gastrik
Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-12-06 10:54

Hejsa,

http://www.dr.dk/P2/Aktuelt/Julekøkken/20061208161619.htm står der noget om
en gastrik. Er det mon almindelig rødvinseddike eller er det balsamisk
rødvinseddike?

ras

Fra : Peter Westh

Dato : 24-12-06 12:43

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om en gastrik. Er det mon almindelig rødvinseddike eller er det balsamisk

I bogen "Eddike" angiver Meyer æblecidereddike eller hvidvinseddike, altså
ikke balsamisk.

/P

Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-12-06 14:13

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> "rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> I bogen "Eddike" angiver Meyer æblecidereddike eller hvidvinseddike, altså
> ikke balsamisk.

- æblecidereddike tror jeg på men hvidvinseddike til andesovsen? Det må da
være rødvinseddike?!?

ras

Fra : Peter Westh

Dato : 28-12-06 15:45

> - æblecidereddike tror jeg på men hvidvinseddike til andesovsen? Det må da
> være rødvinseddike?!?

Den opskrift jeg refererer er bare en generel anvisning, der er jo ikke
noget til hinder for at variere eddiken alt efter formålet. Jeg ville nok
også bruge rødvinseddike eller frugteddike til andesteg.

/P

Fra : rasmus carlsen

Dato : 24-12-06 14:22

> [...]
>
> I bogen "Eddike" angiver Meyer æblecidereddike eller hvidvinseddike, altså

-. mystisk : http://www.meyersmad.dk/meyers.asp?PageID=9252

ras

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-12-06 02:49

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> wrote in

> http://www.dr.dk/P2/Aktuelt/Julekøkken/20061208161619.htm står der
> noget om en gastrik. Er det mon almindelig rødvinseddike eller er det
> balsamisk rødvinseddike?

En gastrique laves sædvanligvis på en god frugteddike. Meyer angiver selv
følgende opskrift:

250-400 g sukker.
5 dl. god frugteddike.

Smelt sukker til en gylden karamel på en pande. Hæld eddiken på og opløs
karamellen. Kog massen igennem til den er en tyktflydende sirup.

Sukkermassen afhænger af eddikens egen sødme.