Cappuccino
Fra : Torben Brøndum

Dato : 23-12-06 21:42

Hej derude,

Vi har netop købt en kombineret kaffe og espresso maskine (Krups XP2070).

Jeg har et spørgsmål til opskumning af mælk:

Til Cappuccino skal bruges 1/3 espresso, 1/3 varm mælk og 1/3 mælkeskum.
Hvad gør I, når I har opskummet mælken og skal have det over i koppen med
espresso - for hælder man bare uden videre, så får man jo kun varm mælk
over - skummet bliver tilbage.

Men er det alligevel sådan man gør - altså hældet varm mælk over i
espressoen og så tager en ske til skummet?

Hvad gør I - håber I kan følge mit spørgsmål

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Max

Dato : 23-12-06 22:04

Hej Torben

> Men er det alligevel sådan man gør - altså hældet varm mælk over i
> espressoen og så tager en ske til skummet?

Jeg har en gummiskraber jeg bruger.

--
Mvh Max

Fra : Torben Brøndum

Dato : 23-12-06 22:24

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote

> Jeg har en gummiskraber jeg bruger.

....nå, du er også her Tak for svar.

Nu skal vi jo lige lære det og pludselig er det jo rutine

Altså: du hælder mælken i og bruger din skarber til at få skummet
over.......gør du pr. "slump" det der med 1/3 del af mælk og 1/3 skum?

Hvis man nu skal lave eks. 6 kopper cappuccino - så brugger man vel én stor
portion espresso, men kan man skumme mælk til disse kopper på én gang også?
Hvor meget mælk vil gå til denne portion mon?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 23-12-06 22:48

Torben Brøndum skrev:

> [...]
>
> Hvis man nu skal lave eks. 6 kopper cappuccino - så brugger man vel én stor

Man plejer vel at brygge espressoen direkte ned i koppen.

> men kan man skumme mælk til disse kopper på én gang også?
> Hvor meget mælk vil gå til denne portion mon?

Jeg synes, det er nemmest at skumme mælk af flere gange. Men jeg
synes heller ikke det er synderligt nemt at få godt skum hver
gang - selvom øvelse gør mester.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Max

Dato : 23-12-06 23:40

Hej Torben

> ...nå, du er også her Tak for svar.

Ja, jeg er ikke sådan lige at slippe for :)

> Altså: du hælder mælken i og bruger din skarber til at få skummet
> over.......gør du pr. "slump" det der med 1/3 del af mælk og 1/3 skum?

Ja, jeg slumper mig lidt frem, men jeg har nu også min helt egen opskrift,
og jeg bruger ikke maskine.

--
Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 23-12-06 22:44

Torben Brøndum skrev:
> [...]
> Hvad gør I, når I har opskummet mælken og skal have det over i koppen med
> espresso - for hælder man bare uden videre, så får man jo kun varm mælk

Jeg bruger bare en ske.

> Men er det alligevel sådan man gør - altså hældet varm mælk over i
> espressoen og så tager en ske til skummet?
>
> Hvad gør I - håber I kan følge mit spørgsmål

Jeg havde stor glæde af de forskellige guides på CoffeeGeek, da
jeg blev bidt af espresso.

Jeg kunne have svoret, der var en om cappucino, men kan ikke
finde den. I stedet er her guiden om mælkeskumning:

<http://www.coffeegeek.com/guides/frothingguide>

--
Jens Axel Søgaaard

Fra : Torben Brøndum

Dato : 23-12-06 23:02

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> wrote

[snip]

> [...]
>
> Jeg kunne have svoret, der var en om cappucino, men kan ikke
> finde den. I stedet er her guiden om mælkeskumning:

Super - mange tak for link og indlæg (til Jer begge)....det kunne jeg bruge.
Godt med de mange fotos.

Glæder mig til at komme igang.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 23-12-06 23:43

Torben Brøndum skrev:
> "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> wrote

> Super - mange tak for link og indlæg (til Jer begge)....det kunne jeg bruge.
> Godt med de mange fotos.

Ah - der var den:

<http://www.coffeegeek.com/guides/frothingguide/recipes>

/Jens Axel