Læse tekst fra en fil
Fra : Kenny

Dato : 20-12-06 18:41

Hej,

jeg sidder lige og bikser med lidt automatik på en hjemmeside.

Jeg vil gerne læse en linje ad gangen i en txt fil. Hver linje skal
laves om til 2 variabler. Variablerne skal skilles når "koden" finder et
bestemt tegn (Mellemrum, komma eller tab f.eks.

Jeg er nået frem til at kunne finde den første variabel via file() og
substring funktionerne. Men jeg kan ikke komme videre i koden til at
finde den anden del af linjen, og komme den i en variabel.

Mvh

Kenny

min kode: (ignorer lige mine mystiske loops;))

$lines = file('test.txt');
$i = 0;
while ($i < 1)
{
   while ($j < 2)
   {
      while(substr($lines[$i],$j,1) != "   ")
      {
         $nu = substr($lines[$i],$j,1);
         echo $nu;
         $j++;
      }

   }
$i++;
}

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 20-12-06 18:53

Kenny wrote:
> [...]
> laves om til 2 variabler. Variablerne skal skilles når "koden" finder et
> bestemt tegn (Mellemrum, komma eller tab f.eks.

file() er lidt dum, idét at hvis din fil er meget stor risikerer du at
bruge en masse hukommelse på at læse det hele ind på én gang, hvis du
alligevel kun skal bruge en linje ad gangen...

Se derimod eksemplerne på at læse en linje ad gangen fra en fil
http://dk2.php.net/fgets
samt dele en streng op i et array via en separator
http://dk2.php.net/explode

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://gorilla.dk

Fra : Kenny

Dato : 20-12-06 19:26

Nezar Nielsen skrev:

> [...]
> http://dk2.php.net/fgets
> samt dele en streng op i et array via en separator

Jeg har kigget siderne igennem og det kører perfekt nu. Tak for hjælpen.
Dog har jeg lige et ekstra spørgsmål: Er der en måde at tælle antal
linjer i en tekstfil?

Kenny

Fra : Sune Storgaard

Dato : 20-12-06 22:31

Kenny skrev:

> Jeg har kigget siderne igennem og det kører perfekt nu. Tak for
> hjælpen. Dog har jeg lige et ekstra spørgsmål: Er der en måde at
> tælle antal linjer i en tekstfil?

Du kan prøve med substr_count og tælle hvor mange linjeskift der er -1 hvis
der er flere.
http://dk2.php.net/manual/en/function.substr-count.php

Lidt afhængig af hvor tekstfilen kommer fra, kunne det måske være en ide at
formatere den først således at cr ,lf og eks.<br> blev omdannet til samme
først, og så optalt, eller talt enkeltvis.

--
It's what happens when Alex Trebek has a picture of a giraffe
in his ass during an earthquake ! [The Tourettes guy]

Fra : Kenny

Dato : 21-12-06 00:21

Sune Storgaard skrev:

> [...]
> formatere den først således at cr ,lf og eks.<br> blev omdannet til samme
> først, og så optalt, eller talt enkeltvis.

Løste "problemet" på en anden måde. Men tak. Jeg talte bare hvor mange
gange løkken blev udført, når den gik alle linjer igennem dokumentet.

Tak for hjælpen.

Kenny