Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En plet ind i søgeren!
Fra : AlekS

Dato : 21-12-06 16:11

hej,

jeg har lige fået min d70 fra reparationen (fejl: BGLOD) - (og Per M. , nej
jeg skulle ikke betale noget for det! ) - og alt
sammen gik godt. det tog kun 17 dage fra den dag jeg fik den indleveret til
jeg holdt den igen i mine hænder. så langt
so godt!

men desværre måtte jeg konstatere at når jeg nu kigger ind igennem søgeren,
flere små sorte pletter kan ses-
en af dem, lige i midten, ret stor!
jeg skyndte mig til at lave nogle test billeder, men heldigvis kan man ikke
se de pletter på billeder
men alligevel er det ret irriterende at se dem hver gang man skal tage et
billede.

hvad er det sket? de pletter er åbenbart ikke på sensoren, da de ikke bliver
vist på billeder? de er heller ikke på linsen, det
har jeg tjekket...tilbage står der kun søgeren.

er det så ikke nemmere, at få dem renset - i så fald hvordan?
burde jeg henvende mig til dfa og nikon og kræve, at de skal gøre det? det
bliver selvfølgeligt svært at
bevise, at de pletter ikke var dér før, men alligevel...
jeg synes, at det er lidt dårligt fra nikon - jeg forventede heller ikke, at
de skulle rense min sensor ( selvom det ville være
et fedt træk fra deres side! ), men jeg forventede i hvert fald ikke, at de
skal gøre det være end det var!

hvad kan jeg gøre?

mvh / aleks

Fra : Hans

Dato : 21-12-06 16:21

"AlekS" <alekssm@gmail.comXX> skrev i en meddelelse
> [...]
bliver
> vist på billeder? de er heller ikke på linsen, det
> har jeg tjekket...tilbage står der kun søgeren.

Ved du, hvorfor D70 kaldes for et spejlreflekskamera?

Fra : AlekS

Dato : 21-12-06 16:32

"Hans" <hans@susaa.xx> wrote in message

> Ved du, hvorfor D70 kaldes for et spejlreflekskamera?

Tak for hjælpen, du er bare så venlig...

Fra : rt

Dato : 22-12-06 07:38

> Ved du, hvorfor D70 kaldes for et spejlreflekskamera?

Suk...

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Brian Lund

Dato : 21-12-06 16:44

> hvad er det sket? de pletter er åbenbart ikke på sensoren, da de ikke
bliver
> vist på billeder? de er heller ikke på linsen, det
> har jeg tjekket...tilbage står der kun søgeren.

Hvordan skulle du også kunne se støv på sensoren, i søgeren? (Se Hans' svar
;))
Hvis støvet ikke sidder på objektivet så kan det (næsten) kun sidde på din
matskive!

> er det så ikke nemmere, at få dem renset - i så fald hvordan?

Dem? Nå men, pil objektivet af og kig nede fra og op, der sidder din
matskive (i toppen, over spejlet), du kan prøve at puste støvet væk med
f.eks. en blæsebold, eller evt. børste det væk med en pensel.

> [...]
> de skulle rense min sensor ( selvom det ville være
> et fedt træk fra deres side! ), men jeg forventede i hvert fald ikke, at

At der kommer støv på matskiven er jo hvad der kan ske, det kunne også være
sket hos dig selv hvis kameraet har lagt uden objektiv og dæksel på i et
stykke tid! - Men du kan jo altid prøve at kontakte dem og høre ad...

Brian

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-12-06 11:31

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis støvet ikke sidder på objektivet så kan det (næsten) kun sidde på din
> matskive!

Er de nogen i gruppen der nogensinde har set støv på linsen når de ser i
søgeren eller på det færdige billede?

Jeg har ikke!

Støv på front eller baglinse kan give nedsat kontrast og skarphed, men kan
ikke ses som støvfnug/korn på matskive eller færdigt billede!

Måske på ekstrem vidvinkel på blænde 22!

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Brian Lund

Dato : 22-12-06 13:13

> [...]
> ikke ses som støvfnug/korn på matskive eller færdigt billede!
>
> Måske på ekstrem vidvinkel på blænde 22!

Du har nok ret, støv på spejlet er også ret utydeligt, derfor mit
"(næsten)"!
Hvorimod støv på matskiven står temmeligt skarpt.

Brian

Fra : PerM

Dato : 21-12-06 18:23

Hej AlekS
Nej, jeg endte så med heller ikke at skulle betale for det . Sjovt nok så
jeg det samme søgerbillede som dig - jeg tror at DFA har noget støv, de
skal af med ;-P. Det er på spejlet eller mayskiven - frem med pusteren, og
det er væk

mvh PerM

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-12-06 09:53

PerM skrev i 458ac300$0$49195$14726298@news.sunsite.dk dette:
> [...]
> nok så jeg det samme søgerbillede som dig - jeg tror at DFA har noget
> støv, de skal af med ;-P. Det er på spejlet eller mayskiven -

Er DFA igen begyndt at reparere BGLOD på d70?
For det plejer at foregå i Estland.
Dernæst. Jeg har 2 gange haft et dSLR inde hos DFA. Begge gange er det vendt
tilbage med renset sensor. Så jeg troede fakstisk det var en form for
standardservice, akkurat som mit autoværksted vasker bilen u/b , når den er
til faste eftersyn.

Eller så er det måske bare fordi DFA synes jeg er sådan et flinkt menneske?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Frøperspektiv:
http://jan.boegh.net/Album/Natur/skoven/slides/2006.09.23-12.47.16.html

Fra : PerM

Dato : 22-12-06 15:09

Nej, det var estisk støv
Men sensoren er ren.

mvh PerM

Fra : AlekS

Dato : 22-12-06 13:29

tak alle for hjælpen,

har lige været en tur hos bingofoto for at købe et blæsebold med penlsen...
den ene ekspedient sagde til mig, at jeg ikke måtte bruge penslen til at
rense spejlet, den anden
sagde jeg sagtens måtte...
jeg kan selv ikke se nogen problem i det, men er lidt i tvivl eftersom de
ikke kunne enes om dette.
hvad siger i?

hvis jeg kun blæser støvet væk, risikerer jeg så ikke, at det bare lægges
sig et andet sted inde i huset og
evt., hvis man er uheldig, finder vej til selve sensoren, når man tager
billeder?

hvordan kan man sikre sig, at alt støv er væk?

pft

aleks

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 22-12-06 13:32

On 2006-12-22, AlekS <Xvrisca_dupetaria@yahoo.comX> wrote:

> hvis jeg kun blæser støvet væk, risikerer jeg så ikke, at det bare lægges
> sig et andet sted inde i huset og
> evt., hvis man er uheldig, finder vej til selve sensoren, når man tager
> billeder?

Jeg sørgede for at vende kameraet nedad, så evt. flyvende partikler
faldt ud, i stedet for at flyve rundt inden i kameraet.

Knud

Fra : Lars Hjortø

Dato : 22-12-06 14:45

Hej Aleks

> [...]
> sammen gik godt. det tog kun 17 dage fra den dag jeg fik den indleveret
> til jeg holdt den igen i mine hænder. så langt

Ja, der var du heldigere end mig. Fra jeg indleverede det til jeg havde det
tilbage gik der 30 dage. Men forretningen var da så flinke at låne mig et
D1x mens mit D70 var til rep.

> [...]
> ikke se de pletter på billeder
> men alligevel er det ret irriterende at se dem hver gang man skal tage et

Her var jeg så heldigere end dig. Da jeg indleverede det var der pletter i
søgeren/på matskiven, men de var væk da jeg fik det tilbage og sensoren var
renset ligesom huset var rengjort udenpå.
Fin service fra dem. Men det var så også udført her i DK.

> [...]
> at de skulle rense min sensor ( selvom det ville være
> et fedt træk fra deres side! ), men jeg forventede i hvert fald ikke, at

Hvis du ikke selv kan få pletterne væk bør du nok henvende dig til dem og få
dem til at fortælle hvordan du kan fjerne dem eller få dem til at fjerne dem
for dig.

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : AlekS

Dato : 24-12-06 13:39

hej igen,

nu har købt blæsepumpe i merlin ( hold kæft den er dyr - 229 kr.!! ) og
prøvet at rense både
spejlet og matskiven. men uden held, jeg kan slet ikke se nogen forskel - de
pletter, jeg snakkede om er
stadig dér?!

jeg går ud fra, det er fejl 40...men kan ikke forstå, hvad jeg gør forkert.
jeg mener, at jeg har renset alt
hvad der renses kan?

eller kan det tænkes, at støvet ligger et eller andet sted, hvor det ikke
kan nåes?

mvh /aleks

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-12-06 13:59

AlekS skrev i emlscl$7uu$1@daniel-new.mch.sbs.de dette:
> [...]
> hvad der renses kan?
>
> eller kan det tænkes, at støvet ligger et eller andet sted, hvor det

Ja, mit d70 havde en gang et lillebitte 'hår' liggende /bag/ ved matskiven.
Hvordan det er kommet derind, ved jeg ikke, men jeg har mistanke om at det
er pustet derind i forbindelse med en gang pust på sensoren med en
gummiboldspuster. Siden da, har jeg kun brugt dåseluft.