Kransekage
Fra : Pipeline

Dato : 24-12-06 06:10

Jeg er blevet pålagt at lave kransekagen til nytårsaften, så nu søger
jeg en god opskrift til dette. Og hvad bruger man af ingredienser?
Marcipan eller konfektmasse?

God jul!
Mvh
Pipeline

Fra : F.Hansen

Dato : 24-12-06 08:17

"Pipeline" <ng4FJERNDETTE@OGDETTEodeu.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er blevet pålagt at lave kransekagen til nytårsaften, så nu søger
> jeg en god opskrift til dette. Og hvad bruger man af ingredienser?
> Marcipan eller konfektmasse?

Kranse xx som kan købes hos nogle bagere.

1 kg masse
400 gram sukker
1 æggehvide

tingene æltes godt sammen og når stykkerne er formet, bages de ved 200
grader i ca 10 min

Finn

Fra : T.

Dato : 25-12-06 11:03

"F.Hansen" <jerseycowdkNOSPAM@NOSPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 400 gram sukker
> 1 æggehvide
>
> tingene æltes godt sammen og når stykkerne er formet, bages de ved 200

Denne her opskrift bruger jeg også selv, men jeg gør det at når ringene er
formet kommer de i fryseren 1 døgn.
Så når det døgn er gået tænder jeg ovnen, og sørger for at den får de varme
grader den skal have.
Så tager jeg ringene ud af fryseren lader dem stå i ca. 5 min og så ind i
den varme ovn, det gør at de altid er bløde inden i.
Hilsen

Fra : F.Hansen

Dato : 25-12-06 12:42

"T." <norling@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så tager jeg ringene ud af fryseren lader dem stå i ca. 5 min og så ind i
> den varme ovn, det gør at de altid er bløde inden i.

Jeg fryser det kun efter bagning, har dog ikke selv smagt på varene men
vennerne siger at det er godt, men det finder jeg ud
nytårsaften. Det er den eneste dag hvor jeg spiser kage og jeg glæder mig
helt vildt

Tror jeg vil prøve din metode næste gang.

Finn

Fra : Gert Krabsen

Dato : 26-12-06 21:28

F.Hansen wrote:
> "Pipeline" <ng4FJERNDETTE@OGDETTEodeu.dk> skrev i en meddelelse

> Kranse xx som kan købes hos nogle bagere.

Du kan bruge 'bagemarcipan' eller 'konfektmarcipan' - resultatet er i
praksis ens, så gå efter den der evt. er på tilbud - eller til at få i
nden lokale Brugs..

Der er større forskel mellem de to 'hovedproducenter' Odense og Anton
Berg (min favorit er Odense..)

> 1 kg masse
> 400 gram sukker
> 1 æggehvide

Efter min mening _alt_ for meget sukker. 150 gram til et kilo er nok -
ellers bliver det lige som den man køber i Føtex eller Brugsen (og det
skal ikke! forståes som ros!)

> tingene æltes godt sammen og når stykkerne er formet, bages de ved 200
> grader i ca 10 min

Efter min vurdering for lidt - 14-16 minutter. Men det afhænger
naturligvis dels af ovnen, dels af, hvor sprød man ønsker sin kransekage..

Er der brug for lidt ekstra, så rul de formede brød i nødde- eller
mandelflager, inden de bages

godt nytår..

Fra : Padre

Dato : 24-12-06 10:08

"Pipeline" <ng4FJERNDETTE@OGDETTEodeu.dk> wrote in message
> Jeg er blevet pålagt at lave kransekagen til nytårsaften, så nu søger
> jeg en god opskrift til dette. Og hvad bruger man af ingredienser?
> Marcipan eller konfektmasse?

Her er en opskrift, jeg selv har eksperimenteret mig frem til. Resultatet er
en ikke *så* sød kransekage med en lidt grovere konsistens end den
gennemsnitlige "bagerkransekage" som jeg synes ofte føles som dej i munden.
Smagen er også mere i retning af mandler end marcipan.

Kransekage
300 gram smuttede mandler
180 gram stødt melis
50 gram flormelis
1 - 1½ æggehvide

Mandler og sukker hakkes i en foodprocessor og når det er finthakket
tilsættes æggehvide under hakning indtil det er marcipan.

Formes som kransekage og bages ved 200 grader i ca. 13 minutter.

Når der laves glasur til stregerne på kransekagerne, kan man fx i stedet for
vand bruge orangelikør, rom eller lignende.