bagte kartofler
Fra : Quidam

Dato : 20-12-06 14:48

hejsa Ng.
Forleden var jeg ude og spiuse på en københavs restaurant, da fik vi
bagt
kartoffel med noget creme værk i ( tror det var cremefraiche rørt med
noget
snask )
Nogen der ved præcist hvad det kan være eller har andre forslag til
at pifte
sådan en kartoffel lidt op.. hvidløgssmør er jo en klassikker, men
noget nyt
og spænenden..
Hvad putter i i jeres?

Mhh

Jørgen H

Og Glædelig Jul til jer alle

Fra : Dorthe

Dato : 21-12-06 10:13

Quidam skrev:
> [...]
> at pifte
> sådan en kartoffel lidt op.. hvidløgssmør er jo en klassikker, men

Du bager kartoflerne som normalt - tager dem ud og skraber indmaden ud -
den blander du med:
1 spsk smør pr. kartoffel
1 spsk creme F pr. kartoffel
Ristede bacontern (mængde efter smag - det mætter MEGET)
Hakket purløg
Det røres til en lækker kartoffelmos og puttes tilbage i kartoflerne -
hvis det skal være ekstra flot bruges en sprøjtepose.

Bages til fyldet er varmt igen.

Det er virkelig lækre - og fylder meget. ½ kartoffel er nok hvis det er
som forret.

Velbekomme
/Dorthe

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 21-12-06 14:49

"Dorthe" <blapper@msn.com> skrev i en

> Det er virkelig lækre - og fylder meget. ½ kartoffel er nok hvis det er
> som forret.
>
> Velbekomme
> /Dorthe

Ok, det smager sikkert godt, men hos os foretrækker vi en lidt mere "rustik"
måde:
Melede kartofler - Webers eller lignende - rengøres omhyggeligt, et kryds
snittes i skrællen og derefter steges de for stærkeste varme i vores lille
bordovn - gerne med lågen en lille smule på klem for at slippe vanddamp ud -
i ca en times tid til skallen er sprød og lige før den brankes. Som regel
forvarmer vi i mikroovnen, og hvis det skal gå hurtigt, sættes de på spyd.
Nogle af os putter en lille klat smør ned i snittet, men ellers spises det
hele - skrællen selvfølgelig også.
Sprødt, smagfuldt og dejligt.
Mvh.
Aksel

Fra : Dorthe

Dato : 21-12-06 19:35

Aksel Pedersen skrev:
> [...]
> Nogle af os putter en lille klat smør ned i snittet, men ellers spises det

Enig, men nu blev der spurgt til noget mere spændende fyld