Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
In-camera sharpening
Fra : Jesper

Dato : 23-12-06 16:00

Hej Gruppe

Er det korrekt opfattet at sharpening skal deaktiveres når RAW filen
indlæses (in-camera sharpening). Herefter redigeres billedet og til aller
sidst påføres sharpening via. software? Eller med andre ord: er det bedst at
indstille "sharpen" til 0 i kameraets menu/raw konverteren, med det formål
at påføre sharpening som sidste skridt i software redigeringen.

/Jesper

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-12-06 16:03

Jesper skrev:
> [...]
> indstille "sharpen" til 0 i kameraets menu/raw konverteren, med det formål
> at påføre sharpening som sidste skridt i software redigeringen.

Ja, jeg mener sharpen til sidst er at foretrække.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, nov. 2006

Fra : Jesper

Dato : 23-12-06 16:19

Tak, Ole... Vil det med ande ord sige at der intet er at vinde ved at
indstille kameraet til en let sharpening, og så lige give den sidste
sharpening i software når billedet er færdigredigeret?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-12-06 21:45

"Jesper"
> Tak, Ole... Vil det med ande ord sige at der intet er at vinde ved at
> indstille kameraet til en let sharpening, og så lige give den sidste
> sharpening i software når billedet er færdigredigeret?

No sharpening er at foretrække ved jpg, ved raw er hip som haps
hvad du har indstillet kameraet til - sharpening er det aller sidste
du gør ved billedet inden det går til print eller postes på nettet.
-max-

Fra : HKJ

Dato : 23-12-06 16:26

Jesper wrote:
> [...]
> indstille "sharpen" til 0 i kameraets menu/raw konverteren, med det formål
> at påføre sharpening som sidste skridt i software redigeringen.

Når du bruger raw filer, så har det ikke den store betydning hvad du
indstiller på kameraet, da det ikke påvirker data i rawfilen.

Nogle raw convertere vil dog tage indstillingerne fra kameraet og bruge
dem som udgangspunkt( f.eks. Nikon Capture), men du har fuld mulighed
for at ændre på dem.

Så eneste fordel ved at skrue ned for sharpning på kameraet, er at du på
nogle raw-convertere, slipper for at slå den fra. DE raw data vil være
de samme.