Hvordan ordner man ikoner?
Fra : Lyrik

Dato : 22-12-06 22:04

Undskyld jeg spørger, men når man nu har en mappe med ikoner i "Finder",
hvordan ordner man dem så i række og geled?
Tillægsspørgsmål: Er der en tastaturgenvej til at "sideordne vinduerne"
ligesom når man trykker på siden af "Mighty Mouse"?

Hilsen
jens
--
Sendt med Operas banebrydende postklient:
http://www.opera.com/mail/

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 22-12-06 22:30

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> Undskyld jeg spørger, men når man nu har en mappe med ikoner i "Finder",
> hvordan ordner man dem så i række og geled?

Menuen Oversigt -> Sorter efter

> Tillægsspørgsmål: Er der en tastaturgenvej til at "sideordne vinduerne"
> ligesom når man trykker på siden af "Mighty Mouse"?

F9, F10, F11 og F12 gør hvert sit, kig i Systemindstillinger -> Tastatur
og mus -> Tastaturgenveje

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 22-12-06 22:35

> [...]

> Tillægsspørgsmål: Er der en tastaturgenvej til at "sideordne vinduerne"
> ligesom når man trykker på siden af "Mighty Mouse"?

1.) Menuen Oversigt -> Sorter efter..., eller Ordn. Nederst i menuen er
der ocersigstvalg, hvor du bla. kan vælge at få emnerretet ind til net,
og flere andre ting.

2.) Siden af "Mighty Mouse" aktiverer Exposé. Den finder du også på F9.

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Jon

Dato : 22-12-06 22:39

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> Undskyld jeg spørger, men når man nu har en mappe med ikoner, <snip>
> hvordan ordner man dem så i række og geled?

Man kjøper sine ikoner i Russland, Grekenland eller Egypt, og så henger
man dem på veggen i rekke og rad!

God jul, alle.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Lyrik

Dato : 22-12-06 23:44

Den 22.12.2006 kl. 22:39 skrev Jon <see_signature@mac.com.invalid>:

> Man kjøper sine ikoner i Russland, Grekenland eller Egypt, og så henger
> man dem på veggen i rekke og rad!
>
> God jul, alle.
+++++++++++

Tak alle for svarene. Og god Jul også til jer. Der er dejlig julefred på
denne gruppe. Lad mig endelig ikke forstyrre den

Hilsen
jens

Fra : Per Rønne

Dato : 23-12-06 09:44

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Man kjøper sine ikoner i Russland, Grekenland eller Egypt, og så henger
> man dem på veggen i rekke og rad!

Hvad med Konstantinopel, den gamle østromerske hovedstad?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 23-12-06 10:43

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvad med Konstantinopel, den gamle østromerske hovedstad?

Dårlig med ikoner der for tiden, dessverre - i alle fall nye. Jeg ser at
selv Patriarken ikke klarere å samle flere enn et par hundre trofaste
til messe der. Det moderne "sekulære" Tyrkia har klart det som det
eksplisitt muslimske ottomanske rike aldri klarte eller ønsket, nemlig
så å si å utrydde kristne grupper og kulturformer i landet.

Dersom noen er interessert i dette ekstremt OT emne, så gakk hen at læse
William Dalrymple's "From the Holy Mountain". Den finnes hellt sikkert
på dansk, i alle fall på norsk, da under tittelen "I skyggen av
Bysants". Meget god, lettlest, journalistisk, ikke-forkynnende og
fascinerende lesning om det kristne Levanten anno ca. 580, og hva som
har skjedd med den siden (frem til 1994 da boken ble skrevet).

Fra : Per Rønne

Dato : 23-12-06 10:55

> [...]

> eksplisitt muslimske ottomanske rike aldri klarte eller ønsket, nemlig
> så å si å utrydde kristne grupper og kulturformer i landet.

Ja, Romaioi blev jo næsten udryddet [etnisk udrenset] efter 1.
verdenskrig, lige som de stadig forfølges af stat og befolkning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 23-12-06 12:58

Den 23.12.2006 kl. 10:42 skrev Jon <see_signature@mac.com.invalid>:

> [...]
> eksplisitt muslimske ottomanske rike aldri klarte eller ønsket, nemlig
> så å si å utrydde kristne grupper og kulturformer i landet.

Der er ingen grund til at græde snot over Byzans. Det var en idé som man
troede var god, men som viste sig ikke at være holdbar. Da Konstantin
overgik til kristendommen (for lige at imødegå en indvending, så lod han
sig døbe på dødslejet. Det var en fidus som mange kristne benyttede sig af
idet man var sikker på at få tilgivelse for det man havde gjort inden man
blev kristen, mens det var mere usikkert om man kunne få tilgivelse for de
synder man begik efter at man var døbt.)) )

Han havde sikkert læst Åbenbaringen hvor der står "Drag ud af hende mit
folk for at i ikke skal få del i hendes plager."-Dette med henblik på byen
på de 7 høje, Rom som havde været en utugtig kvinde der havde beruset sig
i martyrernes blod og derfor hjemfalden til plager. Nu var han kejser i
Rom!?
Ergo man laver en ny hovedstad-ligesom den der kommer ned fra himlen i
Ã…benbaringens bog. Konstantinopel.
Ideen var at den med sin beliggenhed imellem øst og vest skulle forene
verden under kristendommen.
Ideen viste sig hurtigt at være forfejlet. Med Islams opdukken kunne man
føre krig dag og nat, år ud og år ind. I østen mistede kristendommen
indflydelse, mens i vesten dens indflydelse tiltog.

Det blev Rom og siden Venedig der blev kulturens højborg. Konstantinopel
mistede hele tiden indflydelse og betydning. Da tyrkerne belejrede den og
indtog den i 1453 var der kun et multietnisk sammenrend af 7500 soldater i
byen. Vesteuropa gad ikke hjælpe den. Venedig solgte en megakanon til
tyrkerne så de kunne skyde hul i murene.(Efter at have tilbudt
Konstantinopel samme kanon-de havde ikke råd til den!)
Dens rolle var udspillet. "En kultur falder altid sammen indadtil, inden
den falder sammen udadtil" Den rest af kristne som boede i byen efter
tyrkernes overtagelse, fik mange ledende stillinger. Det var muslimerne
misundelige på, så de udrensede de kristne i 1918. Dem de ikke fik dræbt
ved en slags "Bartholomæusnat", flygtede på fiskerbåde igennem
Bosporusstrædet til Grækenland. End of story.

Der er ingen grund til at ønske Konstantinopel tilbage efter min mening.
Det var en dødfødt idé.
Den orthodokse kultur fik en ny hovedstad med sin aflægger i
Rusland-Moskva. Den er en fossil kultur som i høj grad trænger til en
reformation. Dens stagnation beror på at der ikke er sket udvikling siden
omkring 4-5 hundredetallet hvor den sidste samlede kirkelige synode af
biskopper blev holdt. Efter det store skisma bestående i at den orthodokse
kirke siger at Helligånden udgår fra Faderen alene, mens den øvrige
kristenhed med få undtagelser siger at den udgår fra Faderen OG Sønnen,
har der ikke været en synode hvor samtlige kristne biskopper kunne samles.
Dette ifølge den orthodokse forståelse. Så den står på samme stade som der
i 4-5 hundredetallet og er derfor blevet fossil.
--
Hilsen Jens "OS-X-TIGER for MAC"

Fra : Jon

Dato : 23-12-06 16:07

Lyrik <"lyrik<fjern>"@heaven.dk> wrote:

> Der er ingen grund til at ønske Konstantinopel tilbage efter min mening.

Det er det vel ikke mange som gjør - i alle fall ikke her i nord.

> Det var en dødfødt idé.

Nja - den varte i over 1000 år, så den var jo adskillig mer seiglivet
enn mange.

> Den orthodokse kultur fik en ny hovedstad med sin aflægger i
> Rusland-Moskva. Den er en fossil kultur som i høj grad trænger til en
> reformation.

Jeg er i og for seg enig med deg, men vil samtidig si at det i høy grad
kommer an på øynene som ser.

> Dens stagnation beror på at der ikke er sket udvikling siden
> omkring 4-5 hundredetallet hvor den sidste samlede kirkelige synode af
> biskopper blev holdt.

Du tenker på konsilet i Kalkedon i 451. Det var der de
orinetalsk-ortodokse kirker (syrerne, kopterne, armenerne og etterhvert
etioperne) skilte lag med de øvrige m.h.t. Kristi naturer og antallet
derav. Men det var ikke der dette ble vedtatt:

> [...]
> har der ikke været en synode hvor samtlige kristne biskopper kunne samles.

Filioque-tillegget, som det kalles (filioque = "og sønnen" på latin),
ble en tradisjon i vestkirken, særlig i Spania, fra midt på 400-tallet,
men ble ikke formelt vedtatt før på det annet konsil i Lyon (et rent
vestlig/katolsk konsil) i 1284, selv om det _som tradisjon_ var med på å
splitte øst- og vestkirken.

I våre dager har de lutherske kirker, f.ø. i likhet med flere av de
middelalderske romerske paver (f.eks. Leo III), offisielt sagt at de
ikke ser på det som nødvendig å ha dette leddet med, og anerkjenner at
det ikker en del av de eldste tradisjoner; dette bl.a. for å imøtekomme
de ortodokse.

> Dette ifølge den orthodokse forståelse. Så den står på samme stade som der
> i 4-5 hundredetallet og er derfor blevet fossil.

Det kommer som sagt an på øynene som ser. Selv om jeg altså i stor grad
rent subjektivt er enig med deg.

Men i øvrig: God jul til dem som feirer det, og som i så fall feirer det
nå i desember, og ikke, som de ortodokse, i januar. Til alle andre: Til
ykke med vintersolverv, og måtte sommeren atter komme til Norden.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-12-06 17:41

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Men i øvrig: God jul til dem som feirer det, og som i så fall feirer det
> nå i desember, og ikke, som de ortodokse, i januar.

I og for sig holder de vel også jul 25. december - bare efter den
fejlbehæftede julianske kalender.

> Til alle andre: Til ykke med vintersolverv, og måtte sommeren atter komme
> til Norden.

Med decembers 'hedebølge' in mente - er den overhovedet slut endnu?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 23-12-06 22:06

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Med decembers 'hedebølge' in mente - er den overhovedet slut endnu?

Minus 5-10 i Oslo på morgenen om dagen, frost med rim, men ikke sne.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-06 06:37

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Minus 5-10 i Oslo på morgenen om dagen, frost med rim, men ikke sne.

Her til morges, 6:30, kan jeg se at det uden for mit køkkenvindue i 3.
sals højde er 9°C, altså 15-20° varmere i København end i Oslo. Det er
nok varmere nede på gaden, lige som det nok bliver varmere ved
middagstid end nu før solen er stået op.

Jeg tror næsten at vi skal tilbage til begyndelsen af 80erne før vi har
oplevet en hvid jul, og sne plejer der at komme i en 14 dages tid i
februar.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-12-06 08:48

On 2006-12-24 06:36:53 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Jeg tror næsten at vi skal tilbage til begyndelsen af 80erne før vi har
> oplevet en hvid jul, og sne plejer der at komme i en 14 dages tid i
> februar.

Jeg kan i hvert fald huske en jul omkring 1993, hvor landet var ved at
drukne i sne mellem jul og nytår. Vi holdt jul i København og kørte til
Esbjerg d. 26. eller 27. december. Vi kunne næsten ikke køre ind på
vejen, vi boede på, og vi kunne slet ikke parkere, for der var kun to
farbare hjulspor i midten af vejen. For ikke så mange år siden havde vi
også en meget smuk periode omkring julen, hvor sneen for en sjælden
gangs skyld holdt sig i ugevis, så træerne var flot hvide etc.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jon

Dato : 24-12-06 09:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Her til morges, 6:30, kan jeg se at det uden for mit køkkenvindue i 3.
> sals højde er 9°C, altså 15-20° varmere i København end i Oslo.

Vi har et meget ulikt vær over hele Landet - men det er jo også et langt
land. I Oslo er det i dag (Julaftens morgen) ca -2 og fortsatt rimfrost
som nesten ser ut som et tynt snelag. Det samme er tilfellet på
innlandet nord for Oslo.

Syd- og vestover, deretter nordover langs kysten er det faktisk mildere,
med temperaturer opp mot +6-8 grader, før man kommer helt nord til
Finnmark (altså ca. Nordkapp) og nord og øst for det, hvor det er
kuldegrader og sne. Men der er det jo det sibirske klima som gjelder, og
det er nesten 2000 km herfra i luftlinje.

Uansett: God jul til alle i broderlandet!

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-06 11:04

> [...]

> kuldegrader og sne. Men der er det jo det sibirske klima som gjelder, og
> det er nesten 2000 km herfra i luftlinje.

Ja, og jeg vil også tro at det er væsentligt kolder på Grønlands
nordkyst end i København .

> Uansett: God jul til alle i broderlandet!

Ditto ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 24-12-06 11:29

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, og jeg vil også tro at det er væsentligt kolder på Grønlands
> nordkyst end i København .

Ja, og selvstyremyndighetene der vil vel kanskje ha innvendinger mot den
direkte sammenligning, men la gå. da får vel vi ta med Svalbard, som
strekker seg til 80°N, nesten to timers flytur nord fra Tromsø. Der er
det også kaldt. Og mørkt.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-12-06 05:35

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Man kjøper sine ikoner i Russland, Grekenland eller Egypt, og så henger
> man dem på veggen i rekke og rad!
>
> God jul, alle.

Tak i lige måde

M.