Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
studioblitz eller studiolampe?? Og hvilken~
Fra : Michaelbs

Dato : 25-12-06 14:33

Jeg står og skal have en enkelt lampe/blitz, der er til at transportere med
rundt og hurtigt stille op.
Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad fordelen er ved en blitz frem for en
lampe, hvor man da kan se hvordan billedet bliver umiddelbart.
Hvad er i øvrigt forskellen? Blitzen er velsagtens stærkere (ledetal).
Er der nogen der kan anbefale noget, der lever op til de krav jeg
skitserede? Må også gerne være til at betale.
Gerne med et link.

på forhånd tak

Michael

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 25-12-06 14:44

"Michaelbs" <michaelschouFjerndette@xn--privatfjernogsdette-exb.dk> skrev i
en meddelelse news:458fd311$0$13683$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> Er der nogen der kan anbefale noget, der lever op til de krav jeg
> skitserede? Må også gerne være til at betale.

Hvad må det koste, og hvad skal det kunne?
Er det til opstillling til at tage portrætter eller lign. eller skal det
være mobilt sammen med kameraet?

Skal det være til studiobrug altså opstillinger, og være billigt og godt, så
kig på Walimex fra www.Fotowalser.de
De har mange gode ting. Vær OBS på at du får brug for baggrunde, reflektorer
og udløser.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Michaelbs

Dato : 25-12-06 15:06

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad må det koste, og hvad skal det kunne?

Det skal kunne give sidelys fx til een person eller måske nogle få.

> Er det til opstillling til at tage portrætter eller lign. eller skal det
> være mobilt sammen med kameraet?

Ja til portrætter, ja til at kunne tages med.

> Skal det være til studiobrug altså opstillinger, og være billigt og godt,
> så kig på Walimex fra www.Fotowalser.de
> De har mange gode ting. Vær OBS på at du får brug for baggrunde,
> reflektorer og udløser.

Yeps. De har mange ting og jeg aner ikke en dyt om hvor mange watt man har
brug for. Om det skal være lamper eller blitz osv. om der skal være softbox,
paraply eller ingenting.

Jeg ved blot at jeg kun ønsker een lampe og det skal være transportabelt.

mvh Michael

Fra : analog fotografen

Dato : 25-12-06 16:27

Jeg ved blot at jeg kun ønsker een lampe og det skal være transportabelt.

> mvh Michael

Så start med en kraftig halogenlampe fra Harald nyborg og leg med den,
indtil du bedre kender dine behov.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3262&n=60100&KundeID=

118 kr, billigt og lige et sidste råd, fjern auto hvid balance, så du kan se
hvad den gør ved farvebalancen

Per

Fra : Alex W

Dato : 25-12-06 22:01

> [...]
> Jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad fordelen er ved en blitz frem for en
> lampe, hvor man da kan se hvordan billedet bliver umiddelbart.

Hvis det skal være flash.

http://cavvisualcommunication.net.dynamicweb.dk/Visual_Direct/STUDIO/Flash_-_lys.aspx?M=Shop&PID=30&ProductID=112

Den er til at betale, fylder ikke meget og du kan få en masse tilbehør til.
God kvalitet og yderst let og handy.
Findes i 3 størrelser. 100Ws - 200ws - 400ws.

Dansk forretning som gerne giver hjælp.
Hvis man køber et sæt, følger en DVD med eksempler med, som viser
grundbegreberne til lyslægning.

/Alex W

Fra : analog fotografen

Dato : 25-12-06 22:41

> Den er til at betale, fylder ikke meget og du kan få en masse tilbehør
til.
Til at betale??? over 5000 kr for en 200ms, det efter min mening ca 3000 kr
for meget, især når man er nybegynder.

Nej, det her er glimrende, til de fleste begyndere:

http://www.obt.dk/hjemme_studie_flash_kit.htm

Per

Fra : Alex W

Dato : 26-12-06 11:48

"analog fotografen" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> til.
> Til at betale??? over 5000 kr for en 200ms, det efter min mening ca 3000
> kr

Øh ... det er da for hele sættet.. 2 flash, 2 stativer, 2 softbokse .
"Dimsen" koster lidt over 2.100 kr, hvilket vel ikke er ret meget at betale
for kvalitet.

/Alex W

Fra : HKJ

Dato : 26-12-06 09:15

Michaelbs wrote:
> [...]
> Er der nogen der kan anbefale noget, der lever op til de krav jeg
> skitserede? Må også gerne være til at betale.

En meget vigtig ting er om det er det eneste lys du har, eller om det
bare skal være til at supplere eksisterende lys.

Hvis du skal supplere eksisterede lys, skal farvetemperaturen passe,
eller ogsp skal du have filtre på lyskilden. I begge tilfælde er en
flash bedst.
En flash giver samme farve lys som sollys, en glødelampe giver et meget
mere rødt lys.

Fra : analog fotografen

Dato : 26-12-06 22:39

> En flash giver samme farve lys som sollys, en glødelampe giver et meget
mere rødt lys.

Det kan jo så reguleres med et blå filter, eller måske endda rettes op i et
photoprogram?

Per

Fra : HKJ

Dato : 26-12-06 23:36

analog fotografen wrote:
> mere rødt lys.
>
> Det kan jo så reguleres med et blå filter,

Hvilket koster meget lys og giver masser af varme i filteret og lampen.

> eller måske endda rettes op i et
> photoprogram?

Det er ikke let når du har flere farvetemperaturer i samme billede.

Fra : analog fotografen

Dato : 27-12-06 20:15

> Hvilket koster meget lys og giver masser af varme i filteret og lampen.
Nu var det så et filter til objektivet jeg tænkte på, og lys er der vel nok
af, ellers må man bruge et stativ, større blænde og langsommere lukke og
fjernudløser.

> Det er ikke let når du har flere farvetemperaturer i samme billede.

Det har jeg så ikke forstand på, da jeg stadig bruger et rigtigt kamera!

Per

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-12-06 09:28

analog fotografen skrev i 4592c5f7$0$49202$14726298@news.sunsite.dk
dette:

> Det har jeg så ikke forstand på, da jeg stadig bruger et rigtigt
> kamera!

Forhold omkring lyskilder med forskellige farvetemperaturer er de samme
uanset om man er til kemi eller digital.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv: