Der er et yndigt land
Fra : Jørgen

Dato : 14-12-06 11:48

Der er et yndigt land er vores nationalmelodi.
Hvornår blev den det?
Havde vi en anden førhen?
Hvem besluttede, at den skulle være nationalmelodi?
Hvornår døde Oehlenschläger?
Hilsen Jørgen

Fra : Holst

Dato : 14-12-06 12:03

Jørgen wrote:

> Der er et yndigt land er vores nationalmelodi.

Ja, men den er ikke officiel. Den officielle er Kong Christian stod ved
højen mast.

> Hvornår blev den det?

Eftersom den ikke er officiel, er det lidt svært at sætte en dato på,
men melodien blev komponeret i 1835.

http://da.wikipedia.org/wiki/Der_er_et_yndigt_land

> Havde vi en anden førhen?

Tjah ...

> Hvem besluttede, at den skulle være nationalmelodi?

Folket har besluttet det.

http://da.wikipedia.org/wiki/Adam_Gottlob_Oehlenschl%C3%A4ger

Fra : Eliasen

Dato : 14-12-06 13:02

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message

> Ja, men den er ikke officiel. Den officielle er Kong Christian stod
> ved højen mast.

"Kong Christian stod..." er kongesangen, ikke nationalmelodien.

--
Eliasen

Fra : Holst

Dato : 14-12-06 13:35

Eliasen wrote:

> "Kong Christian stod..." er kongesangen, ikke nationalmelodien.

Kald den, hvad du vil. På:

http://da.wikipedia.org/wiki/Kong_Kristian_stod_ved_h%C3%B8jen_mast

omtales den også som Danmarks nationalsang.

Og hvor officiel er den egentlig, når det kommer til stykket? Er den
nævnt i noget lovgivning?

Fra : Eliasen

Dato : 14-12-06 14:44

> [...]
>
> omtales den også som Danmarks nationalsang.
>
> Og hvor officiel er den egentlig, når det kommer til stykket? Er den

Jeg har vist ikke nævnt at den ene eller anden skulle være officiel?

--
Eliasen

Fra : Holst

Dato : 14-12-06 15:10

Eliasen wrote:

> Jeg har vist ikke nævnt at den ene eller anden skulle være officiel?

Nej, men det har jeg.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-12-06 15:26

Eliasen skrev:

> "Kong Christian stod..." er kongesangen, ikke nationalmelodien.

Mon ikke snart sangen om den stakkels "maste" konge ved
højen er på vej ud?

Selv er jeg faktisk (alt andet lige) positiv overfor Arne Melchiors
forslag om at gøre H.C. Andersens "I Danmark er jeg født" til vores
ny nationalhymne.

Det kan så diskuteres om den skal være på Henrik Rungs eller
Poul Schierbecks melodi.

--
Herluf :·)

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 29-12-06 01:54

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Mon ikke snart sangen om den stakkels "maste" konge ved
> højen er på vej ud?

Vel ikke som det, den bruges til, nemlig som kongesang ved festlige,
kongelige lejligheder.

> Selv er jeg faktisk (alt andet lige) positiv overfor Arne Melchiors
> forslag om at gøre H.C. Andersens "I Danmark er jeg født" til vores
> ny nationalhymne.

Jeg synes, folk skal glæde sig så meget, de vil, over den sang, men
den bliver jo hverken værre eller bedre af at blive udråbt til
nationalsang.

Man kan diskutere "Der er et yndigt land", men jeg synes nu ikke, den
er så slem, som det er blevet hævdet. Og den fungerer så glimrende til
det, folk bruger den til, først og fremmest sport.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : ks

Dato : 14-12-06 16:33

> Ja, men den er ikke officiel. Den officielle er Kong Christian stod ved
> højen mast.

hmmm erindrer at der vist nok engang i slutfirserne/start90erne var et int.
fodboldstævne hvor det var kongesangen og íkke "der er et yndigt" blev
spillet/sunget inden kampen og det vakte stor ballade...

men det er korrekt at Kong Chr er vores kongesang---

mvh
Kenneth

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 14-12-06 21:53

> [...]
> fodboldstævne hvor det var kongesangen og íkke "der er et yndigt" blev
> spillet/sunget inden kampen og det vakte stor ballade...

"Kong Kristian" er vores kongesang. Den spilles (bruges som nationalmelodi)
når et medlem af den kongelige familie er (officielt) til stede ved en
begivenhed.
"Der er et yndigt land" bruges som nationalmelodi, når der kun er os
"almindelige dødelige" til stede.

Jørgen

Fra : Max

Dato : 14-12-06 12:04

Hej Jørgen

> Der er et yndigt land er vores nationalmelodi.

Start her

http://da.wikipedia.org/wiki/Der_er_et_yndigt_land

Mvh Max

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-12-06 13:23

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvornår døde Oehlenschläger?

Ifølge Eddie Skoller, da der kom landsdækkende hitlister

M.V.H....Benny..