Julemad og stegetider...
Fra : Jas

Dato : 22-12-06 08:25

Hejsa

jaaa nu er det jo snart tid til at anden og flæskestegen skal i ovnen -
neeej venter nu nok lige til på søndag men,
hvor lang stegetid skal man regne til en and på 3400 g og hvordan tjekker
man, at den er lige som den ska være.
Er der iøvrigt nogen der kender et sted hvor kan man se hvordan det er bedst
at skære den ud...

Hvordan med flæskestegen... hvad skal kernetemperaturen være for sådan en
"fætter"....

Jaaa alle gode juleråd omkring maden modtages da gerne....

Fra : hedelyngen@gmail.com

Dato : 23-12-06 01:59

Jas wrote:
> [...]
> "fætter"....
>
> Jaaa alle gode juleråd omkring maden modtages da gerne....

Hej Jas.
Anden fyldes med æbler og svesker, og gnides godt med salt. Smid dyret
i en bradepande med vand, og sæt den i ovnen på 180 grader. Steg den
med brystsiden nedad i 1 time og 15 minutter.
Vend den, og steg med brystet opad i 1 time og 15 minutter.
Stegeskyen hældes fra, og anden brunes nu ved 225 grader i 15
minutter, med brystet opad.

Det var and - så til svinet...
Som jeg lige husker det, skal kernetemperaturen være ca. 65 grader
Ret mig hvis jeg tager fejl...,-))

Hilsen Jørgen
www.kongekrabben.dk
Opskrifter på krebs, hummer, bløddyr og østers

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-12-06 10:03

hedelyngen@gmail.com wrote:

> Det var and - så til svinet...
> Som jeg lige husker det, skal kernetemperaturen være ca. 65 grader
> Ret mig hvis jeg tager fejl...,-))
>
> Hilsen Jørgen

På mit stegetermometer er kernetemperaturen for svin 85 grader, og det
skulle også være den rigtige kernetemperatur iflg. kogebøgerne.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Emilsen

Dato : 23-12-06 11:12

Tove Krieger har bragt dette til os:

> PÃ¥ mit stegetermometer er kernetemperaturen for svin 85
> grader, og det skulle også være den rigtige kernetemperatur
> iflg. kogebøgerne.

Nu vil jeg undlade at sige noget grimt om dine kilder.
Der sker hele tiden fremskridt i madlavningens verden.

Download og læs opslagsværket “Udskæring og tilberedning af
svinekød” (pdf - 2 Mb) fra denne side:
<http://www.danskeslagterier.dk/smcms/DetailOgFood/Detail/Udskaering_tilberedn/Index.htm?ID=7440>

m.v.h. Emil

Fra : Kent

Dato : 23-12-06 11:13

> På mit stegetermometer er kernetemperaturen for svin 85 grader, og det
> skulle også være den rigtige kernetemperatur iflg. kogebøgerne.
> --

Det er alt for meget! Du får en meget, meget tør steg ved 85 grader.
Det skal være et sted mellem 65 og 75 grader - alt efter smag og behag.

Kent.

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-12-06 12:34

Kent wrote:
> [...]
>
> Det er alt for meget! Du får en meget, meget tør steg ved 85 grader.
> Det skal være et sted mellem 65 og 75 grader - alt efter smag og

Jeg har altid brugt nakkekam. Jeg ved godt at mellemkam kan blive tør.
Jeg har altid givet den 85 grader, og har endnu aldrig oplevet en tør
steg, tværtimod. Mit termometer viser 65 grader til oksesteg. Så er
det jo også nok "forældet".

Fra : Kent

Dato : 23-12-06 13:41

> [...]
> har altid givet den 85 grader, og har endnu aldrig oplevet en tør steg,
> tværtimod. Mit termometer viser 65 grader til oksesteg. Så er det jo også

Jamen så steg du den ved 85, men den bliver ikke så god som hvis du
steger den til 65 -75 grader. Sådan er dét bare .

Kent.

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-12-06 14:12

Kent wrote:
> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen så steg du den ved 85, men den bliver ikke så god som hvis du
> steger den til 65 -75 grader. Sådan er dét bare .
>
> Kent.

Jamen det er det da. Nu har jeg så "kun" været husmor i 50 år, og
endnu aldrig oplevet en tør steg. Den har været meget saftig og sværen
sprød, så jeg forsøger endnu en gang og håber at jeg ikke er uheldig.

Glædelig jul til dig og din familie

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-12-06 15:33

Tove Krieger skrev i 458d2b3a$0$3447$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
dette:

> Jamen det er det da. Nu har jeg så "kun" været husmor i 50 år, og
> endnu aldrig oplevet en tør steg. Den har været meget saftig og sværen
> sprød, så jeg forsøger endnu en gang og håber at jeg ikke er uheldig.

Jeg er enig med dig. Jeg synes fedtlagene i en nakkekam er ulækre, hvis de
kun bliver opvarmet til 65 grader. Det er noget helt andet, med det meget
ensartede kød fra filet'en, der bliver kedeligt, hvis det bliver stegt tørt
og trist. Men i en nakkekam (som jeg synes er langt bedre som flæskesteg)
vil jeg også gerne ligesom i en ribbenssteg have en temperatur på små 80
grader.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-12-06 15:48

Jan Boegh wrote:
> [...]
> langt bedre som flæskesteg) vil jeg også gerne ligesom i en
> ribbenssteg have en temperatur på små 80 grader.

Tusind tak Jan. Du er én af vore

Også en glædelig jul til dig og din familie.

Fra : Kent

Dato : 23-12-06 17:45

> Jamen det er det da. Nu har jeg så "kun" været husmor i 50 år, og endnu
> aldrig oplevet en tør steg. Den har været meget saftig og sværen sprød, så
> jeg forsøger endnu en gang og håber at jeg ikke er uheldig.

Så kan der kun være tre forklaringer.

1 . Du får ikke stukket stegetermometeret tilpas ind i det tykkeste
stykke i stegen. Lidt for langt ind, lidt for kort ind - eller ikke i det
tykkeste stykke - så kan det komme til at passe med de 85 grader.

2. Da du "kun" har været husmor i 50 år, har du sikkert en anden mening
om hvornår en steg er tør, end jeg har. Jeg er 30 år. Nu er det ikke min
mening at fornærme dig, men den lidt ældre generation har så absolut en
tendens til at stege en steg knastør som støv. Overdrivelse fremmer
forståelsen . Sådan har min mor også altid gjort - og mine to
svigermødre
(længere historie) gør det også. De mener selv, den er god af saftig - men
det er kun fordi de aldrig har prøvet andet.

3. Dit stegetermometer passer ikke.

Altså steger du din steg til 85 grader, suger den sgu vand som en svamp
..
Håber du forstår jeg laver lidt sjov nu . Men du ødelægger stegen
ved så høj temperatur. Den lækre smag og fornemmelsen af saftigt
(men selvfølgelig gennemstegt) kød forsvinder totalt. Det er sådan set
ikke noget, der kan diskuteres - om du så har været husmor i 100 år.

Prøv lige at koge stegen med sværet nedad de første 25 minutter ved 200
grader.
Tag stegen ud , vend den om og salt den godt i de omhyggeligt skårne ridser
sværet - og sæt evt. nogle lauerbærblade i ridserne. Ind i ovnen igen, og
når centrumstemperaturen når 60 grader, skrues ovnen op på 250 grader.
Når sværen er sprød, vil centrumstemperaturen 19 ud af 20 gange være
65-70 grader.

Også god jul til dig og din familie.

Kent.

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-12-06 11:32

Kent skrev i 458d5d1e$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> [...]
> (længere historie) gør det også. De mener selv, den er god af saftig
> - men det er kun fordi de aldrig har prøvet andet.

Find et indlæg i denne gruppe af Frank Løkkegaard - og læs lige hans
signatur.

> [...]
> (men selvfølgelig gennemstegt) kød forsvinder totalt. Det er sådan set
> ikke noget, der kan diskuteres - om du så har været husmor i 100 år.

Det kan jeg love dig for at det kan. Prøv lige at langtids/koldstege en
flæskesteg til den har en kernetemperatur på 80 grader - og kald den så lige
tør en gang til.

Det er dog utroligt som begrænset indsigt ofte fremstår som skråsikkerhed.

Fra : Kent

Dato : 24-12-06 13:32

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det kan jeg love dig for at det kan. Prøv lige at langtids/koldstege en
> flæskesteg til den har en kernetemperatur på 80 grader - og kald den så

Nu forventer jeg du også fortæller mig, at 2+2 er 4.

> Det er dog utroligt som begrænset indsigt ofte fremstår som skråsikkerhed.

Smut hellere over i foto-gruppen, hvor du hører hjemme. Der kan du svine
folk til som du plejer. Så kan vi andre holde os væk.

Men glædelig jul.

Kent
(slagteriarbejder)

Fra : Kent

Dato : 24-12-06 13:38

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Nu forventer jeg du også fortæller mig, at 2+2 er 4.

he he - ".... at 2+2 er 5", skulle der have stået .

God jul - og held og lykke med at ødelægge stegen. Det skal
nok lykkes med dén temperatur.

Kent
(slagteriarbejder)

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-12-06 14:24

Kent skrev i 458e74b0$0$20340$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> [...]

Næh, kun at du måske indser at dine 30 år ikke nødvendigvis har udstyret dig
med en erfaring, der gør det rimeligt at nedgøre en husmor med 50 år på
bagen.
Du udtrykker dig jo ret så bombastisk.

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-12-06 16:45

> Du udtrykker dig jo ret så bombastisk.

Ja, dét er jo ikke noget, du er kendt for, vel?

(en kamsteg med 85 graders kernetemperatur er smadret - 50 års erfaring
eller ej)

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-12-06 16:48

> Jamen det er det da. Nu har jeg så "kun" været husmor i 50 år, og
> endnu aldrig oplevet en tør steg.

Jeg har oplevet mange husmødre med 50+ års erfaring, der alle mente, at
deres stege ikke var tørre. Min erfaring siger mig, at husmødre med 50 års
erfaring ikke har samme opfattelse af, hvornår en steg er saftig, som jeg
har.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 24-12-06 17:03

Hej Jens

> med 50 års erfaring ikke har samme opfattelse af, hvornår en steg er
> saftig, som jeg har.

Efter jeg selv er begyndt at lave mad, ja så har jeg også fået
et noget andet forhold til mor's og svigermor's mad. F.eks.
husker jeg mor's oksesteg som meget mør, men det er så
gået op for mig at den jo ikke smagte af noget. Jeg er selv
50 + så de omtalte damer har en vis erfaring :)

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-12-06 00:41

Max wrote:
> [...]
> gået op for mig at den jo ikke smagte af noget. Jeg er selv
> 50 + så de omtalte damer har en vis erfaring :)

Jeg må da lige berette, at min flæskesteg var perfekt. Fik ros over
hele linien. Der er lige én ting jeg mere, der er himmelvid forskel på
smagen af flæskesteg nu om dage og de grise der blev opdrættet for 50
år siden, det er da helt sikkert.