Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Copyright
Fra : Arne Jensen

Dato : 18-12-06 00:12

Hvordan indsætter man copyright mærket (c med ring omkring) på sine fotos,
det lader sig vistnok ikke gøre i Photoshop Elemements 4.0

Med venlig hilsen
Arne Jensen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-12-06 00:41

"Arne Jensen" <hamselv@privat.dk> skrev :

>Hvordan indsætter man copyright mærket (c med ring omkring) på sine fotos,
>det lader sig vistnok ikke gøre i Photoshop Elemements 4.0

Det er vel bare at bruge text-tool og så [Alt]+0169 = ©.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-12-06 13:15

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er vel bare at bruge text-tool og så [Alt]+0169 = ©.

Er det egentligt nødvendigt?

Er alle billeder, som man ikke selv har aget ikke omfattet af lov om
ophavsret?

--
Leif Langgaard
Søger nogen en anden religion end Islam, da vil den fundne give

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-12-06 13:51

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> Er alle billeder, som man ikke selv har aget ikke omfattet af lov om
> ophavsret?

Joh!

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-12-06 16:13

On Mon, 18 Dec 2006 00:40:52 +0100, Kerim Ellentoft wrote:

> Det er vel bare at bruge text-tool og så [Alt]+0169 = ©.

Måske. Virker det også på andre systemer end windows? Et alternativ er

&copy;

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 18-12-06 19:19

> Måske. Virker det også på andre systemer end windows? Et alternativ er
>
> &copy;

Det virker i al fald ikke på min bærbare der kører linux, det havde jeg
egentligt ellers regnet med..!

Brian

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 18-12-06 19:21

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev :

>Måske. Virker det også på andre systemer end windows? Et alternativ er
>
>&copy;

På en hjemmeside i html, ikke i et tekstbehandlings- eller
grafikprogram.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-12-06 21:03

On Mon, 18 Dec 2006 19:20:56 +0100, Kerim Ellentoft wrote:

> På en hjemmeside i html, ikke i et tekstbehandlings- eller
> grafikprogram.

Doh! Bare jeg ku' lære at læse spørgsmål ordentligt inden jeg kloger mig.
Undskyld!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-12-06 13:58

> Er det egentligt nødvendigt?

Juridisk? Nej.

I praksis: Måske.

Det betyder ikke (længere) at man HAR ophavsret. Det betyder at man er
klar over, at man har den. Når folk lægger et billede på nettet uden
information om brug og kopiering, er det let at konkludere, at
rettighedshaveren er ligeglad. Derfor er det under alle omstændigheder
en god ide at gøre opmærksom på hvilke rettigheder man beholder, og
hvilke man fraskriver sig. Ved at sætte (c) på siger man, at man
gerne vil beholde alle de rettigheder man kan få.

> Er alle billeder, som man ikke selv har aget ikke omfattet af lov om
> ophavsret?

Jow, sådan cirka. Det skal have "værkshøjde", altså have en vis
kunstnerisk værdi.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-12-06 16:14

On 18 Dec 2006 04:58:24 -0800, Niels Andersen wrote:

> Det skal have "værkshøjde", altså have en vis
> kunstnerisk værdi.

Nej. Fotos er pr definition beskyttet.

fut:

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Max

Dato : 18-12-06 14:30

Hej Arne

> Hvordan indsætter man copyright mærket (c med ring omkring) på sine
> fotos, det lader sig vistnok ikke gøre i Photoshop Elemements 4.0

Eftersom man i danmark har ophavsret og ikke copyright på sine
billeder, så er det vel nærmest fusk (svindel) at sætte det på. .:)
Jeg har lov til at sætte det lille (c) på firmanavnet, men det er så
sandelig også noget man betale for.

Mvh Max

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-12-06 16:18

On Dec 18, 2:29 pm, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> billeder, så er det vel nærmest fusk (svindel) at sætte det på. .:)
> Jeg har lov til at sætte det lille (c) på firmanavnet, men det er så

Er det ikke TM (Trademark) du tænker på?

Om copyright, ifølge Wikipedia
(http://en.wikipedia.org/wiki/Copyright#Obtaining_and_enforcing_copyright):
"In the United States, copyright has relatively recently been made
automatic[...]. Thus, as with property, a copyright need not be granted
or obtained through official registration with any government office.
[...] However, notice of copyright (using these marks) does have
consequences in terms of allowable damages in an infringement lawsuit
in some places.

Alt dette har naturligvis intet med den danske ophavsret at gøre,
hvorfor copyright-symbolet ikke har den store værdi, hvis du ikke er
international. Igen, juridisk gør det intet, men det sender et signal
alligevel. På dansk kunne man skrive noget i stil med "dette værk er
ophavsretsligt beskyttet, alle rettigheder forbeholdes", men research
lige ordentligt, dette er ikke et råd.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : blue

Dato : 18-12-06 17:19

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke TM (Trademark) du tænker på?

Eller måske et R inde i en cirkel?

Fra : Max

Dato : 18-12-06 19:43

Hej blue

> Eller måske et R inde i en cirkel?

Selvfølgelig er det det jeg mener, utroligt som man kan
sidde og sove :)

Men copyright har nu stadigvæk intet med danmark at gøre.

--
Mvh Max

Fra : MW

Dato : 20-12-06 14:14

> Hej blue

> Selvfølgelig er det det jeg mener, utroligt som man kan
> sidde og sove :)
>
> Men copyright har nu stadigvæk intet med danmark at gøre.

Et opslag i ordbogen siger følgende

copyright : sb litterær eller kunstnerisk ejendomsret, ophavsret,
forfatterret, forlagsret ; adj, vb beskytte(t) ved copyright

mvh/MW

Fra : Karsten Jühne

Dato : 19-12-06 22:33

Prøv med Copyrightleft http://www.lunerouge.org/gnu/crl_e.htm
--
Mvh. Karsten
Andelsbolig: http://www.lysningen.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-12-06 14:49

On Dec 20, 2:14 pm, "MW" <sletmww...@post.tele.dk> wrote:
> Et opslag i ordbogen siger følgende
> copyright : sb litterær eller kunstnerisk ejendomsret, ophavsret,
> forfatterret, forlagsret ; adj, vb beskytte(t) ved copyright

Du kan godt oversætte "copyright" >< "ophavsret", men "copyright"
henviser typisk til den amerikanske "ophavsret", som er lidt
anderledes.

fra http://da.wikipedia.org/wiki/Ophavsret#Copyright:
| På engelsk hedder ophavsret copyright, ofte illustreret med
| ©-symbolet. Copyright-begrebet er dog amerikansk og er ikke
| specielt betegnende for europæisk ophavsret, der har andre
| tradtioner (som bygger på tysk, fransk og nordisk ret) og i videre
| omfang er en "author"-ret. Derfor bruges også på dansk ordet
| ophavsret.

Pas på med at bruge ordbøger til den slags, tekster oversat
udelukkende ved hjælp af ordbøger kan være ganske uforståelige
eller direkte forkerte. :)

--
Mvh.

Niels Andersen