P-tærter
Fra : TEST

Dato : 13-12-06 08:55

Hej

Jeg leder efter en opskrift på P-tærter, men kan ikke finde en.

Er der nogen her, som hhar en liggende ?

MVH
Asbjørn

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-12-06 17:34

"TEST" <ababab105FJERN@hotmail.com.fjern> wrote in news:457fb1ca$0$49204
$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg leder efter en opskrift på P-tærter, men kan ikke finde en.
> Er der nogen her, som hhar en liggende ?

Jeg har engang i mine unge dage (var svært afhængig) eksperimenteret lidt
med det, og denne simple opskrift kommer ganske tæt på:

Fransk nougat skæres i passende (tynde) stykker, overdækkes med ristede
peanuts og det hele overtrækkes med lys chokolade.

Fra : Max

Dato : 13-12-06 17:44

Hej

> Fransk nougat skæres i passende (tynde) stykker, overdækkes med
> ristede peanuts og det hele overtrækkes med lys chokolade.

Ja, og den franske nougat kan man let lave selv, til formålet gør det
nemlig ikke noget at den er blød og klistret. Disse problemer er
det der plager en når der ikke skal chokolade på.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 13-12-06 17:51

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har engang i mine unge dage (var svært afhængig) eksperimenteret lidt
> med det, og denne simple opskrift kommer ganske tæt på:

de smager fan............ også godt

Steen

Fra : TEST

Dato : 14-12-06 07:16

> Fransk nougat skæres i passende (tynde) stykker, overdækkes med ristede
> peanuts og det hele overtrækkes med lys chokolade.

Hej

Ja det lyder dejlig nemt, Men jeg har læst et sted, at man ikke må/kan lave
fransk Nougat, når det er for fugtugt i vejret. Er der noget om det ?

Fra : Max

Dato : 14-12-06 08:09

Hej TEST

> Ja det lyder dejlig nemt, Men jeg har læst et sted, at man ikke
> må/kan lave fransk Nougat, når det er for fugtugt i vejret. Er der
> noget om det ?

Jeg har prøvet at lave fransk nougat mange gange, og perfekt er
det aldrig blevet uanset vejret. Ofte bliver det lidt for blødt og
klistret, men det gør jo intet til P-tærter hvor det hele pakkes ind
i mørk chokolade.

Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-12-06 16:05

Max skrev:

> Jeg har prøvet at lave fransk nougat mange gange, og perfekt
> er det aldrig blevet uanset vejret.

Er der nogen der gider at poste en opskrift?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 14-12-06 19:37

Hej Klaus

> Er der nogen der gider at poste en opskrift?

Der er mange opskrifter derude, men du kan jo prøve
denne http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/p0810413.html

Hvis du har Claus Meyer's bog om chokolade, ja så er der
også en i den og her op til jul plejer der også være opskrifter
på konfektsiderne i diverse ugeblade.

Men som sagt mangler jeg stadigvæk at lave den perfekte
franske nougat, så har nogle ideer til opskrifter og fremgangs-
måder skal de være velkommen til at komme med dem.

Ps: for mig er den perfekte franske nougat den der kan skæres
ud, pakkes i cellofan og tages ud af cellofanen igen uden at
klistre fast.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-12-06 22:39

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in news:4581987d$0$15876
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Ps: for mig er den perfekte franske nougat den der kan skæres
> ud, pakkes i cellofan og tages ud af cellofanen igen uden at
> klistre fast.

Lyder for mig som om du skal kigge i en "Kemi for begyndere"

Men ellers... har du prøvet bager-Kims opskrift? Jeg har ikke selv, men de
andre opskrifter jeg har prøvet har altid været vellykkede. De er virkelig
gennemprøvet.

http://www.bager-kim.dk/artikler/konfekt/julens_nougat.htm

Fra : Max

Dato : 15-12-06 08:16

Hej Kent

> Lyder for mig som om du skal kigge i en "Kemi for begyndere"

Jeg tror du misforstår mig, jeg har prøvet mange opskrifter, også
den der Bager Kim, som vidst er magen til den jeg linkede til i et
tidligere indlæg, og jeg tror også at det jeg har lavet er som man
kan forvente med de opskrifter, men det er ikke som jeg forventer
det skal være.

Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-12-06 15:36

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in news:45824bb6$0$2097
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> tidligere indlæg, og jeg tror også at det jeg har lavet er som man
> kan forvente med de opskrifter, men det er ikke som jeg forventer

Nej nej, jeg forstod det skam godt. Tror bare der skal nogle smarte E-numre
i opskriften før den kan opfylde dine krav.

Fra : Max

Dato : 15-12-06 17:15

Hej Kent

> Nej nej, jeg forstod det skam godt. Tror bare der skal nogle smarte
> E-numre i opskriften før den kan opfylde dine krav.

Det burde ikke være nødvendig, som ung arbejdede jeg hos en
konditor og der lavede vi det, desværre husker jeg ikke opskriften
og fremgangsmåden, men kun smagen og konsistensen. Og den
pågældene konditor døde desværre for 30 år siden.

--
Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-12-06 17:30

Max wrote:
> [...]
> og fremgangsmåden, men kun smagen og konsistensen. Og den
> pågældene konditor døde desværre for 30 år siden.

Dengang hed det bare ingredienser og var ikke smart E-numre. Stofferne
var nu det samme.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-12-06 14:13

Max skrev:

> Der er mange opskrifter derude, men du kan jo prøve
> denne http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/p0810413.html

Tak for linket ovenfor, samt henvisningen til Meyers bog.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-12-06 23:33

TEST skrev:

> Jeg leder efter en opskrift på P-tærter, [...]

Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere.
Hvad betyder "P-tærte"?

--
Herluf :·)

Fra : LarsJ

Dato : 15-12-06 01:51

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere.
> Hvad betyder "P-tærte"?

Jeg har hørt, at den oprindelig hed noget andet, men blev døbt P-tærte i
folkemunde fordi den 6-kantede form også blev brugt til P-skilte dengang
midt i 1950erne. Om det passer ved jeg ikke.

Det var (og er vist stadig) det danske firma Carletti, der står bag
nøddetærten.

Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-12-06 05:55

Lars J skrev:

> Det var (og er vist stadig) det danske firma Carletti, der
> står bag nøddetærten.

Jeps, her er et billede:
http://www.carletti.dk/billeddatabase/images.php?function=image&id=147

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-12-06 15:11

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Jeps, her er et billede:

http://www.carletti.dk/billeddatabase/images.php?function=image&id=147

Tak.
Jeg troede at sådan en P-tærte var noget i "kageafdelingen",
men så er det altså nærmere "konfektafdelingen". :·)

--
Herluf :·)

Fra : Michael Jacobsen

Dato : 15-12-06 22:50

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Nu kan jeg ikke styre min nysgerrighed længere.
> Hvad betyder "P-tærte"?

Har du boet under en sten de sidste mange år?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-12-06 00:54

"Michael Jacobsen" <mjacobsen78@gmail.com> wrote in news:elv56d$par$1
@news.net.uni-c.dk:

> Har du boet under en sten de sidste mange år?

Måske den sten du fik i hovedet som barn? (den bad du selv om)

Ingen er alvidende. Udvis dog lidt rummelighed.

Fra : Michael Jacobsen

Dato : 18-12-06 00:49

"Kent Oldhøj" <kent@FJERNESoldhoj.dk> wrote in message
> "Michael Jacobsen" <mjacobsen78@gmail.com> wrote in news:elv56d$par$1
> @news.net.uni-c.dk:

> Måske den sten du fik i hovedet som barn? (den bad du selv om)

"Ja den var godt nok god. Dér fik du mig."