæld tilpas med mel over et viskestykke, læg dejbollen på og drys med mere
mel.

Dæk med et klæde, læg den lunt og lad den hæve cirka ½ time - gerne til den
har dobbelt størrelse.

Tænd ovnen (230-250 grader grader). Sæt en ildfast gryde (støbejern, pyrex
eller ler) ind i ovnen, mens den varmer op.

Når dejen og ovnen er klar tages gryden ud af ovnen. Dejen vippes let og
elegant, ved brug af klædet det ligger på, ned i gryden. Ryst gryden let om
nødvendigt, for at få dejen til at fordele sig.

Læg låget på og bag i 30 minutter
Fjern låget og bag i endnu 15-30 minutter til dejen er fint brun.

Her kan det ses på film:
http://tinyurl.com/ym53tc

Fra : Linde

Dato : 25-12-06 23:02

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Her er en af de første opskrifter, du bør prøve (no-knead-bread):

Et brød eh´? Interessant, det må jeg prøve. Jeg regner med at soen skal
bruges til det meste af min madlavning, da jeg er ret doven af natur. Men at
bage i den...sublimt, jeg bliver gladere og gladere for den, endda uden at
have prøvet den endnu. Du har ikke nogle input angående låget generelt,
er det at låget ligger på en del af princippet i soen eller hvordan?

Mvh
Linde

Fra : Padre

Dato : 25-12-06 23:30

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> wrote in message

> nogle input angående låget generelt,
> er det at låget ligger på en del af princippet i soen eller hvordan?

Ja. Det var det, Max mente: hvis du ikke påutter læåget på, kunne du lige så
godt bruge et fad. Årsagen til at der i en opskrifte specificeres, at der
skal bruges en stegeso er derfor, at låget skal på.

En anden god ret til en stegeso er baeckeoffe. Nedenstående opskrioft har
jeg ikke selv prøvet, men den lyder god.

BAECKEOFFE
500 gram okselår
500 gram udbenet svineryg
1 grisehale og -fod (valgbart)
500 gram udbenet fåreskulder
250 gram løg
2 fed hvidløg
det hvide af 2 porrer
l. tør hvidvin fra Alsace (Riesling eller Sylvaner)
en bouquet garni
persille
en timiankvist
salt
peber
3 laurbærblade
en smule pulveriseret kryddernellike
1 kilo kartofler
en lerterrin med låg.

Mariner det udskårne kød i vinen i 24 timer med krydderierne, nogle hakkede
løg, bouquet garni'en, porrerne og peberet. Dagen efter skrælles kartoflerne
og de skæres i tern, dæk bunden af lerterrinen med dem og læg hakkede løg
ovenpå, derefter kødet, dæk til slut med kartofler og derpå igen hak-kede
løg. Overhæld med hvidvin, den sigtede marinade og en smule vand. Væsken
skal stå til midten på terrinen; tilføj grøntsagerne og krydderierne fra
marinaden samt salt og peber. Læg låg på terrinen (forsegl det med en
blanding af mel og vand). Tilberedes i ovn i ca. 3 timer ved en 200-225
grader.

--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : Linde

Dato : 25-12-06 23:44

"Padre" <spirito_santo@deadend.yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> godt bruge et fad. Årsagen til at der i en opskrifte specificeres, at der
> skal bruges en stegeso er derfor, at låget skal på.

Jamen så kan han jo bare skrive det...hvis jeg havde set lyset havde jeg jo
ikke spurgt. Men det er nu også fordi, det siges at soen skal vædes i
vand, den har høje kanter og hvad ved jeg...masser af X-faktorer for en
newbie som jeg!

> En anden god ret til en stegeso er baeckeoffe. Nedenstående opskrioft har
> jeg ikke selv prøvet, men den lyder god.

>Opskrift<

Uhyre interessant, den er noteret...fascinerende, at man bare kan vælte det
hele sammen, og så bliver det en lækker ret! Når det hele skal tilberedes
sammen gør det heller ikke så meget, at forberedelsen er lidt avanceret.

Mvh
Linde

Fra : Padre

Dato : 26-12-06 12:06

> [...]
> ikke spurgt. Men det er nu også fordi, det siges at soen skal vædes i
> vand, den har høje kanter og hvad ved jeg...masser af X-faktorer for en

Man lærer så længe man lever

Fra : sailor99

Dato : 27-12-06 17:18

> [...]
Men det er nu også fordi, det siges at soen skal vædes i
> vand, den har høje kanter og hvad ved jeg...masser af X-faktorer for en

Glæd dig over din stegeso, det er en fantastisk ting. Jeg har nu nr. 4 af
slagsen (over 40 år).
Min kommer en tur i badekarret, når den skal "vandes".

Bare kom igang, du kan næsten ikke gøre noget forkert, men opskrifter er da
altid gode at have. Læg turen forbi dit bibliotek, og se, om de ikke skulle
have noget brugbart. Hvis ikke, og du kan lidt tysk, kan du google lidt,
f.eks. her:
http://www.roemertopf.de/tipps_handhabung.htm

Stegeso=Römertopf.

God fornøjelse!