Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skan af dias og negativer
Fra : Ukendt

Dato : 14-12-06 17:06

Jeg skal til at skanne gamle dias og nyere negativer.

Er der nogle tommerfingerregler for opløsning, som jeg skal skanne
henholdsvis dias og negativer i ?

Jeg har mest brug for at digitalisere, hvis jeg vil fremkalde 10x15 og vise
på HD-tv.
Herover kunne det være rart, hvis billederne kan bruges til at lave nogle
mindre plakater, f.eks. højde på 30 cm, 40 cm eller 50 cm høj ?

Har i dag et 4 megapix digikamera. Hvad svarer skanopløsning til for at jeg
får nogle billeder i tilsvarende ?
Hvad svar skan i 8 megapix til ?

Har en Canoscan 4400 F flatbed.

vh
Flemming

Fra : MW

Dato : 14-12-06 18:00

"Flemming" <yyui33333> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindre plakater, f.eks. højde på 30 cm, 40 cm eller 50 cm høj ?
>
> Har i dag et 4 megapix digikamera. Hvad svarer skanopløsning til for at

En skanneropløsning på 2400ppi svarer ca. til 7,7MP i 24x36 men det kræver
at opløsningen holder i praksis. Sammenligner jeg negativer skannet på min
Canon Fladbørge (opgivet til 2400ppi) med skanninger fra Minolta IV
(3200ppi) og Nikon 5000 (4000ppi), begge filmskannere så gætter jeg på at
fladbørgen roder nede omkring det halve (1200ppi)

En skanner som Canoscan 9900F er opgivet til 3200ppi men en kontrolmåling
her http://www.filmscanner.info/CanonCanoScan9900F.html giver kun den halve
opløsning (1600ppi)

Brug den du har eller køb en (evt. brugt) filmskanner

mvh/MW

Fra : Brian Lund

Dato : 14-12-06 18:39

> Jeg skal til at skanne gamle dias og nyere negativer.
>
> Er der nogle tommerfingerregler for opløsning, som jeg skal skanne
> henholdsvis dias og negativer i?

Størst mulige opløsning!

> [...]
> mindre plakater, f.eks. højde på 30 cm, 40 cm eller 50 cm høj?
>
> Har i dag et 4 megapix digikamera. Hvad svarer skanopløsning til for at

Tjah... Lidt matematik giver at 4mpixel i 3:2 format fylder 1633*2449
pixels.
Et negativ er ca. 1*1,5 tomme så altså 1633 DPI! Eller ca. 1800 DPI

> Hvad svar skan i 8 megapix til?

Igen lidt regning; 8 mpixel giver et billede på 2309*3464 pixels.
Igen 2309 DPI eller ca. 2400 DPI.

Men scan som sagt i højeste opløsning, så kan du altid skalere ned
bagefter...

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-06 20:22

Tak for svarene.

Er ved at skanne nu.
To problemer:

1. Negativer opfanger en masse støvkorn o.l. efter jeg har kørt et
viskestykke over. Jeg skal vist bruge noget antistatisk til det...

2. Mange negativer er lidt mørke eller lyse i forhold til fremkaldte
papirfotos. Og man skal vel korrigere herfor under skanning, da der efter
skanning jo mangler data fra negativet ?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-12-06 11:46

> [...]

> papirfotos. Og man skal vel korrigere herfor under skanning, da der efter
> skanning jo mangler data fra negativet ?

Hej

Du finder ikke noget der "støver" mere end et viskestykke, du kan få en klud
der ikke støver så meget, de fulgte med de bedre optik i gamle dage, men
prøv ved en optikker eller en fotohandel.
Jeg har en antistatik-pistol som er købt til LP-plader, der gør at støvet
"falder af" i stedet for at blive tiltrukket.

Du skal få så mange data ud af negativ eller dit dias som muligt, så scan
dem ind som de er, og ret det efterfølgende i Photoshop eller lignende
program.

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-06 13:04

> Du skal få så mange data ud af negativ eller dit dias som muligt, så scan
> dem ind som de er, og ret det efterfølgende i Photoshop eller lignende
> program.

ok, men hudfarver er noget lyse. Det virker som om, at negativerne har
mistet farve, selv om de kun er 3 år gamle. Kan det passe ?

Hvordan retter man de lyse hudfarver i photoshop eller lignende?
Er det farve, contrast, eller hvilke knapper ?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-12-06 13:39

"Flemming" <yyui33333> skrev i en meddelelse

> ok, men hudfarver er noget lyse. Det virker som om, at negativerne har
> mistet farve, selv om de kun er 3 år gamle. Kan det passe ?

Når du siger negativer, så husk på at der ved kopieringen af dine negativer
blev kompenseret for de belysningsfejl og farvestik som der var til stede.

> Hvordan retter man de lyse hudfarver i photoshop eller lignende?
> Er det farve, contrast, eller hvilke knapper ?

Hvis du har en dansk PS, så kan du bruge >Billede>Justeringer>Niveauer.

Jeg er ikke nogen PS-Haj, så her kan andre nok give andre gode råd

Fra : MW

Dato : 15-12-06 14:19

> [...]
>
> Hvordan retter man de lyse hudfarver i photoshop eller lignende?
> Er det farve, contrast, eller hvilke knapper ?

Canons skannerprogram "toolbox" indeholder komplette justeringsmuligheder af
farve, kontrast m.v. hvor du efter "prewiev" kan fortage justeringer inden
du udfører den endelige skanning. Hvis programmet også indeholder funktionen
"fare" så er det en støv og ridse fjernerfunktion, brug den.

mvh/MW

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-06 14:35

"MW" <sletmwwaal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> inden du udfører den endelige skanning. Hvis programmet også indeholder
> funktionen "fare" så er det en støv og ridse fjernerfunktion, brug den.

Jeg bruger også canon scangear toolbox igennem arcsoft photostudio.
Men det er ikke sådan at justere inden skanning. Jeg bruger en der justerer
tonen ved hjælp af tone kurver.
Desuden har jeg sat farven lidt op. Tonekurver bruger jeg til at gøre
billeder lysere og mørkere inden skanning.

Men det er svært at få farve på ansigterne, der er meget hvidlige. Jeg har
oprindelige print, hvorfor jeg kan se, at der mangler farver. Brun hud
bliver hvid. Det er også som der er noget blåligt skær over nogle af
billederne.

Fra : MW

Dato : 15-12-06 22:25

> [...]
> oprindelige print, hvorfor jeg kan se, at der mangler farver. Brun hud
> bliver hvid. Det er også som der er noget blåligt skær over nogle af

Har du ikke en fanen "color" i scangear CS ? der er også adgang til de 3
farvekanaler, kontrast, gamma og hvad man ellers kan have brug for. De
justeringer man fortager kan ses på det lille prewiev billede.

mvh/MW

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-06 10:51

> Har du ikke en fanen "color" i scangear CS ? der er også adgang til de 3
> farvekanaler, kontrast, gamma og hvad man ellers kan have brug for. De
> justeringer man fortager kan ses på det lille prewiev billede.

Hej, jo jeg har en masse indstillinger, men jeg kan ikke rigtig få brun hud
frem.
Godt nok utroligt, at man skal indstille så meget for at skanne negativer.
Den data som følger med negativerne ved printfremkaldelse har jeg altså
ikke?
Nogen tommerfingerregel for at lave brun hud ?

Fra : MW

Dato : 16-12-06 13:53

> [...]
> ikke?
> Nogen tommerfingerregel for at lave brun hud ?

Du skal selv finde den rigtige indstilling til den enkelte film du skanner,
det svarer stort set til filtreringen ved kopifremstilling på farvepapir.
Prøv evt. med de 3 "pipetter" sort/grå/hvid til at starte med. Der er også
nogle indstillinger til underbelyste/overbelyste negativer/positiver. Hvis
negativerne har ændret sig bliver det selvfølgelig mere tidskrævende

mvh/MW

Fra : Jan Boegh

Dato : 17-12-06 11:33

Flemming skrev i 4583c168$0$8192$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> [...]
> har jeg altså ikke?
> Nogen tommerfingerregel for at lave brun hud ?

Du er nok i den grumme situation at du ikke evner det, du gerne vil.
Man bliver ikke lige haj i et billedbehandlingsprogram på 2 min. eller ved
lige at få en 5 liniers brugsvejledning.
Så kast dig ud i billedbearbejdning og kom tilbage når du kan det
grundliggende eller få én, der kan kunsten, til at gøre det for dig.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm