sovs til anden
Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-12-06 16:24

Hejsa,

Jeg skal lave and i morgen (to faktisk).

Jeg har ikke set efter, men jeg gætter på at krås mv. ligger i dyret. Er der
noget med at man kan koge en god fond af det? Noget med at brune det i
ovnen/ svitse det i gryde og så på med vand, suppevisk, evt. lidt løg,
persillerod og rødvin (til sidst). Oven i det kommer så skyen fra
bradepanden (skummet af for det meste fedt)

ps: jeg har tænkt mig at stege de to ænder (2.7 kilo stykket) 4 timer på den
ene side og 2 timer på den anden ved 130 grader og så lige 10 minutter ved
250 til sidst. Vingerne har jeg tænkt mig at klippe af og smide i ovnen
efter de to første timer. Dyrene ligger på en rist over en bradepande med
vand.

Giver det mening?

ras

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 23-12-06 18:00

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> persillerod og rødvin (til sidst). Oven i det kommer så skyen fra
> bradepanden (skummet af for det meste fedt)

Kog kråserne og lever og brug fonden til sovsen. kom vand i bradepanden og
læg ænderne på risten og brug også denne fond til sovs. Du burde have dig en
fedtskiller, så kan du lave den perfekte sovs uden fedt. Næsten.

Steen.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-12-06 18:06

"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
> en
> fedtskiller, så kan du lave den perfekte sovs uden fedt. Næsten.

- ok, hvor længe skal fonden koge på kråserne og leveren? Og skal de lige
brunes i ovnen eller i gryden først? evt. smurt med tomatpure? Jeg har en
rest grøntsags/rødvinsfond i fryseren, det kan jeg vel bare hælde i? Lidt
fløde? eller skal den blot klares i smør? Fedtskilleren ønsker jeg min i
julegave næste år.

ras

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 23-12-06 22:37

> [...]
> fløde? eller skal den blot klares i smør? Fedtskilleren ønsker jeg min i

Jeg koger det bare til det er godt kogt, men der sker sikkert ikke noget ved
at brune det i gryden først. Fløde bruger jeg aldrig i andesovs idet jeg
ønsker maximal smag af and.

Steen.