Malaria i Costa Rica
Fra : Kai Hoffmann

Dato : 14-12-06 14:12

Vi skal snart til Costa Rica. I den forbindelse har jeg hørt/læst mig til,
at der er malaria nogle steder. Hvor kan jeg dog ikke finde ud af, og slet
ikke hvor meget. Nogen der kan hjælpe mig med det? Vil jo gerne vide om vi
skal have malariapiller med til turen.

Kai

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 14-12-06 15:14

Kai Hoffmann <findes ikke@acrylbamse.dk> wrote:
[...]

Man skal generelt ikke basere seg for mye på helse-informasjon man finner
i åpne forum som dette, men når du nå likevel er her, så kan du kanskje lese

http://www.iposeogsekk.com/pr4.html

Der argumenteres det (/jeg) for at man generelt skal tenke seg om noen
ganger før man tar malariamedisin, og heller legge innsatsen sin i å
unngå å bli stukket av mygg.

Når det er sagt så er det i nord at malaria finnes i Costa Rica, se for
eksempel kartet på

http://www.fitfortravel.scot.nhs.uk/Country/CRica_Malaria_Map.htm

Et sånt kart blir aldri helt oppdatert, men det stemmer sånn cirka.
Costa Rica er ellers et tropisk land med relativt lav risiko for smitte,
se statistikk på

http://globalis.gvu.unu.edu/indicator.cfm?IndicatorID=74&country=CR#rowCR

Der kan du sammenligne med for eksempel Thailand, og se at risikoen der
er tre ganger høyere.

Hva den reelle risikoen er bestemmes utifra dine gjøremål i landet. Skal
du bedrive skogsarbeide i våtmarksområder er sjansen uendelig mye større
enn hvis du skal ligge på en strand og overnatte i rom med air condition.

God tur uansett! #8D)

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 14-12-06 16:17

"Kai Hoffmann" <findes ikke@acrylbamse.dk> on torsdag 14. december 2006 at
14:12 +0100 wrote:
> [...]
>slet
>ikke hvor meget. Nogen der kan hjælpe mig med det? Vil jo gerne vide om

Det ville hjælpe lidt med oplysninger om rejsens varighed, hvad I skal
lave(strand, ekspdeition osv.), men her er hvad www.vaccination.dk skriver:

   Mellem- og Sydamerika (inklusive Karibien) - Costa Rica

Ved en rejse til Costa Rica af op til 4 ugers varighed kan man overveje
beskyttelse mod følgende sygdomme:

Difteri
Difteri er en form for halsbetændelse ledsaget af optagelse af en
nervegift i kroppen. Sygdommen smitter gennem luften fra andre menneskers
svælg. Er der ikke vaccineret indenfor de sidste 10 år, bør der gives en
vaccination, ofte i kombination med stivkrampevaccine.

Hepatitis A (Smitsom leverbetændelse)
Sygdommen smitter gennem mad og vand. Der findes to måder at beskytte sig
på:

1. Gammaglobulin kan beskytte op til 5 måneder efter en indsprøjtning.

2. Hepatitis A vaccine beskytter i 1 år efter første injektion og i 20 år
efter anden. Kan kombineres med vaccination mod hepatitis B.

Malaria
Der er risiko for malaria i flere områder af landet. Smitterisikoen kan
mindskes ved at beskytte sig mod mygestik og ved at tage malariatabletter
regelmæssigt, i dette område foreslås klorokin. ( evt. bivirkninger, se
under sygdomme: Malaria )

Stivkrampe (tetanus)
Stivkrampe (tetanus) opstår som komplikation til urene sår. Er man
beskyttet kan man undgå at blive vaccineret i forbindelse med behandling
af sårskader under rejsen. Ligger sidste vaccination mere end 10 år
tilbage, bør der gives en vaccination der beskytter i mindst 10 år. Gives
nu næsten altid i kombination med difterivaccine.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311