Arv
Fra : Klaus Jensen

Dato : 15-12-06 11:39

Hej

Efter et dødsfald i familien, som gav noget rod med hvem der skal arve, er
jeg kommet til at tænke på, hvordan tingene hænger sammen hvis det var mig
der døde...

Jeg er single, og nærmeste familie er min far og min søster (min mor er død
for længe siden).

Det er vel dem, der arver? Er det 50% hver eller?

Hvis nu ikke jeg synes den "automatiske" udgave ser ud som jeg synes den
skal, så er det vel bare at få lavet et testamente, ikke? Hvis jeg nu f.eks.
synes min søster skal arve det hele, er der så noget i vejen for man laver
det sådan? Eller er der noget med tvangsarv?

- Klaus

Fra : Hanne Christensen

Dato : 15-12-06 11:48

"Klaus Jensen" <spammers@burninhell.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> død for længe siden).
>
> Det er vel dem, der arver? Er det 50% hver eller?

Ja din søster arver din mors del.

> [...]
> f.eks. synes min søster skal arve det hele, er der så noget i vejen for
> man laver det sådan? Eller er der noget med tvangsarv?

Hvis du ikke har ægtefælle eller børn, er der ingen tvangsarveret. Du kan
ved testamente bestemme over hele din formue.

vh
Hanne

Fra : Bongo

Dato : 15-12-06 13:09

> Ja din søster arver din mors del.

NEJ!!! Det gør hun ikke. Din far arver det hele. Hvis begge dine
forældre var døde, ville din søster arve det hele. Det kaldes
paranteller - dine forældre er én parantel og arven går først
videre, når der ikke er nogen tilbage i en parantel.

Hvis din logik skulle passe, så skulle man jo også opdele arven til
forældrene.

> Hvis du ikke har ægtefælle eller børn, er der ingen tvangsarveret. Du kan
> ved testamente bestemme over hele din formue.

Jep.

Fra : per christoffersen

Dato : 15-12-06 13:23

"Bongo" <horstmannster@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> paranteller - dine forældre er én parantel og arven går først
> videre, når der ikke er nogen tilbage i en parantel.
Hvordan hænger det sammen med:
Arveloven
§ 2. Har arveladeren ikke efterladt sig børn eller andre livsarvinger, arver
hans forældre. Forældrene arver lige.

Stk. 2. Er en af forældrene død, træder hans livsarvinger i hans sted på
samme måde som bestemt i § 1, stk. 2. Er der ingen livsarvinger efter ham,
arver den anden af forældrene eller dennes livsarvinger alene.

/Per

Fra : Bongo

Dato : 15-12-06 15:04

> [...]
> samme måde som bestemt i § 1, stk. 2. Er der ingen livsarvinger efter ham,
> arver den anden af forældrene eller dennes livsarvinger alene.

Det gør det heller ikke. Undskyld, jeg var for hurtig på
aftrækkeren. Har siddet og læst op til en eksamen i tysk familieret
og forvekslede systemerne.

Hanne har ret, jeg tog fejl.

Fra : Bongo

Dato : 15-12-06 15:04